דאעש
דאעשReuters

אנס סיפטשי, אזרח דנמרק בן 25, החליט לטוס לסוריה על מנת להצטרף לכוחות דעאש הנמצאים שם.

על פי כתב האישום שהוגש נגדו הוא הצטרף פעמיים לאנשי דעאש בסוריה, שם קיבל הכשרה בנשק, ואף תרם כספים רבים מכיסו לארגון האיסלמי הקיצוני.

התביעה בדנמרק גם פירטה כי סיפטשי שיבח את דעאש לאחר פיגוע הירי בקופנהגן בשנת 2015 בו נהרגו שני אזרחים מקומיים, בהם מאבטח יהודי בבית הכנסת המקומי.

בית המשפט המחוזי דן את סיפשטי תחילה לשבע שנות מאסר, אולם הוא ערער על העונש. בית הדין לערעורים החליט להפחית את עונשו ולהעמידו על שש שנות מאסר, אולם הורה בפסיקה תקדימית גם לשלול את אזרחותו הדנית.

זו הפעם הראשונה שדנמרק שוללת את אזרחותו של אדם מקומי בגין תמיכה בארגון טרור. ספישטי מחזיק גם באזרחות טורקית.

בשנת 2016 שלל בית המשפט את אזרחותו של סעיד מנסור, אזרח דני, אלא שבניגוד לסיפטשי שנולד בדנמרק מנסור היגר לדנמרק בגיל מבוגר וקיבל את אזרחותו זמן קצר לפני הורשע בתמיכה בארגון טרור.

עורך דינו של סיפטשי, מייקל יול אריקסן, אמר כי סביר להניח שסיפטשי לא יוסגר לטורקיה על מנת לרצות את מאסרו שם, מאחר וטורקיה אינה עומדת בתנאי הסף של כיבוד זכויות אדם. הוא גם אמר כי הוא שוקל לערער בשם סיפטשי לבית המשפט באירופי לזכויות אדם נגד עונש המאסר שהוטל על מרשו.

מוקדם יותר השנה דנו חברי הפרלמנט בשבדיה באפשרות לשלול את אזרחותם של מקומיים שהצטרפו לארגוני האיסלם הקיצוני בסוריה ועירק, כאשר כיום נהוג להעביר אותם "סדנת השתלבות בחברה" על מנת לנסות ולהחזיר אותם לדרך הישר.