יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד לציון 70 שנה להחלטת האו"ם על חלוקת ארץ ישראל למדינה יהודית ומדינה ערבית שהתקבלה בכ"ט בנובמבר.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר בפתח הדיון, "כולנו זוכרים ששמחת הניצחון לא הייתה שלמה. קולות החגיגות שנשמעו בכ"ט בנובמבר 1947, הוחרשו על ידי רעמי הפגזים שהחלו לנחות בישראל עוד באותו ערב".

"ממש כמו הצהרת בלפור שלושים שנים לפני כן, להחלטה שהתקבלה באולמות המהודרים בניו-יורק לא הייתה משמעות אם לא היינו מיישמים אותה בעצמנו בשוחות האפלות של שדה-הקרב. היא הייתה נעלמת כמו עוד המון החלטות אחרות, אם לא היינו במו-ידינו הופכים אותה למציאות פורחת, לערים משגשגות, למדינה לתפארת", הוסיף.

לדבריו, "היום, שבעים שנים אחרי ההחלטה היא, לצערנו רעמי הפגזים עוד לא השתתקו לחלוטין. אבל אני חושב שכל מי שיפקח את אזניו יוכל לשמוע שקולות החגיגות כבר חזקים הרבה יותר".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג, שיזם את הדיון המיוחד אמר: "במלאת שבעים שנה להחלטה ההיסטורית בכ"ט בנובמבר, במלאת מאה שנה לציון הצהרת בלפור וארבעים שנה לביקורו ההיסטורי של הנשיא סאדאת שציינו כאן לפני שבוע, אני חוזר על עמדתי לפיה גם היום ממשלת ישראל היא היא שצריכה ליזום. היוזמה המדינית הייתה צריכה להיות של ממשלת ישראל. ישראל הייתה צריכה להוביל, לגייס תמיכה אזורית ועולמית ולהניח תכנית מדינית ריאלית ואחראית שתשמור על הביטחון, תפרוץ את הקיפאון ותיישם הלכה למעשה את חזון שתי המדינות הנובע מהחלטת האו"ם מלפני שבעים שנה".

"מבחינה עובדתית, המשך המצב הקיים בשטח, על הפסיפס הדמוגרפי המסתבך והולך בצירוף העדר אופק מדיני ויכולת להתוות את גבולות הקבע של ישראל – מדרדרים את ישראל בהדרגה למציאות דו-לאומית אסונית ולאיום מהותי על המפעל הציוני. צריך לעשות מאמץ נוסף, צריך להפוך כל אבן כדי למנוע את ההתנגשות בקרחון המתקרב אלינו בצעדי ענק. היפרדות ושתי מדינות ברוח ההחלטה ההיסטורית של כ"ט בנובמבר, זו התשובה", הוסיף.

ח"כ דב חנין אמר בדיון, "זה דיון על העבר אבל גם על ההווה ועל העתיד. אני שייך לתנועה שחבריה היהודים והערבים תמכו בהחלטת החלוקה ב47, כי הם הבינו שהחלופה היא מלחמה וחורבן. אני רוצה לציין אומץ ליבם של הקומוניסטים הערבים שידעו באומץ להיאבק יחד עם המדינות הקומוניסטיות למען החלטת החלוקה. במבט לאחור אמרו המנהיגים הפלשתינים כמה חבל שלא הקשבנו לאותם צעירים קומוניסטים וזה לקח גם לישראל של היום. החלופה לפתרון היא לא ארץ ישראל שלמה אלא מלחמת נצח וחורבן. וכמו שלערבים ב48 הייתה נכבה איומה עלולה להיות קטסטרופה גם ליהודים בארץ ישראל. צריך לומר ביושר שגם בהנהגה היהודית היו קולות נגד החלטת החלוקה".

שרת המשפטים איילת שקד השיבה בשם הממשלה: "אשרינו שזכינו לעמוד כאן, בכנסת ישראל, סמלה המובהק של ריבונותה; בירושלים, בירתה המאוחדת; ולציין שבעים שנה להחלטה, שסללה את הדרך להקמתה. בעיני, זו איננה רק סיבה למסיבה ולא התרפקות נוסטלגית. זו הזדמנות פז לשוּב אל הבסיס המשותף לנו, אל ערכי היסוד המכוננים, לימים בהם 'ציונות' לא הייתה מילה גסה, אל מטרה נעלה וּמשותפת לכל גווני הציבור העברי בארץ ובעולם".

לדבריה, "המעשה הציוני ההוא, נמשך והולך והוא מוטל על כתפינו. מקל השליחות עבר אלינו. אנחנו ממשיכים את המסע ונושאים את המשא. אין לנו פריבילגיה להתרפק רק על העבר ולנוח על זרי הדפנה, שעה שהאויבים ממשיכים לנסות לכרסם בנו יום יום. חשוב לומר גם ביום החגיגי הזה: אין לנו אשליות. כל עוד האויב לא יניח את נשקו, יכיר בזכותנו על הארץ ובזכותנו להתקיים בה בגבולות בטוחים, לא יהיה שלום".

"אני מייחלת לכך, שנדע לשמור על מתנה יקרת-ערך זו, שהופקדה בידינו; שכיחידים וכאומה, כאזרחים וכמנהיגי ציבור, נזכור עד כמה גדולה אחריותנו כלפי אזרחי ישראל והעם היהודי, שבניו- לדורותיהם -נושאים אלינו עיניהם בציפייה. שנשכיל לנווט אותה אל חופי מבטחים, גם בתוך סערות וחילוקי דעות", הוסיפה.