נדב העצני
נדב העצניצילום: ערוץ 20

אם עד כה התרגלנו לשמוע את השמאל נושא ברמה את הדרישה מראש הממשלה להניח את המפתחות ולעזוב את כס ראש הממשלה, הרי שבימים האחרונים הצטרף לקריאה הזו הפובליציסט עורך הדין נדב העצני.

במאמרו התקיף, אשר קרא לנתניהו להתפטר, עורר העצני את חמת לשכת נתניהו עצמו ובמאמר תגובה לזעמו של ראש הממשלה המשיך חידד והחריף את הדרישה הזו.

ביומן ערוץ 7 הסביר עו"ד העצני את מניעי קריאתו לפיטורי נתניהו ובראשם הוא נשאל אם המניע המרכזי הוא נושא החקירות או מדיניות השמאל שאותה משמר נתניהו בניגוד להבטחותיו.

"יש כאן הצטברות של דברים", פותח עו"ד העצני ואומר: "אנחנו מכירים את הדינמיקה שבאמצעותה השמאל, יחד עם מרכיבים לא מבוטלים בעיתונות, מביאים להחלפת שלטון הימין לכאורה, כי לגבי נתניהו זה אכן לכאורה. זו טקטיקה שעבדה יפה ב-92 עם רבין וב-99 עם ברק. הטקטיקה פועלת בשני ראשים – מסע הכפשה של 'מושחתים נמאסתם', והציר השני הוא ההתחפשות לימין. ראינו את המגמה הזו אצל רבין שהתחייב לא לנהל מו"מ עם אש"ף ולא לרדת מרמת הגולן ואחרי שנה היה חתום עם ערפאת והיה נכון לירידה מהגולן. אנחנו רואים את המגמה הזו אצל לפיד וגבאי שאפשר לצרף אותו למרכז הליכוד מבחינת העמדות שהוא מביע".

"לו היינו מוצאים את עצמנו במצב של עלילה בטענות על התנהגות בלתי הולמת של נתניהו, הייתי ממשיך לעשות מה שעשיתי תקופה ארוכה וזה להגן על נתניהו בחירוף נפש, אלא מאי? אנחנו היום במציאות פרדוקסאלית שבה האשמות והטקטיקה של תחפושת לימין צוברות תאוצה. לצערי הרב, התחושה ממהלכי ראש הממשלה יש בהם מידה לא מבוטלת של צדק באשמת בנימין נתניהו ואשתו. נתניהו הוא אדם רב זכויות והישגים אבל גם בעיות בהתנהלות. אני לא דן בסוגיה הפלילית. את זה אני משאיר למשטרה ולפרקליטות. במישור הציבורי הדברים שנתניהו מודה בהם ואי אפשר להכחיש אותם הם דברים שלא ייעשו ומעוררים תחושה לא סימפטית בציבור, ובצדק".

ממשיך עו"ד העצני ופורט את הבעייתיות ההתנהלותית של נתניהו: "אנחנו מדברים על זרם של קבלת מתנות יקרות ערך בהיקפים גדולים ולאורך תקופה ממיליארד שלא צמח אתו יחד בגימנסיה, זה הדבר לא סימפטי. זה מתקשר להתנהגות מוכרת של נתניהו. אנשים שישבו אתו לפני עשרים שנה כדי לעזור לו מעולם הוא לא שילם על הקפה שלהם", מציג העצני דוגמא מהעבר.

"בנוסף, נתניהו לא באמת ימין. הוא מפר הבטחות סדרתי לקהל הבוחרים שלו", עובר העצני לזירה האידאולוגית. "זכור לנו איך לפני הבחירות האחרונות הוא חזר בו מנאום בר אילן והתחייב להתיישבות כדי להפר את ההבטחות ימים אחרים אחרי הבירות. מניתי כיצד הוא אמר ב-96 שלא יישב עם ערפאת, התנגד לאוסלו. חודשיים לאחר מכן, אחרי מהומות המנהרה שערפאת יזם, הוא לחץ את ידי ערפאת והגדיר אותו כידיד ונתן לו את חברון".

ומה באשר לטענת אנשיו שהדבר היה בלתי נמנע כי ההסכם היה כבר חתום? עו"ד העצני רואה בטיעון זה טיעון הנאמר על ידי מאמיניו של נתניהו כאילו היה מדובר בדת. "זה כבר הפך להיות סוג של דת. כשבודקים עובדות הדברים לא נכונים. אבל מעבר לזה, היה הסכם וואי, האיש שתקף את הסכמי אוסלו מיישם אותם למרות הפרות של הרש"פ את ההסכמים. נתניהו כבר למעלה מעשר שנים ראש ממשלה ומיישם את הסכמי אוסלו. מעבר לכך, ראה את הקפאת הבניה לפני ואחרי אובמה - בתקופת אובמה הוא הקפיא בנייה כי אובמה אמר לא לבנות בלוק, בתקופת טראמפ הוא פספס את ההזדמנות הטובה ביותר שהייתה לנו בשני הדורות האחרונים, וכעת התירוץ הוא שמדובר בנשיא האוהד ביותר".

"נתניהו הופך עולמות באמצעות אמסלם ביטן ואחרים, כדי לחוקק חוקים חדשים בענייני החקירות ומשנים חקיקה למען ליצמן. כך זה כשהוא רוצה, אבל ישנו כידוע דו"ח אדמונד לוי שבחן את מצב המשפטי של יו"ש בדין הבינלאומי והגיע למסקנה שהתושבים מופלים קשות, הדו"ח קבע שצו שימוש מפריע לא יכירנו מקומו במדינה מתוקנת. מה עשה עם זה נתניהו? כלום. כשהוא לא רוצה הוא לא עושה".

על כל אלה נשאל עו"ד העצני האם היה מעלים עין מהבעייתיות בהתנהלותו של נתניהו אם ההתנהלות המדינית שלו הייתה תואמת את הבטחותיו. "אני חייב לומר שאני אומר את אמירה על טוהר המידות כאמירה בפני עצמה. הקריאה שלי היא לא להפיל את הקואליציה, אלא קריאה לראשי הליכוד ולנתניהו עצמו שיבין שהוא לא נכס אלא נטל עבור המחנה האידאולוגי שהוא מתיימר לדבר בשמו. יש לנתניהו זכויות רבות ולכן בכבוד רב צריך לבוא ולהגיד לו שהוא צריך לפרוש. שיקבע מועד בעוד כמה חודשים לפרישה ועד למועד הבחירות המועמד הזה יעמוד במצב הרבה יותר טוב מאשר נתניהו, ובכך מחנה הימין, הרוב בעם, לא יאבד את השלטון".

באשר לתחושה שקיימת אצל רבים ולפיה רדיפת נתניהו נובעת ממניעים זרים ולא ניתן למהלך זר להביא את הליכוד להחלטת שינוי היושב בראש, אומר העצני כי הוא "מסכים שיש כאן מחנה גדול וגם גורמים רבים בעיתונות שאצלם המוסר והחוק תלוי באיזה צד פוליטי הם. הם לא יצאו נגד קשרי המיליארדים של שמעון פרס, לא סיפרו סיפורים שלא פורסמו על לאה רבין, לא תקפו את פואד בן אליעזר וכו' ולא את עמותות ברק ובוז'י. הכול נכון, אבל לו לא היה בהם ממש הייתי מגן עליו בשצף קצף. הבעיה היא שלצערי שכמזככים את הדברים הלא מוכחשים הם לא נחמדים, ואומר דבר נוסף - יש מצעד לא נגמר של אנשים שעובדים בבית ראש הממשלה שיוצאים משם ובאים בטענות קשות ביותר, אז אמנם יתכן ומנפחים את הדברים במגמתיות, אבל לא יתכן שכולם רוצים להתנכל לנתניהו ולאשתו. יש כאן התנהלות כוללת שבגללה בני הזוג נתניהו ראוי שיפרשו".

ומה באשר לטענה שגם היא נשמעת, גם אם בקול נמוך, שהבעייתיות היא אצלה ולא אצלו, ואולי בשל כך ראוי ראש הממשלה לכבוד ולהערכה על כך שלמרות הכול הוא מצליח לנהל מדינה במשילות מרשימה? העצני אינו מקבל את הטענה ומשיב בעדינות: "הסיגרים זה לא היא. הדפוס הזה זה לא היא. לרבים במחנה שיש להם גישה לאנשים שעבדו עם נתניהו מכירים סיפורים שהם מאותו דפוס מאותה שיטה ומאותו כיוון. אני לא יודע אם זה פלילי או לא, אבל זה לא נעים והדברים ידועים עוד מלפני התקופה שבני הזוג נתניהו הנוכחיים היו ביחד".

במאמריו מזכיר העצני כמועמדים להחליף את נתניהו שמות כמו השרים כץ, ארדן, השר לשעבר סער ואחרים, אך האם יש למישהו מהם העוז לומר את הדברים לנתניהו? "אני מקווה שזה יקרה. יש דינמיקות בפוליטיקה ואני מקווה שדברים קירו. קיבלתי פניות, גם של חברי כנסת בליכוד, שמחזקים את ידיי ואומרים שיש מנזר שתקנים בליכוד משום מה, ואני אומר להם אז מה? אז נתניהו יגיב כפי שהגיב כלפיי בהודעות וגידף אותי בהודעות של לשכת ראש הממשלה? אז מה. אני ישן טוב בלילה. חשוב להיות ישר עם עצמך. גם בחשבון הפוליטי של הליכוד מתחייב לנהוג כך".