כנס הרבנים בירושלים

בירושלים התקיים אתמול (חמישי) כינוס רבנים משיבים של אתר ישיבה. בכנס נטלו חלק הרבנים המשיבים באתר בעברית ובאנגלית, באתר ובקבוצות הוואטסאפ.

בין הרבנים שהגיעו לכנס ניתן היה לראות את הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, ראש ישיבת בית אל הרב זלמן מלמד, הרב דוד חי הכהן, הרב פרופ' נריה גוטל ועוד.

"לאחר קרוב ל-100,000 שאלות שנענו באתר בעברית ובאנגלית, לא כולל התשובות שנענו בקבוצות הוואטסאפ, זיהינו כי יש שינוי מגמה ב'הרגלי הצריכה' של הגולשים בשנים האחרונות", אומרים באתר ישיבה.

הגולשים רוצים מענה מיידי וזמין יותר, ומנגד מאגרי המידע והתשובות ההלכתיות ברשת הולכים וגדלים, כך שהיום יותר ויותר גולשים מחפשים ישירות תשובה לשאלתם, במקום להפנות אותה אל הרב. "מספר השאלות הולך ופוחת, אך מנגד מספר הצפיות בתשובות הקיימות הולך וגדל".

הדבר הצריך מהרבנים חשיבה מחודשת על אופן המענה שלהם. אם פעם המשיב היה מתמקד בשואל העומד לפניו, כיום הוא רואה את עשרות האלפים הנוספים שיקראו את התשובה גם בשנים הבאות. בנקודה זו עסק המושב הראשון של הכנס ובשאלות האם יש להרחיב יותר את התשובה או לקצרה, אם יש להרחיב כיצד לעשות זאת, כיצד להתייחס לפסיקות שונות ועוד.

הרב הראשי לישראל אשר פתח את הכנס הזהיר את הרבנים לשקול היטב את תשובותיהם. "יש לשקול את התשובה מן ההיבט ההלכתי, ויש להתבונן גם מיהו השואל העומד לפנינו". יש תשובה המתאימה לאחד ולא תתאים לאחר. יש שואלים אשר ירצו לעשות שימוש לרעה בתשובות ויש להפעיל שיקול דעת מתי לפרסם תשובה ומתי להצניעה, כאשר השיקול המנחה הוא האם כבוד ה' ודבר ה' ירבו בעולם בעקבות הפרסום או לא".

הרב זלמן מלמד ציין אף הוא את החשיבות בזהירות במענה, ואת הצורך לקחת בחשבון את הקוראים הנוספים שיקראו את התשובה ועשויים להשליך ממנה אל מקרים אחרים. הוא אף שיבח את הרבנים על תשובותיהם, ואמר כי כשעבר על תשובות הרבנים באתר ישיבה, לא מצא דברים הטעונים תיקון, אלא אדרבה, תשובות טובות הנותנות מענה מדויק ומקיף.

בחלקו השני עסק הכנס בפורמט החדש של מענה שהשיק האתר לאחרונה – הוואטסאפ. בקבוצות הוואטסאפ של האתר חברים למעלה מ-1000 אנשים, המקבלים מענה זמין ונח מרבני האתר. הרב נריה גוטל, אשר הנחה את החלק הזה של הכנס סקר את השו"תים השונים שהיו במהלך הדורות בעם ישראל, החל מדור התנאים, דרך האמוראים, הסבוראים והגאונים ועד לימינו אלה. בין היתר הוצגו נתוני סקר שנערך על ידי האתר, המראים כי המשתמשים בקבוצות הם בעיקר בני נוער בגילאים 15-23.

"הכנס היה חשוב ביותר ומוצלח מאוד, על פי המשוב שקיבלנו מהרבנים", אומרים באתר ישיבה, "אנו בטוחים כי הוא נתן תובנות רבות והעלה את מודעות הרבנים למורכבויות השונות, הכרוכות במענה באינטרנט, ובע"ה נמשיך להוביל באתר ישיבה את קירוב התורה אל כל אחד ואחד מעם ישראל בארץ ובעולם".