נאבקים על נווה יעקב
נאבקים על נווה יעקבצילום: התעוררות

סוגיית מתווה חלוקת ירושלים לפי מגזרים ממאנת לרדת מסדר היום, כאשר הפעם מדובר בהחלטת עיריית ירושלים מהימים האחרונים להקים בית כנסת חרדי בקומה שמעל מועדון הנוער "קלאב האוס" שבשכונת נווה יעקב.

תושבי השכונה מספרים כי לאחר סגירתו של בית הספר הממלכתי דתי ״ברנדט" בקיץ האחרון, הפעם מבקשת העירייה לפגוע במעוז החינוכי חברתי האחרון של הציבור הממלכתי דתי והחילוני בשכונה שמשמש גם כמרכז חינוכי עבור בני הקהילה האתיופית, על מנת להפוך לדבריהם באופן סופי את צביון השכונה ל"חרדי למהדרין".

תושב השכונה ב- 18 שנים האחרונות, דנין טגניה (23), בן הקהילה האתיופית, מספר כי התחנך במועדון במשך שנים ארוכות, ובכוונתו להשתתף מחר (שני) בהפגנת תושבים ונציגי ציבור שצפויה להתקיים אחר הצהריים סמוך למועדון.

טגניה מציין כי ההחלטה להקמת בית הכנסת לא תעבור בשקט. "מדובר במחטף בלתי מתקבל על הדעת, כאשר העירייה החלה לעשות מדידות לקראת הקמת בית כנסת, כשהדבר נעשה מאחורי גבם של התושבים ומבלי שאף אחד מהנהלת המקום יודע על כך מבעוד מועד.

״מדובר במועדון שמשמש כמרכז למידה עם שיעורי העשרה, שיעורי מוסיקה ועוד וישנם נערים בשכונה שבלי המקום הזה חד משמעית יילכו לאיבוד. המועדון הזה נתן לי כלים להצלחה והכוונה כשהתגייסתי ליחידה קרבית משמעותית בצבא. מקומם מאוד שגורמים בעירייה לא מבינים את המשמעות של פגיעה במקום הזה, ומה שקורה אצלנו בשכונה בהחלט צפוי גם לקרות בשכונות אחרות ולמעשה בכל ירושלים, וחשוב לתת על כך את הדעת.

טרניה מוסיף, ״אם נהיה ריאליים, הרי שברגע שבית הכנסת יוקם בקומה שמעליו יווצרו חיכוכים בלתי פוסקים בין פוקדי המועדון למתפללים, וברגע שיקום בית הכנסת בפועל ייחרץ בסופו של תהליך דינו של המקום".

תושבת השכונה והפעילה החברתית עו"ד מימי דורון אמרה ״אני פשוט כואבת את ההחלטה ההזויה, וקוראת לראש העיר ברקת להתעשת ולא לתת יד להמשך הפגיעה הקשה בתושבי השכונה. לנוער מהשכונה שלומד ומתחנך במועדון, חלקו הגדול מקרב הקהילה האתיופית, אין תמיד מענה חינוכי ופדגוגי הולם בבית, כאשר חלק מההורים אינם יודעים בקיאים בשפה העברית ובעצם במועדון עצמו הם מקבלים את העזרה היחידה על מנת שיתקדמו הלאה בחייהם, אם באפשרות להתגייס לשירות משמעותי בצבא, ואם אף בזכות להגיע ללימודים גבוהים.

״חייבים להבין כי הקמת בית הכנסת תשפיע בהכרח על עתידם של אותם נערים בצורה משמעותית ביותר, כאשר יודעים מראש מהן האלטרנטיבות העומדות בפני הנוער! לנוער יהיה קשה למצוא מסגרת מתאימה. כבר כיום קיימים חיכוכים קשים בין האוכלוסיות על רקע הקמת בית הכנסת, וכאשר בית הכנסת יוקם תעלה עוד יותר רמת המתיחות הגבוהה ממילא", הסבירה.

מחזיק תיק החינוך הממלכתי דתי בעיר דב קלמנוביץ' אמר כי ״אין עוולה גדולה מזו ומחר אגיע להפגין עם תושבי השכונה כנגד סגירת המעוז החינוכי האחרון שקיים בשכונת נווה יעקב. מועדון הנוער מהווה מפלט חינוכי עבור מאות בני נוער שזכו לאורך השנים לפעילות ערכית חינוכית עשירה בשעות הפנאי, וכל בר דעת מבין כי הקמת בית כנסת חרדי מעל המועדון לנוער בני הקהילה האתיופית היא חלק מתוכנית חלוקת העיר להפוך באופן סופי את צביונה ל'חרדי למהדרין'.

״בכך, ניצבות למעשה בפני התושבים 2 אלטרנטיבות עיקריות- הראשונה 'להמיר את אורח חייהם לחרדי, או לחילופין לעזוב ולקבוע מסמרות במקום אחר – במילים פשוטות קוראים לזה 'טרנספר׳״, האשים קלמנוביץ׳.