הרב דוד לאו: יהדות ארה"ב הולכת ופוחתת

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, נזהר מלהגיב לסערה שעוררו דבריה של סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, אך מציע להתבונן במספרים הרשמיים של יהדות ארצות הברית ולהפיק את הלקחים בהתאם.

כזכור, חוטובלי אמרה לערוץ i24news כי "יהודי ארה"ב לא מבינים את מורכבות האזור ולא שולחים את ילדיהם להילחם... אין (להם) ילדים שמשרתים כחיילים. לרובם יש חיים די נוחים''. דבריה עוררו סערה והיא נאלצה להתנצל.

בראיון לערוץ 7 בכנס הרבנים של אתר "ישיבה" אמר הרב דוד לאו כי בשנת 1945 מנתה יהדות ארה"ב שישה מיליון יהודים. ''לא היתה שם שואה ברוך ה', לא היו מלחמות נוראיות שגבו חיים רבים ולא היתה משם עלייה אדירה. כיום יהדות ארה"ב מונה פחות - חמישה מיליון יהודים ומתוכם 700 אלף ישראלים.

"זאת אומרת", מסביר הרב הראשי, ''יהדות ארה"ב במקום להעלות בריבוי טבעי היא פוחתת והולכת".

לפי מכון "פיו" האמריקני, כחמישים אחוזים מיהודי ארה"ב הם חילונים, ''לא רפורמים, לא קונסרבטיבים ולא אורתודוקסים אלא חילונים. אז לשייך אוטומטית ולהגיד 'כל יהדות ארה"ב' כמכלול, לבוא ולקבוע ש-90 אחוז מהם רפורמים, זה פשוט לא נכון", קובע הרב לאו.

הוא מציע ''להסתכל על העובדות בעיניים - לראות את הגידול של הקהילה האורתודוקסית שהייתי שמח לו היתה גדלה כאן בארץ ולא שם. צריך לראות את הנתונים ולפקוח את העיניים.

''יהדות ארה"ב, יש לכם בעיה אמיתית במציאות הקיימת וצריך לראות כיצד ומהי הדרך הנכונה לענות עליה כי כנראה שהתשובות שניתנות עד היום ממעיטות את מספר היהודים ולא מגדילות", מוסיף הרב הראשי.

הרב לאו גם מסרב להתבטא בנוגע לסוגיית השבת במדינת ישראל, על רקע בג''ץ המרכולים ועבודות הרכבת בשבת, אך יש לו אמירה ברורה: ''בואו נתחיל לשאול את עצמנו האם הסמל של העם היהודי, שבת קודש, שהיה סמל שליווה את עם ישראל לאורך כל הדורות, מה הזווית ראייה שלו כאן במדינת ישראל בתשע"ח - 2017? מהי הנקודה? מהי ההתייחסות?

''אנחנו יודעים שהשבת היא 'יום מנוחה וקדושה לעמך נתת'. לצערי את הקדושה בחלק מהמקומות לא רואים ואת המנוחה מרחיקים, אז מה נשאר לנו מהשבת? בואו נתחיל לחשוב על זה'', מבקש הרב הראשי.