שפי פז בהפגנות הדרום
שפי פז בהפגנות הדרוםצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

שפי פז, מנהיגת מאבקם של תושבי דרום תל אביב, נעצרה אמש במהלך הפגנה שהתקיימה בסמוך לביתה של נשיאת בית המשפט העליון השופטת חיות, בדרישה לאפשר לממשלה לקיים את מדיניותה להשבת המסתננים לארצות מוצאם או מדינות שלישיות.

"המעצר פחות מטריד אותי. זו לא פעם ראשונה וכנראה לא הפעם האחרונה", אומרת פז בראיון ליומן ערוץ 7. "הבעיה היא מה שקדם לעצר. אנחנו מפגינים כבר 11 שבועות מול בתי נשיאות העליון, קודם נאור ועכשיו חיות. לא נדרשו לשים מחסומים. אנחנו לא חבורה פראית מתלהמת ואלימה. הגענו להסכמות עם המשטרה. נתנו לנו לעמוד מאוד קרוב לבתים. נכון שצעקנו ועשינו רעש - בשביל זה אנחנו באים - אבל פתאום אמרו שצריך להתרחק כי יש הוראה מלמעלה, מהאבטחה או ממנה, שאנחנו מפריעים שם. כשהגענו לשטח ראינו מחזה מדהים. חסמו את כל הרחוב הפכו אותו לשטח סטרילי. שמו עלינו מחסומים כאילו אנחנו איזה פורעים ואנשים התחילו להשתולל, בעיקר הנשים המבוגרות. התחילו להתפרע כי המצב הזה שסוגרים אותנו במצבנו מאחורי גדרות, מטריף אותנו".

באשר למקור ההחלטה להניח את אותן גדרות, אומרת פז כי היא אינה יודעת מניין הגיעה ההוראה אך נאמר לה שמדובר בהחלטה מגבוה. "דיברו איתי מאוד יפה קציני משטרה, ואמרו שהסיפור נגמר ואנחנו זזים הצידה, שיש הוראה מלמעלה שנזוז הצידה כי היא סמל שלטון. שאלתי למה בשבוע שעבר היא לא הייתה סמל שלטון ואמרו ש'התגמשנו איתכם ונגמרה ההתגמשות'. אני לא יודעת מאיזה למעלה אבל זה היה מלמעלה".

"הסתכלתי על האנשים. היינו 150 איש, רובם מדרום תל אביב, רובם נשים מבוגרות. מה זה כל היס"מ הזה? הביאו זינזנה ושב"ס. נגד מי? ובסוף לקחו אותי בניידת", היא מספרת ומסבירה כי מלכתחילה הבהירו היא וראשי המאבק שלהתיצב מאחורי מחסומים וגדרות לא יסכימו. "הודענו עשרות פעמים שלא נעמוד מאחורי מחסומים וגדרות. גם כך אנחנו סוג של אסירים. אף אחד מסמלי השלטון לא שאל את רשותנו כשזרק עלינו את עשרות אלפי המסתננים. אני לא אבקש רשות של אף סמל שלטון כדי להפגין בכל מקום שאני רוצה. זה המינימום שמגיע לנו".

בסופו של המעצר הקצר שחוותה הוחלט להגביל את תנועתה של פז ולמנוע ממנה מלהגיע לשכונת צהלה, שכונת מגוריה של השופטת חיות. "רצו להגביל שלא לתת לכל צפון תל אביב. אמרתי שהגזימו. אמרו שאשאר במעצר. אמרתי שאין בעיה אבל זה מטומטם אוין סיבה שימנעו ממני מלהגיע לצפון תל אביב בגלל זה, והסכימו להתפשר איתי על צהלה. מה אעשה במוצאי השבת הבאה? אני לא יודעת. מחר נשב ניפגש ונחליט. נראה לי שנפגין שם שוב. אצטרך להחליט מה אני עושה, אולי אדבר אליהם דרך מסך".

ובכל זאת, מסערת המעצר יצא מבחינתה של פז ומבחינת המאבק וזו ההתעניינות התקשורתית. "המעצר הביא תקשורת. יש לי בעיה קשה עם התקשורת שיש לה את החוקים שלה. היא מתעוררת רק כשיש דברים אל שגרתיים. ההפגנות המאוד לא אלימות שלנו לא משכו תקשורת. הגיעו בפעם הראשונה או השנייה וזהו. זה נכון לכל מאבק. הם מגיעים כשיש משהו יוצא דופן".

לקראת תום דבריה היא שבה ומתארת את מאבקן ההרואי של הנשים המבוגרות שהפגינו אתמול מול אנשי היס"מ. "הן נלחמו כמו לביאת מול יס"מניקים מגודלים וחזקים. אלו נשים בנות שישים פלוס שנלחמו בציפורניים להפלת הגדרות הללו. זה היה כאילו הן מפילות את הגדרות שעוטפות אותם פה. זה היה סמלי. צעקנו 'תורידו מעלינו את הגדרות, תורידו את הגדרות'".