טיפול בהתמכרות
טיפול בהתמכרותistock

רטורנו, המוסד הוותיק ביותר בארץ בטיפול בהתמכרויות במגזר הדתי והחרדי, מקיים בימים אלו הרשמה לקורס מקיף, חדשני ויחיד מסוגו, המסייע למכורים ובני משפחותיהם להתמודד עם ההתמכרות.

כולנו נתקלים במהלך חיינו בהתנהגויות של אחרים שאיננו מסוגלים להבין והן מטרידות ומעלות תהיות בלי סוף; איך ייתכן שאותו איש ציבור אותו אני מכיר היטב פעל בדרך בזויה שכזו? מדוע קרוב-המשפחה שהשקיע, רכש מקצוע ונשא במשרה בכירה זרק את הכול להימורים? אם השכן שלי כל כך אוהב את אשתו, מדוע הוא שוב הסתבך עם פרשייה שכזו?

אנו פוגשים את הקונפליקט הזה בהרבה מקרים, כאשר המשותף להם הוא שהרציונל אינו תקף שם, הסברים הגיוניים אינם חלים עליהם.

במקום שנגמר ההיגיון - מתחיל רטורנו.

רטורנו, המוסד הוותיק ביותר בארץ בטיפול בהתמכרויות במגזר הדתי והחרדי, מקיים בימים אלו הרשמה למחזור שני, חדשני ויחיד מסוגו להכשרת מטפלים לטיפול בהתמכרויות.

"לאחר עשרים וחמש שנים של עבודה בתחום, אני יכול לומר בביטחון כי 'אין בית אשר אין בו מת,אין ישיבה / אולפנה / מכינה שיכולים להתהדר כי 'לי זה לא יקרה'", אומר הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל ומייסד רטורנו, "בעבר הואשמתי כי אני מוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה, אך כיום, לאחר שנים של הסברה, יודעים גם בציבור שלנו כי מדובר במחלה שלא ניתן להתעלם מקיומה. המשימה שלנו היא להפיץ את הידע שצברנו על מנת לחסוך מהמכורים את דרך הייסורים, כדי שיוכלו לקבל עזרה עוד לפני שיגיעו לתחתית".

הטיפול בהתמכרויות דורש מיומנויות ייחודיות שלא נדרשות בתחומי טיפול אחרים. "בטיפול בהתמכרויות לרוב נמצא את עצמנו, המטפלים, נלחמים לצד המטופל - במטופל", אומר הרב אקשטיין ומסביר: ''כאשר רופא מאבחן מטופל כרגיש לגלוטן כל מה שנותר לו זה לידע את החולה באבחנה, המטופל יקבל את האבחנה ללא עוררין ויבקש להבין את הדרך להתמודד איתה. בהתמכרויות הסיפור לגמרי שונה. ברוב המקרים המטופל יתכחש לאבחנה ויתנגד לה. בחברה שלנו התמכרות נתפסת רק כהתנהגות מבישה ולא כמחלה. לכן, בדרך כלל המעשים נעשים בסתר וגם כשהם כבר יוצאים יתקשה המכור לקבל את האבחנה''.

''הרעיון לגיבוש הקורס עלה כצורך מהשטח'', מסבירה אילה אלבז-עו"ס קלינית, רכזת הקורס, מרצה ומנהלת מפגשים בירושלים. אנשי מקצוע רבים שהשתתפו במהלך השנים בהכשרות וימי עיון ברטורנו חזרו ובקשו כי ברצונם להעמיק את הידע והכלים בתחום.

''את הניסיון המקצועי בשטח של עשרות השנים ואלפי המטופלים גיבשנו לקורס מרוכז וחווייתי המקנה למשתתפים התבוננות חדשה המבוססת על עולם הנפש של המכור תוך מתן כלים מעשיים לטיפול. ליקטנו את מיטב הגישות והדרכים ל טיפול במכורים ובני משפחותיהם בשילוב סדנת עומק בשיטת 12 הצעדים המיושמת ברטורנו כחלק מהתכנית הטיפולית'', היא מסבירה.

''הבשורה החדשנית אותה אנו מובילים היא בראיית המכור כפרט בתוך מכלול המשפחה והחברה. לצד הטיפול במכור, אנו מטפלים גם בבני/בנות הזוג של המכורים ובהורי המכורים, מתוך התפיסה שהתא המשפחתי כולו נפגע מההתמכרות וזקוק להכוונה וייעוץ, ובמקביל גם יכול לסייע לתהליך ההחלמה''.

אילה מסבירה למי בעצם מיועד הקורס. "הקורס רלוונטי עבור מטפלים, יועצים, מחנכים ושאר בעלי מקצוע העוסקים בטיפול וחינוך, על מנת לתת להם כלים לזהות כי למעשה הסוגיה שלפניהם היא התמכרות''. מסבירה אילה.''יותר משסייענו למכורים לצאת לדרך נקיה וחדשה, הצלנו ילדים ומשפחות רבות מלהיכנס לבעיה, לבעיית ההתמכרות. איתור מוקדם של אוכלוסיות בסיכון והתאמת מענה טיפולי נכון, ימנע מצעירים להיכנס לעולם ההתמכרויות''.

בימים אלו מסתיים הקורס האחרון של מחזור א', ומתחיל הרישום למחזור חדש. "הדבר המעניין ביותר שגילינו במהלך הקורס ואף מהמשובים שקיבלנו בסופו מהמשתתפים", מספרת אילה, "הוא שמעבר לידע שרכשו התלמידים בקורס, בסופו של דבר החוויה האישית היא שהייתה עבורם מטלטלת ומשמעותית. רוב המשתתפים ציינו כי הם מעוניינים להשתתף בקורס המשך ומפנים אלינו קולגות ומכרים".

למידע נוסף לחצו כאן