עמוס ידלין
עמוס ידליןPhoto by Gideon Markowicz/Flash 90.

בסיוע של רוסיה, מול חולשה אמריקאית ובמידה מסוימת גם ישראלית – המלחמה הוכרעה לטובת אסד. הקואליציה של איראן-חיזבאללה ואסד אינה טובה לישראל. רוסיה, איראן ותורכיה הן הקובעות את כללי המשחק בסוריה.

לפני כמה שנים, בשיחות ז׳נבה על עתיד סוריה – ג'ון קרי והאמריקאים הם אלו שקבעו את המשתתפים והגדירו התנאים. היום: הצאר, הסולטן והמנהיג העליון קובעים אם האמריקאים ישתתפו בשיחות על עתיד סוריה.

ישראל טעתה כאשר נקטה עמדה ניטרלית במלחמה בסוריה – היה נכון לעשות הכול לעזור להפלת משטר אסד כבר ב-2012 לפני שרוסיה ודעא״ש הצטרפו למערכה. ממשלת ישראל נקטה באסטרטגיה זהירה, אך אולי זהירה מדי.

כשאסד שורד האיראנים והחיזבאללה מתחזקים ומתבססים בסוריה. לא הרוסים ולא האמריקאים יוציאו את האיראנים מרוסיה עבורנו. המשימה של צמצום הנוכחות האיראנית תבוצע רק על-ידי ישראל.

עלינו לשרטט קווים אדומים לאיראנים ושלוחיהם בסוריה - בשלושה ממדים: גאוגרפי, איכותי וכמותי. אסור לתת להם ולחיזבאללה להיות על הגבול שלנו בגולן ובמקביל לא לאפשר יצור ופריסה של נשק איכותי ומדויק ולא לאפשר דיביזיות איראניות. ישראל תיבחן במה היא עושה – ולא בהצהרות. לסיכום –

אין סיבה לפאניקה. האיראנים עדיין לא ״על הגדרות״ אבל הם שואפים לשם. האסטרטגיה האיראנית:– זרוע גרעינית באיראן וזרוע קונבנציונלית בסוריה. ישראל נדרשת לנהל את המערכה בנחישות ובתחכום ועם עין פקוחה לסיכוני הסלמה".