קלפי בחירות
קלפי בחירותצילום: יצחק הררי, פלאש 90

במערכת הבחירות לכנסת ה-21 לא תשודר תעמולת בחירות ע"י המפלגות ב-60 הימים שלפני הבחירות, כך ממליצה ועדת ציבורית בראשות נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית בייניש שהגישה היום (שלישי) את הדו"ח הסופי שלה לנשיא המדינה ראובן ריבלין וליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

"אני שמח לקבל את הדו"ח הזה, שתפקידו לרענן את חוק הבחירות הקיים. חוק שנוסח לפני יותר מיובל הבנוי טלאי על טלאי, והוא אנרכוניסטי ממש. אין ספק שחודשיים של איסור תעמולה הם זמן רב מדי", אמר הנשיא.

הוועדה הציבורית לבחינת חוק הבחירות (דרכי תעמולה) מונתה לפני כשנתיים ע"י הנשיא ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה- 20, השופט בדימוס סלים ג'ובראן.

הוועדה כללה גם את השרים לשעבר דן מרידור, יצחק לוי ואופיר פינס, וכן המשפטנים פרופ' סוזי נבות ופרופ' קרין נהון, הוקמה משום שחוק הבחירות הנוכחי שחוקק ב-1959 הוא מיושן וארכאי ואין בו כל התייחסות לאינטרנט, לרשות החברתיות ולאמצעי תקשורת חדשים אחרים.

להלן ההמלצות העיקריות של הועדה:

· להחיל את הוראות החוק המהותיות גם על האינטרנט והרשתות החברתיות. ההסדרים הכלליים בחוק יחולו על תעמולת בחירות בכל מדיום .

· לבטל את תשדירי התעמולה ברדיו ובטלוויזיה הנהוגים כיום. במקומם יוקצו לכל רשימת מועמדים 4 דקות להציג את מסריה לציבור, ברדיו ובטלוויזיה. 4 הדקות האמורות ישודרו בחלוקה שווה, ביום ה-14 וביום ה-7 שלפני יום הבחירות.

· לאפשר למפלגות לרכוש "פרסומות בחירות" בטלוויזיה וברדיו, על מנת להגדיל את האמצעים שבידי רשימות המועמדים להעברת המסרים שלהן לציבור. פרסומות הבחירות יופרדו מהפרסומות המסחריות באמצעות אות מיוחד,

· לבטל את ההסדר הכללי, לפיו כל הפרה של חוק דרכי תעמולה היא עבירה שבצידה סנקציה פלילית ולהותיר בחוק איסורים פליליים בודדים בלבד, כגון גזענות והסתה לאלימות. באשר ליתר האיסורים וההפרות, הוועדה מציעה להטיל עיצומים כספיים משמעותיים בצד צווי עשה וצווי מניעה.

· לבטל הסדרים ארכאיים ובהם: איסור השימוש בכלי שיט ובכלי טיס, הגבלת השימוש ברמקול, איסור על נשיאת לפידים ועל זריקת אור. אלה שוליים ואינם רלוונטים להפצת תעמולה בעידן המודרני.

· להחיל את עקרון השקיפות גם על מודעות בחירות מטעם גופים חוץ-מפלגתיים.

· אין להתערב בתוכן של תעמולת הבחירות, אלא במקרים קיצוניים. בהתייחס לביטוי גזעני או מסית לאלימות, יש לקבוע במפורש בחוק כי תעמולה גזענית במהותה או המסיתה לאלימות אסורה מעיקרה.

· להסמיך את יו"ר הוועדה המרכזית להטיל סנקציות כספיות על הפרה של הוראות חוק דרכי תעמולה. הסנקציות הללו יהיו גבוהים כדי להרתיע מפרים פוטנציאליים.

לדעת הועדה יש להתיר על כנם חלק מההסדרים הקיימים כיום בחוק דרכי תעמולה, כגון האיסור על תעמולה ביום הבחירות באזור הקלפי, והאיסור על תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה משעה 7 בערב בערב שלפני יום הבחירות וביום הבחירות עצמו. הוועדה מציעה להרחיב את האיסור כך שיחול על פרסום מודעות בעיתונות או באינטרנט באותו היום, למעט קריאה ישירה לבוחרים להצביע.

עתה לאחר פרסום המלצות הוועדה הן יועברו לכנסת שתדון בהן ותחליט אילו מהן ליישם.

חברי הועדה עם הנשיא
חברי הועדה עם הנשיאצילום: מארק ניימן/לע"מ