סרן מתן הדס במשלחת צה''ל לפולין
סרן מתן הדס במשלחת צה''ל לפוליןצילום: דובר צה"ל

בתקופה זו מתמלאות לשכות הגיוס במאות משפחות שבניהן ובנותיהן מתגייסים לשירות בצבא ההגנה לישראל. בין המתגייסים יהיה ניתן לראות את המלש״בים של חיל ההנדסה הקרבית רגע לפני שהם עולים על מדים ומתחילים את ההכשרה של לוחמי ההנדסה.

אני זוכר את יום גיוסי לצבא ולחיל כאילו היה אתמול, זה היה יום מלא התרגשות וציפייה לבאות אך גם מלחיץ ומלא באי ודאות ובזה אני רוצה לעזור למתגייסים החדשים ולספר להם על ההכשרה בבית הספר להנדסה צבאית בדרכם להפוך ללוחמים!

לפני שנדבר על החיל אני רוצה לספר על עצמי- שמי מתן הדס, מ״פ פלוגת ׳געש׳ בגדוד 605 בבא״ח חיל ההנדסה, בן 27 ומתגורר בקדומים, נשוי לשרה ואבא לעמית. את השירות התחלתי בגדוד 601 ולאחר מסלול ההכשרה יצאתי לקורס פיקוד והייתי מפקד כיתה בגדוד 603.

לאחר תקופה של שמונה חודשים בגדוד יצאתי לקורס קצינים והשלמה חילית ובתום שמונת חודשי הכשרה התמניתי למפקד מחלקה במסלול ההכשרה של גדוד 605. אחרי מסלול של שנה ופיתוח לוחמים ומפקדים המשכתי לתפקיד מפקד צוות בהשלמה החילית והמשכתי בעשייה ובפיתוח מפקדי מחלקות וקצינים בחיל.

לתפקיד מפקד פלוגת המסלול אני מגיע לאחר תקופה של שנתיים במכללה לפיקוד טקטי בה עשיתי תואר במדעי המדינה והוכשרתי כמפקד פלוגה. בימים אלו אנו נערכים לגיוס וקליטת החיילים של מחזור נובמבר 17 לבית הספר להנדסה צבאית.

ראשית אספר על החיל, חיל ההנדסה הקרבית הינו חיל אשר לוחמיו עומדים בראש הכוחות הלוחמים ומובילים את המאמץ היבשתי עם מפקדים משכמם ומעלה ואמצעי לחימה מתקדמים ומשוכללים, כאשר חלק ממשימות ההנדסה הן: התגברות על מכשולים כגון מיקוש ומטענים, יצירת מכשולים לאויב, השמדת תשתיות אויב כגון המנהרות התת-קרקעיות ומיגון והגברת שרידות כוחותינו בחזית ובעורף הלחימה.

מה שנדרש מלוחם בחיל ההנדסה זה כושר קרבי, יכולות ירי וקליעה גבוהות, יכולות חשיבה, הצטיינות בעזרה ראשונה ועוד, בין אם בתצורה רגלית ובין אם על גבי הכלים ההנדסיים- הפומ״ה (פורץ מכשולים הנדסי) והנמר״ה (נמר הנדסי).

בנוסף קיימים בחיל כוחות הצמ״ה (ציוד מכאני הנדסי) ויחידת יהל״ם (יחידה הנדסית למשימות מיוחדות) המונה בתוכה את היחידות- יעל, ס״פ וסמו״ר אשר מתעסקות במכשולי מים, סילוק פצצות ומטענים, השמדה ולחימה בתווך התת-קרקעי.

ההכשרה בחיל ההנדסה מתחלק לשלוש הלבנות הבאות: הכשרת יסוד, הכשרה מתקדמת ותעסוקה מבצעית. בשלב הראשון, שלב הכשרת היסוד, מתחילים החיילים את הטירונות בבית הספר להנדסה צבאית בצוקי עובדה, שם רוכשים החיילים את הבסיס והיסודות ולומדים את מקצועות הפלסות והרובאות.

בשלב השני, שלב ההכשרה המתקדמת, מעמיקים החיילים במקצוע ההנדסי ומתאמנים במסגרת מחלקתית ופלוגתית בתרגילים מאתגרים ולא פשוטים בכלל. בשלב השלישי, עולים החיילים אל הגדוד ושם הם עוסקים בהכנות ללחימה ובתעסוקה המבצעית בגזרות השונות.

הדברים שמשכו אותי בחיל ההנדסה הקרבית וממשיכים לדחוף אותי היום זה האנשים שמהווים עבורי משפחה לוחמת עם אנשים מיוחדים וחמים כמו שנאמר ״כומתות כסף- אנשים זהב״, המקצוע המעניין שמתפתח כל הזמן ודורש גמישות מחשבתית ויצירתיות בביצוע המשימה והעשייה המאתגרת בפיתוח הלוחמים והמפקדים הבאים בצה״ל.

אלו גם הדברים שמשכו אותי לפיקוד ולקצונה תוך הקרבה שלי ושל משפחתי והרצון לתרום ולתת יותר למדינה ולממש את עצמי בצורה מלאה. במהלך שירותי יצא לי גם לצאת בתור קצין למשלחת ״עדים במדים״ לפולין, משלחת משמעותית וחשובה שהעצימה את תחושת הגאווה שלי לשרת כקצין בצה״ל ולהגן על המדינה.

אני רוצה לאחל לכל המתגייסים הרבה הצלחה במעבר בין האזרחות לשירות הצבאי, הרבה הגשמה עצמית, שתדעו לנצל את ההזדמנות להגן על המדינה ולתרום לעם ותוך כדי לספוג את הערכים מהשירות הקרבי בצבא ובחיל ההנדסה. ברוכים הבאים למשפחת חיל ההנדסה הקרבית!