לקראת המשך דיונים
לקראת המשך דיוניםצילום: מרים אלסטר. פלאש 90

בכנסת אושר בהצבעה טרומית חוק החרם, החוק שנועד להטיל סנקציות על הקוראים להחרים את ישראל וביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מי שעמדה מאחורי ניסוחו של החוק הזה, עורכת הדין יפעה סגל מהפורום המשפטי הבינלאומי.

על הטלטלות שעבר החוק עד לשורה התחתונה שלו היא מספרת כי מדובר בהליך חקיקה שנמשך 5-6 שנים ובמהלכן עבר הרבה טלטלות עד שהתקבל בגרסה מוחלשת. "מה פגע בו אנושות הייתה פסיקת בג"ץ לפני שנתיים וחצי. בג"ץ החליט לפסול סעיף שנועד להעניק פיצויים עונשיים ללא הוכחת נזק מהקוראים לחרם, מה שהשאיר את החוק מאוד חלש, ואכן כפי שניתן לראות לא הייתה דרך להפעיל אותו למרות כל פעילויות קוראי החרם. מכאן נולד התיקון".

התיקון המדובר אותו הובילה עו"ד סגל כלל סעיף חדש ומאזן. "אחרי פסילת הסעיף רציתי ליצור סעיף חדש שמאזן, סעיף שבו אולי פיצוי עונשי הוא מדרגה חריפה אבל יהיה כלי אחר עבור מי שנפגע מהחרם כדי לתבוע. יצרנו כלי שדומה לחוקים אחרים כמו הוצאת דיבה ופגיעה בסימני מסחר – פיצוי ללא הוכחת נזק עד תקרה מסוימת, והדבר יפתח דלת לנפגעים שעד היום לא היה להם את הכלי הזה".

על מה שיכול או לא יכול תושב יהודה ושומרון לעשות מול קוראי החרם בעקבות החלת החוק, היא מסבירה ומציינת כי "זה לא רק אזרחים ביהודה ושומרון. רבים נפגעים גם מבלי לגור מעבר לקו הירוק. מדובר בחרם תרבותי, חרם אקדמי וחרם כלכלי. במסלול הרגיל צריך לרדת לרזולוציה של רמת הפגיעה בכל שקל ושקל ולהוכיח למה דווקא פלוני אחראי להפסד. זה מסלול בלתי אפשרי להתמודד בו. לכן הצעת החוק מדברת על מסלול מאוזן יותר שבו צריך להוכיח פגיעה אבל לא עד רמת השקל והקשר הנסיבתי, אלא להראות את הפגיעה".

עו"ד סגל נשאלה כיצד היא מתמודדת עם טענותיהם של הקוראים לחרם שקובעים שהם עושים זאת מתוך דאגה למדינה והחשש לשלומה אם תשקיע ביהודה ושומרון. "לכל אחד מאיתנו יש זכות להחזיק בעמדה משלו על צו מצפונה של החברה בישראל, אבל יש גבול שאותו אי אפשר לעבור. יש דמוקרטיה והרוב מחליט לאיזה כיוון הולכת מדינת ישראל ולא ניתן לעשות מסלולים עוקפי דמוקרטיה ולפגוע באופן ישיר וקשה באנשים פרטיים, בעסקים ובאינטרסים בסיסיים של מדינת ישראל רק כי זה מה שאתה מאמין בו".

ומה הלאה? לאחר אישור החוק בהצבעה טרומית הוא צפוי לשינויים בוועדות, גם אם סגל מקווה שהשינויים יהיו מינוריים. "זה יגיע לוועדה ושם יריבו על הנוסח, יוסיפו יורידו וכו'. התיקון שהצענו מאוד קצר ואני מקווה שיעבור כפי שהוא. עשינו גם עבודה טובה בהסברת האיזון שיש בו בין פסיקת בג"ץ וההתמודדות עם נושא החרם שזהו צו השעה, כך שכולי תקווה שכך יהיו הדברים אבל זו תמיד מלחמה שאני מקווה שתהיה קצרה וקטנה".