מי יפקח על הכשרות?
מי יפקח על הכשרות?צילום: yaakov Naumi/Flash90

וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה הבוקר (שני) דיון בנוגע לשילוב הרבנות כחלק מיישום רפורמת יבוא המקביל (רפורמת הקורנפלקס).

במהלך הדיון התגבשה הסכמה בין הח"כים מהאופוזיציה והקואליציה: "נדרש היה לשלב את הרבנות הראשית כחלק מחקיקת רפורמת ייבוא המזון ולא להגיע לאחר היישום ולחפש פתרונות בדיעבד"

יו״ר הועדה ח"כ אלי אלאלוף אמר בדיון: הרבנות תקבע מה כשר ומה לא. נשתף את הרבנות להבא בתהליך.

ח"כ אלי אלאלוף יו"ר הוועדה הדגיש בדיון הנוגע לרפורמת הקורנפלקס והקלת הייבוא המקביל: "כשקיימנו דיונים בנוגע ליבוא המקביל לא קיימנו דיונים עם הרבנות הראשית וזה היה טעות, קיימנו דיונים עם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, והוא מוכן ורוצה להירתם ככל שביכולתו להקל על יוקר המחייה".

יוזם הדיון ח"כ פולקמן הצהיר בדיון: "אם הדיון הוא רק על תקנים אני ילחם בשביל הרבנות הראשית. הרבנות הראשית הייתה צריכה להיות בדיונים מהתחלה"

הרב משה דגן מנכ"ל הרבנות הראשית שטח את צרכי הרבנות: "מחלקת היבוא ברבנות מונה שנים וחצי תקנים, שניים במשרה מלאה ואחד בחצי משרה. מחלקת היבוא ברבנות מתמודדת מול אלפי יבואנים בשנה והפוטנציאל להטעיה כשרותית בעקבות הרפורמה היא גבוהה. אנו לא יכולים לתת מענה לכל היבואנים שיכנסו לשוק בעקבות הרפורמה ללא תקנים וסמכויות מתאימות".

לטענתו של ח"כ אלעזר שטרן שניתן לבדוק מוצרים לאחר ייצורם ושיווקם האם נעשו בהם מכשלות כשרותיות ענה מנכ"ל הרבנות: "אנו לא יכולים לוודא את כשרות המוצר כאשר היבואן המקביל מגיע ללא שום מסמכים ויכולת להצליב מול היצרן ולכן ניתן להגיע לבעיות משמעותיות. לומר על מוצר שהוא 'כשר' ולבדוק אותו בדיעבד זה בעייתי כי לא ניתן לבדוק במעבדה את הכשרות בשונה ממוצרי בריאות שבבדיקת מעבדה ניתן לעשות זאת."

עוד הוסיף מנכ"ל הרבנות: "חשוב לי לומר, הרבנות בעד הוזלת יוקר המחייה ומקיימת ישיבות רבות כדי לראות איך ניתן לסייע להוזלה, אך כל היבוא המקביל מתבסס על הכרה בגופי כשרות בחו"ל ע"י סנכרון בין הרבנות לבין גופי הכשרות."

ח"כ יואב בן צור אמר בדיון: "ברור שכולנו רוצים שהרפורמה תצא לדרך וגם הציבור החרדי נהנה מהוזלת המחירים, אבל אי אפשר לומר לרבנות איך להשגיח. היא צריכה לקבל את הכלים כדי לפקח על המוצרים בייבוא המקביל. כאשר מוסיפים יבואנים הרבנות חייבת לקבל את כל הכלים לטפל בפניות".

לדבריו, "הרבנות עשתה דרך ארוכה מאז כניסתו של המנכ"ל משה דגן ביישום של רפורמות וגם בזה היא מוכנה להירתם, והחובה של הרבנות הראשית לדאוג לצרכן צורך הכשרות שהמזון שהוא אוכל יהיה כשר".

חה"כ מיכאל מלכיאלי הוסיף, "צר לי, כי בתקנות משרד הבריאות משרד האוצר מבין שאין אפשרות לשחק ובוודאי לא להאשים אותם בכך שדואגים לבריאותם של אזרחי ישראל - מצופה מהם(משרד האוצר) לנהוג במידה שווה גם בדרישות הרבנות."

ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר בדיון "מדובר בכשרות המזון המיובא וכמו שמשרד הבריאות מפקח כי המוצר הוא בריא, תפקיד הרבנות הראשית לוודאות כי המוצר המוגש ככשר הוא כשר, לא מדובר רק ברגולציה, בעייני הטעיה של אדם שרוצה לאכול כשר לא פחות בעייתית ממי שצורך מוצר שאינו בריא.

ח"כ אייכלר ציין, "אין אדם בחדר הזה וברבנות הראשית שלא מעוניין להוריד את יוקר המחייה על כשרות ובריאות לא מתפשרים. הרבנות דווקא רוצה להוזיל את המחירים, בדיוק כמו שדאגו לחסום פרצות בנוגע לבריאות, יש לחסום כל פרצה בנוגע לכשרות. אני שמח שכל עם ישראל רוצה לאכול כשר".

ח"כ מאיר כהן ממפלגת יש עתיד אמר בוועדה: "אני חושב שבזבזנו שנה שלימה בדיונים ללא הרבנות והיינו צריכים לדעת מהו תג המחיר. אנו לא מעוניינים דרך הרפורמה לשנות את הרבנות או את אופן הפעילות שלה ואת אמות המידה שלה".