השרה רגב. אין פיתרון לכדורגל בשבת
השרה רגב. אין פיתרון לכדורגל בשבתצילום: משרד התרבות והספורט

בסוף החודש הנוכחי יכריע בג"צ בסוגיית הספורט הגדולה ביותר שנידונה בשנים האחרונות, ואולי אף הגדולה ביותר מאז קום המדינה - סוגיית משחקי הכדורגל בשבת.

היום (ראשון) הגישה הוועדה הבין-משרדית שהוקמה בכדי לבחון את סוגיית קיום משחקים בשבת בענף הכדורגל לצחי ברוורמן מזכיר הממשלה את מסקנותיה.

על פי דו"ח הוועדה, עליה חתומים מנכ"ל משרד הספורט יוסי שרעבי שעמד בראשה, היועצת המשפטית של משרד הספורט עו"ד עפרה שרון, ראש אגף בכיר לתכנון ותקצוב משרד הספורט גיא אטיאס, יו"ר מנהלת הליגות בכדורגל אורן חסון, מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל רותם קמר ומנכ"ל הטוטו איציק לארי, לפסיקת בג"צ בנושא עלול להיות משקל דרמטי ומכריע בכל הקשור לענף הכדורגל בישראל.

בדו"ח שמסקנותיו הינן חד משמעיות, נכתב כי קיום משחקים ואימונים בשבת הוא הכרחי לטובת המעורבים כולם. "אם לא יהיה מענה לקבוצות הישראליות הנדרשות להשתתף במפעלים אירופאים בימי חג, מענה לנבחרות ישראל (בוגרת, צעירה ונוער) להשתתף במפעלים בינלאומיים בשבתות ובחגים, קיום אימונים על בסיס דרישה מקצועית ופיזיולוגית בהתאם לצורך גם בשבתות ובחגי ישראל, ענף הכדורגל בישראל עלול בסבירות גבוהה להיסגר".

גם שרת התרבות והספורט, מירי רגב התייחסה בדו"ח שהוגש לסוגייה, כשכתבה בהקדמה למסקנות הוועדה, "עמדתי היא שאין לשנות את הסטטוס קוו, שכן אי אפשר שלא לשחק בשבת כדורגל בישראל מאחר שלדבר יהיו השלכות ושינויים רבים".

לדברי השרה רגב, זה עניין של זמן עד שמשחקי הכדורגל בשבת ייפסקו לחלוטין, שכן "ככלל, ליגת העל אינה מתקיימת בשבת, למעט כשני משחקים בודדים הנפתחים בסמוך לצאת השבת. יש לחתור להנחת תשתיות רחבות והקמת מגרשים נוספים כפי שעולה מעבודת הוועדה, כך שבעתיד תאפשר קיום פעילות ליגת העל המקצוענית ללא חילול שבת, אך תהליך זה יימשך שנים".

באשר לליגה הלאומית כתבה השרה רגב כי אין טעם לחילול השבת. "ככל שהליגה הלאומית אינה פועלת כיום בשבת זאת לאור המדיניות אותה קבעתי ואכן המנכ"ל הגיע להסדר והבנה עם הקבוצות במהלך עבודת הוועדה. רוב המשחקים מתקיימים ביום שישי, טרם כניסת השבת, אך לעתים יש מהם הזולגים לשבת, ועל כן יש לפעול על מנת להקדים את המשחקים ולתת מענה למשמעויות הנגזרות מכך".

"כל פעילות ענף הכדורגל מתקיימת במהלך השבת שאינה במסגרת הליגות המקצועניות נותנת מענה רחב להרגלי הפנאי של הציבור הכללי ובמצב התשתיות כיום קשה להביא לשינוי בטווח הקצר. יש לציין כי גם כיום ניתן מענה לצרכים נקודתיים של ציבורים שומרי מסורת בהתאם לצורך במהלך השבוע, לדוגמא קבוצות 'צו פיוס'", כתבה השרה רגב.

עוד מוסיפה השרה רגב לגבי המשחקים הבינלאומים כאשר הבינה שאי אפשר להתערב: "אציין עוד כי הכללים המחייבים את מדינת ישראל בזירה הבינ"ל נקבעים על ידי האיגודים וההתאחדויות הבינ"ל ולכן אינן בתחום הסמכות שלנו".

מדו"ח הוועדה עולה כי על מנת להפסיק את פעילות ענף הכדורגל בשבת נדרשת השקעה של כ-24.7 מיליארד שקל בתשתיות פיזיות, קיום אימונים בשבת ואישור משחקים חריגים במוצאי שבת, יום מנוחה משקי נוסף ביום א' ופיצוי כלכלי לענף הכדורגל בסך של כ-20 מיליארד שקל, ועל כן פסיקת בג"צ שתאסור את קיום משחקי הכדורגל בשבת תעלה למדינה כסף רב שעלול להמיט אסון על הענף כולו.

עוד מפרסמים בוועדה הבין-משרדית את העלויות הכרוכות בשינוי לוח הזמנים של משחקי הכדורגל אם ייאסרו להתקיים בשבת. לפי הוועדה, אי השתתפות במפעלים הבינלאומיים, משמעותה סגירת הענף ונזק של כ-20 מיליארד שקל; הקמת 8-9 אצטדיונים השקעה נדרשת של כ-2 מיליארד שקל; תאורה ב-30 מגרשי אימון, השקעה נדרשת של כ-30 מיליון שקל; הקמת 455 מגרשי אימון, השקעה נדרשת של כ-2.7 מיליארד שקל; התקנת תאורה במגרשי אימון קיימים, השקעה נדרשת של כ-140 מיליון שקל; לכדורגל לא מקצועני, יום מנוחה משקי נוסף, יום א' בשבוע, לא ניתן לכמת בשלב זה את הנזק הכספי.

אורי קידר, מנכ״ל תנועת ״ישראל חופשית״ אמר בתגובה לפרסום מסקנות הוועדה כי "הממשלה והשרה רגב הבינו באיחור של שנתיים את מה שכולם ידעו ואמרו להם כבר מזמן - אין כדורגל ישראלי בלי כדורגל בשבת".

לדברי קידר, "אחרי שהועדה המקצועית קבעה בפירוש שטובת הענף היא המשך המשחקים בשבת, וכל ניסיון לשנות זאת יעלה עשרות מיליארדי שקלים למשלם המיסים, אנו דורשים שהדוח יאומץ לאלתר על ידי הממשלה ובכך תסתיים הפארסה הזו. גם לחוסר החלטיות קיצוני כמו זה שהשרה רגב הפגינה בסוגיה הזו עד כה צריך להיות גבול".