העולים
העוליםצילום: הקרן לידידות

201 עולים מאוקראינה נחתו ביום בו מציינים 70 שנה להצבעה ההיסטורית שבה הוחלט בעצרת האו"ם על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. העולים הגיעו לארץ בטיסה מיוחדת שאורגנה בידי הקרן לידידות.

העולים שנחתו הבוקר (רביעי) הגיעו מ-30 ערים שונות ביניהם 37 עולים מקייב; 28 עולים מנקולייב; 11 עולים מדנייפרו ועוד. העולים השתתפו בסמינריון הכנה לחיים בישראל בשלושת הימים שקדמו לעלייתם לארץ ובמהלכו למדו שיעור בהיסטוריה של ציונות ובחשיבותו הגדולה של היום בו הם עולים לישראל.

לציון יום השנה להחלטה הדרמטית באו"ם, וכמחווה ל- 33 המדינות שהצביעו בעד הקמת מדינת ישראל, לבשו העולים חולצות ועליהן דגלי המדינות שבזכותם עברה ההחלטה.

נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין, אמר כי ''כ"ט בנובמבר הוא האירוע החשוב ביותר בדרך להקמת מדינת ישראל ופתיחת שעריה לשיבת העם היהודי לארצו. אינני יכול לחשוב על דרך משמחת יותר מלחגוג את המאורע עם טיסה של 201 עולים שהגיעו זה עתה לישראל.

''חשוב לנו להוקיר ביום הזה את המדינות שהצביעו בעד הקמת בית לעם היהודי. כבר לפני 70 שנה היו לנו ידידים בעולם וגם היום יש מאות מיליוני תומכים לא יהודיים שאומרים בכל יום- כן לישראל!", הוסיף.

בין העולים הגיעו 43 ילדים, 24 מתוכם מתחת לגיל 10. העולה המבוגר ביותר בטיסה הינו בן 81.5. העולים יתיישבו בערים הפזורות מצפון ועד דרום, כאשר שיאנית הקליטה היא העיר חיפה אליה יגיעו 47 עולים; נהריה הצפונית תקלוט 22 עולים; בעיר בת ים יתיישבו 15 עולים; ובעיר אילת 10.

משפחת לבנצ'קו נדדה כבר קרוב לשלוש שנים ועלייתה לארץ היום תהווה התחלה חדשה ותקווה גדולה לסיום מסכת הנדודים שחוותה. עם פרוץ הקרבות בין אוקראינה לרוסיה ב-2014 נאלצו ההורים סרגיי ונטליה ובנם לעזוב את ביתם בחיפזון ולהשאיר את רכושם מאחור.

המשפחה ניסתה את מזלה בעיר פולטבה, אך לא נחלה הצלחה ובלית ברירה החליטו בני הזוג כי נטליה ובנה יישארו בעיר וסרגיי יעבור לקייב ויחפש שם עבודה.

ב-2015 הצליח סרגיי למצוא עבודה שאפשרה לבני המשפחה להתאחד, אולם זמן קצר לאחר מכן הודיע בנם כי הוא מתכוון לעלות לישראל. לאחר שעלה לארץ הבינו בני הזוג כי מיד כשיתאפשר להם, יעלו גם הם לארץ והיום הם קרנו מאושר כאשר בני משפחתם התאחדו סוף סוף.

מאז החלה לפעול קרן הידידות באופן עצמאי בתחום העלייה, עלו לישראל בעזרתה 11,270 עולים מכל רחבי העולם, מתוכם 4,745 עולים מאוקרינה. לצד סל הקליטה לו זכאים כל העולים לישראל, מממנת הקרן לידידות לעולים את הטיסות שלהם ארצה ומעניקה להם סיוע מיוחד של 400 דולר לכל ילד ו-800 דולר לכל מבוגר.

בנוסף לכך, הקרן מלווה את העולים במשך חצי שנה ומעניקה להם סיוע במציאת מוסדות חינוך ובתחומי הרווחה והחברה. הקרן אף עורכת סמינריון הכנה לחיים בישראל אליו מוזמנים כל העולים, שם הם לומדים מצד מומחים בתחום כיצד כדאי להשתלב בחיים בישראל ומהם הצעדים הראשונים החשובים ביותר שעליהם לעשות על מנת להשתלב בישראל באופן מיטבי.