בן גוריון ויצחק נבון בלבוש בורמזי עם נשיא בורמה אונו
בן גוריון ויצחק נבון בלבוש בורמזי עם נשיא בורמה אונוצילום: U Thit , אוסף בית בן-גוריון בתל אביב, 1961

במלאת שנתיים לפטירתו של נשיא המדינה לשעבר, יצחק נבון ז"ל, יוצא לאור לראשונה יומנו הגנוז המתאר את הביקור שערך בבורמה בשנת 1961 יחד עם ראש הממשלה, דוד בן גוריון, בעת שנבון כיהן כמזכירו המדיני.

היומן התגלה לאחר מותו של נבון במגירה שבה שמר את אוצרותיו הרוחניים והוא עוסק בחוויות הביקור, המדיטציות והתובנות האישיות והרוחניות שקיבל בביקור. בספר סיפורים וצילומים אישיים של נבון ובן גוריון עם מארחיהם באתריה האקזוטיים של בורמה.

ביקורו של בן גוריון בבורמה כאורחו האישי של ראש הממשלה הבורמזי או-נו זכה לביקורת רבה באותה עת על כך שהוא נוטש את המדינה הצעירה בתקופה של מתיחות עם המדינות השכנות. העיתונים כתבו נגדו במהלך הביקור ובחזרתו ולא ראו כל הצדקה לביקור ארוך כל כך במדינה רחוקה אי שם במזרח.

בן גוריון התעניין בבודהיזם והעריך מאוד את התורה המוסרית של צדק ויושר. הוא הצביע על הקבלות שמצא לתורת העם היהודי. נבון נענה להצעת מארחיו לתרגל מדיטצית ויפאסנה בהתבודדות בהדרכת או-בה-קון, מורה רוחני שהיה גם מורו של ס. נ. גואנקה.

הספר "יומן מדיטציה" שיוצא לאור בהוצאת חדקרן מעורר מחשבה על היכולת של הפעילות הרוחנית לסייע בהתמודדות עם האתגרים הנפשיים של מי שנושאים תפקידים פוליטיים וניהוליים בכירים. נבון עצמו חשש מהעלאת חוויותיו על הכתב בשל התגובות שעלולות להיות למי שיחשף אליהן, אולם החליט בכל זאת לעשות זאת וכך נותר בידינו התיעוד ההיסטורי המרתק.

בעשורים שלאחר מכן הוא רצה לשוב לבורמה לתרגולי מדיטציה, אך לא התפנה לכך עקב התפקידים הבכירים בהם נשא ובהמשך בשל גילו המתקדם.

יומנו של נבון מתאר בצורה חיה ואותנטית את המחשבות, הדאגות, הסקרנות וכן את רגעי הייאוש ורגעי ההארה המבורכים שאותם חווה במהלך ימי התרגול במנזר הבודהיסטי.

היומן יכול להיקרא הן כסיפור מסע לנוסעים לבורמה ולמתעניינים בתרבות המזרח, הן כמקור להשראה למי שמתַרגלים מדיטציה ולמי שהיו רוצים להתנסות בה אך אינם מעיזים.