למנוע ולהימנע. דבי גרוס
למנוע ולהימנע. דבי גרוסצילום: תהל

על רקע קמפיין MeToo# שמתנהל בימים אלה ותחת הכותרת “עשרה שערי זהירות” מפרסם בימים האחרונים ארגון 'תהל' רשימה מיוחדת של כללים עבור רבנים שנועדה למנוע פגיעות מיניות מחד ותלונות שווא מאידך.

בארגון מציינים כי הרשימה גובשה כמענה של הקהילה הדתית והחרדית לבעיות שהקמפיין מציב. “בזמן שבעולם החילוני, יחסי המרות המועדים לפגיעות מיניות הם בעיקר של עובדת ומעביד או של אישיות מפורסמות והאוהדות שלה, בעולם החרדי והדתי יחסי רב, תלמיד, תלמידה או בני קהילה הם יחסים רגישים מאוד שחשוב לשמור מפני ניצולם לרעה, מצד שני הצדדים”.

עשרת הכללים כוללים ביו היתר קריאה לרבנים לסמוך על תחושות הבטן שלהם, עם הפירוט הבא: "אם אתה מרגיש שיש צורך ביותר ריחוק, סמוך על עצמך, תחושות בטן כאלה הן חשובות ומומלץ עד מאוד להקשיב להן. כאשר ישנה מגיפה, נוקטים באמצעים חריפים ואף חריגים על מנת שלא להידבק, גם אם הדבר דורש סטייה מסדר החיים הרגיל והנורמלי”. כלל נוסף, דוחק ברבנים להימנע מניהול קשריהם עם תלמידיהם, מאמיניהם ובני קהילותיהם באמצעים ממוחשבים. לצד זה, הרבנים נקראים להתקין דלתות זכוכית בחדריהם, להציב שלחן בינם לבין אורחיהם, לתעד את הפגישות שלהם ולהימנע מכל מגע פיזי.

כלל שעתיד לעורר בעייתיות במוסדות חינוך דתיים וחרדיים רבים הוא הקריאה לרבנים שלא להעיר לתלמידות על לבושן, על רקע העובדה שבראשם של מוסדות חינוך רבים לבנות עומדים רבנים הנוהגים להעיר גם לתלמידות על “צניעותן”. ב’תהל’ מבקשים לתקן זאת: “אל תעיר לאישה על לבוש. רב במוסד לימודי לא ידבר עם בת על צניעות. אם יש צורך להעיר, המורות יעשו זאת. אין לדבר בשום אופן עם אישה על הלבוש שלה, וכמובן אין להחמיא בכל הקשור למראה”.

עשרת הכללים מלווים בציטוט הפסוק “והייתם נקיים מה’ ומישראל” מספר במדבר (ל"ב, כ"ב) ממנו לומדים חכמי המשנה כי על האדם להיזהר לא רק מפני מעשים בעייתיים אלא גם מפני מעשים שיוכלו להיחשד כבעייתיים.

לצד הפצת הכללים בין רבנים ואנשי חינוך חרדים ודתיים בימים האחרונים, בשבוע הבא יקיימו ב’תהל’ כנס בינלאומי הפונה לקהילות חרדיות ודתיות בישראל ובחו”ל, בהשתתפותם של מאות פעילים למאבק בפגיעות מיניות ורבנים רבים. בכנס עתידים רבנים לחתום על הכללים החדשים מתוך רצון להפוך אותם לסטנדרט בכל מוסד חינוך חרדי ודתי ובכל קהילה.

דבי גרוס, מייסדת ומנהלת מרכז הסיוע ‘תהל’ לנשים וילדים דתיים, אשר גיבשה את הכללים לאור ניסיון של למעלה מ-30 שנה במאבק בפגיעות מיניות במגזר, מציינת: “לצערי, ראינו בשנים האחרונות שורה של מקרים של פגיעות מיניות בידי רבנים. הכללים האלה הם בראש ובראשונה לטובת הרבנים. הקשר שלהם עם תלמידותיהם או בנות קהילתם הוא קשר בעל חשיבות ערכית רבה - ובכדי להשאיר אותו ככזה חשוב לייצר לו סטנדרטים מסוימים”.

גרוס, המשמשת גם חברה בפורום ‘תקנה’, מוסיפה כי “אף אחד לא קם בבוקר ואומר לעצמו ‘אני הולך היום לפגוע במישהי’, לכן חשוב מאוד לייצר כללי מניעה וזהירות. למרות העובדה שהכללים מיועדים לרבנים, אני חושבת שטוב יעשה כל מנהל של חברה עסקית, ארגון או מוסד חינוכי באם יאמץ את הכללים האלה”.

הדברות
הדברותצילום: תהל