טל הרמן
טל הרמןצילום: דובר צה"ל

אני זוכר אי שם, בשנת 2012, שהתלבטתי אם לפרוש או להישאר בקבע, ולהיות אחראי על ההוצאה לפועל של תרגיל הבלו פלאג הראשון, שהתקיים שנה לאחר מכן.

כבר אז הערכתי שהתרגיל הזה, תרגיל צבאי אווירי רב-לאומי, הוא משמעותי במיוחד, לא שגרתי ואתגר ששווה לנסות ולחוות. דחיתי את הפרישה, ובמסגרת תפקידי כאחראי על שת"פ אימונים בינלאומי, זכיתי להיות הממונה מטעם מחלקת הדרכה על הפקת התרגיל.

ארבע שנים חלפו, ושוב עמדה בפני ההזדמנות לקחת חלק משמעותי בתרגיל הבלו פלאג גרסת 2017 – התרגיל האוויר הגדול ביותר אי פעם בישראל. במהרה הוצפתי בתחושת הסיפוק האדירה ורוממות הרוח בסיום התרגיל ההוא בשנת 2013, אז השתתפו בו "רק" ארבע מדינות.

נזכרתי בנסיעה הביתה מבסיס עובדה למרכז, בליל חמישי, יומו האחרון של התרגיל בן השבועיים. הרכב נסע על הקרקע ואני הרגשתי בעננים. במהלך ההכנות לתרגיל הנוכחי, הייתי צריך להזכיר לעצמי לעיתים לא רחוקות את אותה תחושה אדירה.

כשמדברים על בלו פלאג 2017 מתכוונים לתרגיל עצום, ולא סתם זורקים את התואר הזה באוויר: מדינות זרות, תרבויות ושפות שונות, קרוב לאלף משתתפים, עשרות מטוסים מסוגים שונים ואתגרים משלל סוגים.

ולפני שיוצאים לדרך, עולות כל כך הרבה שאלות: איפה נשים את כולם? היכן יאכלו? איפה ישבו לתדרך, לתכנן, לתחקר? איך נארגן מספיק שמיים לכולם? איך נשתף מידע ונתאם?

כל אלה הן רק חלק מהקושיות עליהן יש לענות, לצד אלף דברים נוספים ברוח היעדים שהוגדרו לנו בין היתר: אימון איכותי ובטוח לצוותי אוויר ובקרים, לצד שיפור והידוק היחסים עם המדינות השותפות.

תרגיל הבלו פלאג בעיצומו

האחריות על הפקת התרגיל העצום הזה הוטלה על מחלקת אימונים של חיל האוויר. בשלב התכנון וההיערכות שותפים במנהלת נציגים מהגופים המובילים את התרגיל: הבסיס המארח הממונה על כל התשתית הקרקעית, טייסת "כחולה" וטייסת "אדומה", האחראים על כל מתווה האימון האווירי, נציגים מיחידות הבקרה, האחראים על היבטי שליטה ותיאום ועוד נציגים מגופי מטה ושדה האחראים על רבדים נוספים.

אחת הסיבות שבגללן נעניתי לאתגר של ראש המנהלת הייתה הידיעה שחיל האוויר (שאותו אני מכיר היטב) הוא הכוח והארגון שבסוף מוציא את הדברים לפועל.

כ"ראש מנהלת" אפיינתי לעצמי את התפקיד בתור זה שאחראי שכולם יעשו את עבודתם ויישרו קו עם צורכי הפרויקט. ואם "כולם" מחיל האוויר – זה יצליח.

על מנת לוודא שזה יצליח גייסנו לאותה מנהלת "אזרחית" עוד שתי "קוסמות" - דפנה ומתי תחת כותרת של קמב"ציות. קצרה היריעה מלהכיל את מילות ההערכה שלי אליהן, לא רק על העשייה והתרומה שלהן אלא גם על התמיכה והדרך.

את הדברים האלה אני כותב ממש בימיו הראשונים של התרגיל. אומנם אנחנו רק בהתחלתו, אבל את התחושות כבר הרגשנו בפתיחה החגיגית שלו: יום הטיסות שנגמר בשורות, שיירות ומעגלים של רוקדים מכלל המדינות. אחווה ושמחה, חדווה ותחושת שיתוף שהגיעו ממקום אחר, יותר טבעי ויותר פנימי.

אני נוהג לומר שבלו פלאג זה לא רק טייסים ומטוסים שנפגשים – זה אנשים. יש לי תחושה טובה (ותקווה), שאת אותה הרגשה שהייתה מנת חלקי בסיום בלו פלאג 2013 אני הולך לחוש שוב בסיום תרגיל בלו פלאג 2017.

ראש מנהלת התרגיל,
סא"ל (מיל') טל הרמן