הרב יעקב אריאל
הרב יעקב אריאלצילום: עופר עמרם

בבית הכנסת המרכזי ברמת גן ייערך הערב (רביעי) כנס הוקרה לרב יעקב אריאל שהגיע לגיל 80 ופרש לאחרונה מתפקידו כרבה הראשי של העיר רמת גן.

הרב יהודה עמיחי, ראש מכון התורה והארץ ומיוזמי כנס ההוקרה, אומר כי "הרב אריאל הוא דמות של רב ארץ-ישראלי שמחובר לארץ, לחקלאים, לתורה, לאנשים ולמדינה ושכל המכונים הציונים דתיים מתייעצים איתו בדברי הלכה".

לדבריו הרבנות הראשית היתה נראית אחרת אם הרב אריאל היה נבחר לרב הראשי לישראל, "אני לא אוהב לעשות חשבונות היסטוריים וברור שאנחנו - משפחתו וקהילתו - הרווחנו מכך שהוא לא נבחר ברמה האישית, אבל דווקא כעת כשכולנו רוצים שמעמד הרבנות בארץ יתחזק ויגדל לאורו של הרב קוק מול רוחות רעות שמנשבות, ברור לי שאם הוא היה רב ראשי הרבנות הייתה זורמת לכיוונים גבוהים ורוחניים יותר ומורמים מהרבנות הטכנית המקומית.

"ההשגחה גלגלה את זה איך שגלגלה אבל היום אנחנו באמת צריכים להשתדל לפתח, לעלות ולרומם את הרבנות", מדגיש הרב עמיחי.

הרב עמיחי מוסיף כי "רב חייב לדעת להתמסר לאנשי הקהילה שלו. רבנות זה לא מקצוע אגבי, זה מקצוע שצריך להשקיע בו. לראות רב כמו הרב יעקב אריאל שמתמסר לאנשי קהילתו בהתחלה כרב של כפר מימון, לאחר מכן כרב העיר רמת גן כשהוא מכתת את רגליו לשיעורים ודרשות בכל מקום - זו דוגמה לרבנות אמיתית".

לדבריו יש רוחות רעות שמאיימות על מעמד הרבנות בישראל, ויש להילחם בהן, "בתקופה האחרונה הגיעו מכל מיני מקומות זרים רוחות רעות ואנחנו חייבים לחזק את אותו מפעל גדול של הרבנות הראשית ורבני הערים.

"הרבנות הראשית היא שומר הסף של כניסת כל מיני גורמים פרטיים שאינם הולכים בדרכה של תורה. יש גם כשרויות ורבנויות מסוגים שונים שלא הכרנו אותם, שהגיעו חלקן מארצות הגולה שמנסות לנעוץ כאן את הרגל ואנחנו צריכים לחזק באופן חיובי את הרבנות.

"ודאי שלא להקים גופים פרטיים אלא לשפר ולרומם את הרבנות. וכפי שהרב אריאל כותב שאם יש מדינה או מקום שיש לו הנהגה מסוימת אי אפשר לבוא וליצור מהפכות, התגודדויות ומחלוקות, צריך ללכת עם הדרך שהולכים בה ולשפר אותה", מוסיף הרב עמיחי.