יוסי אליטוב
יוסי אליטובצילום: אודי פורטל

"העיתונות בחרדית סובלת ממספר גדול של כתבים לא מקצועיים. לא כל אחד יכול להיות קברן או מלמד, אבל בכל הנוגע לעיתונאי – כל ממזר הוא מלך. יש פה בעיה קשה של איכות בתחום הביטוי והכתיבה".

כך אמר היום (שני) יוסי אליטוב, עורך השבועון החרדי "משפחה" בפאנל שכותרתו "מהשטייטל לוואטסאפ", שעסק במצבה של העיתונות החרדית בישראל. הפאנל התקיים במסגרת כנס אילת לעיתונות שמקיימת השבוע אגטודת העיתונאים בתל אביב.

אליטוב, שגם הנחה את הפאנל, הצביע בדבריו, על "הרצינות התהומית שהעיתונאים החרדים מתייחסים לעצמם, אף יותר מהעיתונאים המועסקים בתקשורת הכללית". לדבריו, עיתונאים אלה "אינם מסוגלים לסבול מצב שבו מותחים ביקורת על עבודתם, אבל כשהם מבקרים מישהו אחר, הם חותכים חזק. אם אמרת עליהם שהם למדו בישיבת 'עטרת ישראל' ולא בישיבת 'תפארת ישראל', אין לך סליחה ומחילה. אנחנו העיתונאים חורצי גורלות ועלינו להיזהר בכבודם של אנשים", הוא אמר.

אליטוב ירה חיצים גם לעבר העיתונות החילונית וטען כי בעמודי השער של עיתונים אלה מופיעים לעתים קרובות, בעיקר בימי שישי, אייטמים בעלי מסר שיווקי סמוי, שיש בו כדי להטעות את הקוראים. "בעיתונים אלה ישנו מתח בין המערכת, המנסה לפעול לפי כללים עיתונאים טהורים לבין המחלקה המסחרית, המנסה לדחוף מסרים שיווקיים, ואת תוצאות המאבק הזה רואים בעיתונים", הוא אמר.

יצחק נחשוני, עורך העיתון "מרכז העניינים", דיבר על "המירוץ אחר הרייטינג" שהתגבר בתקשורת החרדית. "כולנו חוטאים בזה, בדומה לתקשורת הכללית וכתוצאה מכך אנו גם נקלעים לכתיבה שהיא בגדר לשון הרע", הוא טען.

עם זאת, נחשוני אמר כי לתקשורת החרדית יש קווים אדומים שהם עדיין נוקשים יותר מאלה של התקשורת שאינה חרדית, "אבל גם הקווים האדומים אצלנו זזים כל הזמן. אם אני מפרסם אצלי שהשכן שלי הוא גנב, אפעיל את מלוא שיקול הדעת שלי כדי להיזהר שלא לפגוע במשפחתו, ושיקול כזה לא קיים בדרך כלל בעיתונות החילונית. השאלה היא 'איפה הגבול'. ובכן, אם אותו איש הפיל במעשיו ציבור שלם – אפרסם את הסיפור. אבל לא אכתוב ידיעה שרק אומרת שהאיש הוא גנב. במקרים מסוימים אני מתייעץ בעניינים כאלה עם רבנים".

ניצן חן, עד לאחרונה מנכ"ל לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ), אמר "בעבר היתה אתיקה בעיתונות החרדית. כתבים טרחו להצליב מידע כדי להיות מדויקים בדיווחיהם. היום זה בקושי קורה. המצב ממש רע בתחום זה. לא יודעים מהו חוק יסוד לשון הרע. לא בודקים דברים בסיסיים".

נציג דוברות המשטרה שנכח באולם טען שהתקשורת החרדית, במיוחד זו המודפסת, אינה מדווחת על המקרים הרבים של תקיפות מיניות המתרחשות במגזר, שמשמעו שהקוראים של תקשורת זו אינם מודעים לחומרת הבעיה. "אנו מקבלים מסר עצום של תלונות על תקיפות מיניות במגזר , אבל הציבור החרדי לא יודע על הבעיה, כי מסתירים אותה ממנו".