פרופ משה שרון בראיון לערוץ 7

13 שנים עברו מאז מת הטרוריסט ומנהיג הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת. הפרופסור משה שרון, מומחה לאסלאם, מספר בערוץ 7 על ערפאת שהכיר, על המשאים ומתנים שנכשלו פעם אחר פעם ועל ממשיך דרכו של ערפאת - יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

בפתח הראיון מעיד פרופ' שרון מדוע ערפאת היה איש שקרן, ושיקר באופן קבוע. "בכל ההסכמים שלו, כביכול, עם ישראל, למעשה הוא הודה בכך שהוא לא מתכוון למלא אותם בכלל".

"שאלתי פעם איש אחד שעבד איתו קרוב מאוד, שאלתי אותו על ההסכמים שערפאת חתם עם ישראל, ואותו בחור ערבי שעבד איתו אמר לי 'החתימות שלו לא שוות את הדיו בעט שלו'. לא אני אמרתי את זה" אומר פרופ' שרון.

שרון נזכר שבאחת משיחות השלום ערפאת נעמד לפתע ויצא מהחדר משום שהיה סעיף שלא מצא חן בעיניו, "הוא היה שחקן גדול, ידע לשחק גם עם הציבור שלו וגם עם האמריקאים וגם עם הישראלים. הוא ידע למשל שבאמצע משא ומתן הוא יכול לקום מהשולחן כי משהו לא מוצא חן בעיניו והוא עשה את זה".

שמעתי במו אוזניי את מה שמדברים המנהיגים הערבים ובמיוחד סאיב עריקאת ואבו מאזן, שבלי פתרון בעיית הפליטים לא יפתר כלום. פתרון בעיית הפליטים פירושה מדינת ישראל
שרון מתאר כיצד מזכירת המדינה של ארה"ב באותם ימים רצה אחרי ערפאת בדמעות על מנת להחזירו לשולחן הדיונים.

פרופ' שרון מספר על כוונותיו האמיתיות של המנהיג הערבי שחתם על הסכמי אוסלו, "אחרי הסכמי אוסלו הוא טס ליוהנסבורג ושם הוא נאם בערבית במסגד ואמר להם שהוא לא מתכוון לקיים שום דבר מהדברים שהוא חתם עליהם. והכוונה שלו הייתה להעביר את המלחמה בישראל לתוך ישראל. במקום להיות מושלך באיזשהו מקום בטוניסיה הוא הובא אחר כבוד לארץ".

"עוד לא יבשה הדיו שהוא חתם איתה על המסמך והוא כבר הפר את ההסכם ונכנס לארץ והביא איתו חלק גדול מהיחידות שלו והוא קיבל נשק ותחמושת מישראל והנשק הזה הופנה כלפי ישראל. הוא בא לארץ כביכול בשביל לעשות הסכמי שלום והדבר הראשון שנעשה זה שהתחילו אוטובוסים להתפוצץ. הוא לא התכוון לרגע לקיים אפילו את הסעיף הפשוט ביותר על פיו חילוקי דעות ייפתרו במו"מ לשלום".

13 שנים אחרי מותו של ערפאת, האם אתה חושב שאבו הוא ממשיך דרכו?

"ודאי שאבו מאזן ממשיך דרכו, אין שום סיבה שהוא לא ימשיך. עובדה שכאשר היו לנו ראשי ממשלות כמו ברק ואולמרט שהציעו לו (לערפאת) את העולם כולו, דברים שמנהיגים אחרים לא הציעו, הוא פשוט צפצף עליהם כי זאת לא המטרה שלו.

"אותו הדבר גם מחמוד עבאס המכונה אבו מאזן. הוא תואם ערפאת, הוא יודע לדבר אולי קצת יותר טוב מערפאת, יש לו לשון יותר מהוקצעת, הוא יותר מתורבת. עראפת היה אדם לא מתורבת הערבית שלו היתה נוראה ואיומה שלא לדבר על האנגלית. אך מעבר לזה שמחמוד עבאס רכש לעצמו תרבות מערבית והוא יודע לדבר אנגלית וערבית יותר טוב, המטרות נשארו אותן מטרות".

לדברי פרופ' שרון הערבים מעמידים את "פתרון הסכסוך" על סוגיית הפליטים משום שאין להם שום כוונה שתישאר פה מדינה יהודית, "הבעיה בינינו לבין הפלסטינים, או בינינו לבין הערבים בארץ היא לא שטחים. הבעיה היא עצם קיומה של מדינת ישראל.

נחיה על החרב לעולם מפני שאנחנו מוקפים עמים שרוצים בחיסול שלנו. מקבלים אותנו בדיעבד משום שיש לנו חרב חזקה ומסוכנת - לא משום סיבה אחרת
"הגיע הזמן שאנחנו נבין את זה כי הרי השטחים שאולמרט וברק הציעו להם היו כמעט המקסימום שמדינת ישראל יכולה אי פעם לחשוב עליהם ואפילו מעבר לזה. אבל לא זאת הבעיה. הבעיה הגדולה ביותר היא עצם קיומה של מדינת ישראל ויש כלי שבאמצעותו אפשר לחסל את המדינה הזאת והכלי הזה נקרא הפליטים הערבים".

"גם אבו מאזן וגם סאיב עריקאת שהוא הממונה על המו"מ חזרו עשרות פעמים על כך שצריך לפתור את בעיית הפליטים, זאת אומרת לקחת את הפליטים שכבר אינם למעשה, אבל לקחת את כל צאצאיהם וצאצאי צאצאיהם ולהכניס אותם לתוך מדינת ישראל כדי להרוס אותה מבפנים ובלי זה לא מגיעים להסכמים.

"המטרה היא כל כך שקופה שאני מתפלא לפעמים שלא רואים אותה. שמעתי במו אוזניי המון פעמים בערבית את מה שמדברים המנהיגים הערבים ובמיוחד סאיב עריקאת ואבו מאזן, שבלי פתרון בעיית הפליטים לא יפתר כלום ופתרון בעיית הפליטים פירושה מדינת ישראל".

פרופ' שרון מסביר מדוע בכל מו"מ עתידי יש להקפיד שהדיבורים יתבצעו בשפה הערבית. ''אני חוזר על כך שבכל מו"מ עתידי אנחנו צריכים לעמוד על כך שאנחנו נדבר עברית והם ידברו ערבית כדי שהעולם כולו יוכל לשמוע.

''מפני שאם הם מדברים אנגלית, תמיד יש להם כיסוי באיזו שהיא דרך שהם יכולים להשתמש במונחים ובמושגים ולא להגיד את האמת ולחזור אחר כך הביתה ולומר בערבית את מה שיש להם לומר. כשהם מדברים ערבית העולם הערבי שומע אותם והאזרחים הערבים שלהם שומעים אותם וזה חשוב מאוד מפני שהם לא יכולים לשקר והם חייבים לומר את האמת גם לאוזניים שלנו".

לדבריו גם פתרון 'שתי מדינות לשני עמים' לא יפתור את הסכסוך בין ישראל לערבים אלא יעצים אותו, "משמעות פתרון שתי מדינות לשני עמים היא שקמה עוד מדינה ערבית ממזרח לישראל. ולמדינה הזאת כמו לכל מדינה יש מטרה. מדינה מפורזת זה דבר שלא יעלה על הדעת, שהערבים יסכימו להיות מפורזים, כי נשק זה אחד מהסמלים של הגאווה הלאומית. אז איך אפשר בכלל לבקש ולדרוש מהם להיות מפורזים?".

האם אתה מודאג ממה שקורה בצפון? התחזקות השיעים והבסיסים שאיראן מקימה בסוריה.

"ודאי שאני מודאג ממה שנעשה בצפון, מפני שאלו לא סתם מליציות, אלו מליציות שקשורות באיראן ואיראן זו מעצמה - לא משחק ילדים. אלו לא כנופיות וזה גם לא הפלסטינים, זאת מעצמה גרעינית, היא תהיה גרעינית לי אין ספק בכך.

בכל מו"מ עתידי אנחנו צריכים לעמוד על כך שאנחנו נדבר עברית והם ידברו ערבית כדי שהעולם כולו יוכל לשמוע
''מעצמה עם כוח צבאי אדיר וברגע שיש לנו כוחות איראנים אפילו כוחות מוגבלים, זה דבר שמעורר דאגה גדולה וזה לא בעיה שלנו בלבד, מפני שכאשר אנחנו צריכים להיאבק מול מעצמה אנחנו צריכים שתעמוד מעצמה מאחורינו כי לא יכול להיות מצב שאנחנו נעמוד לבד מול המעצמה האיראנית.

''זה מצב שהוא מאוד מדאיג, שלא לדבר שיש לאיראנים נושאי כלים שנקראים החיזבאללה שהם גם כן שיעים".

פרופ שרון מסביר על דרך המלחמה של השיעים, "דבר חשוב מאוד אצל השיעים זה שהם מוכנים 'להקריב קורבנות'. גם במלחמה בין איראן לעיראק היתה הקרבת קורבנות בלתי רגילה מצד האיראנים, אפילו של ילדים בני 12. לכן גם את זה צריך להביא בחשבון כאשר אנחנו מסתכלים על הנעשה בצפון".

האם ישראל צריכה לפעול?

"לפי דעתי לא. אנחנו צריכים עד כמה שאפשר לא לפעול אם אנחנו לא מותקפים. אני לא הייתי מתחיל לפעול, לא מול החיזבאללה ולא נגד גורמים איראניים שנמצאים ברמת הגולן אבל די רחוק מאיתנו. יחד עם זאת צריכה מדינת ישראל להבהיר ראשית שהיא לא עומדת לבד, שנית, שגם אם בלית ברירה היא תצטרך לעמוד לבד היא תנקוט בכל האמצעים כדי להגן על גבולה הצפוני וזה דבר מובן מאליו".

"אני לא צופה עכשיו שיהיה פיצוץ רציני בצפון אבל כל דבר קטן עשוי לדרדר את האזור הצפוני שלנו למצב לא נוח ולא נעים. יכול אפילו להיות מצב של מיני מלחמה".

אמרת תמיד שלעולם נחיה על החרב, הדבר הזה עדיין נכון?

"אני חוזר ואומר את זה: אם אנחנו לא נחיה על חרבנו אנחנו נמות בחרבם. זה ברור לגמרי. ודאי שנחיה על החרב לעולם מפני שאנחנו מוקפים עמים ששונאים ולא רוצים שנהיה קיימים, ורוצים בחיסול שלנו. מקבלים אותנו בדיעבד משום שיש לנו חרב חזקה ומסוכנת - לא משום סיבה אחרת".