חיילים אמריקניים במלחמת העולם השניה
חיילים אמריקניים במלחמת העולם השניהצילום: רויטרס

ברנרד דארטי, ניצול שואה יהודי בן 83 המתגורר בפריז, תרם מיליון דולר לתכניות סיוע עבור ותיקי חיילי ארה"ב שנלחמו בנאצים במהלך מלחמת העולם השניה.

התרומה תוקדש במיוחד בכדי לסייע לוותיקים שנפגעו מההוריקנים ההרסניים האחרונים שפגעו בטקסס ובאזורים אחרים.

דארטי מתגורר בפריז, ובימות החורף הקרים במיאמי ביץ, פלורידה. הוא מייסד שותף של קבוצת קמעונאית חשמל הפועלת ביותר מ־340 חנויות במספר מדינות באירופה ובארצות הברית.

משפחתו של דארטי נמלטה מפולין לצרפת בשנת תרצ"ט ערב פרוץ השואה האיומה כדי להימלט מהנאצים. כשכבשו הנאצים את צרפת הסתתר אביו, אך אמו נעצרה במהלך איסוף יהודים ונשלחה לאושוויץ ושם נרצחה הי"ד. במשך שנתיים הוסתר על ידי משפחות שהתגוררו בפאתי פאריז יחד עם אביו ואחיו.

"אני זוכר היטב את בואם של מאות אלפי החיילים האמריקנים שנחתו בנורמנדי כדי לשחרר אותנו. הם היו שליחי ההשגחה בכדי להציל אותנו. החיילים הוציאו חבילות של ממתקים לילדים רעבים שחיו למחצה, ילדים שכמעט ויתרו על תקוה לחופש", סיפר.

לדבריו, "התודה שאני מרגיש לאנשים האלה היא מעבר למילים. הם היו שליחים לשחרר את ארצנו והצילו את חיינו. ללא כוחות אמריקנים שבאו לחלצינו בנס, הרי שמשפחתי ואני פשוט לא היינו קיימים. אני חושב על זה בכל פעם שאני מסתכל על התמונות המשפחתיות שלנו".

הוא הודה כי התרומה שלו מגיעה קצת מאוחר, יותר מ־ 70 שנה מאז שניצל. "זה לא מאוחר לחזור אחורה. זה לקח שאני מקווה שהדור הבא יכיר".

"ראיתי את הסיפורים על ההוריקנים, הצפות והבעירות שפגעו באמריקה, שגרמו לסבל בקרב אזרחים וותיקים כאחד, והבנתי שעדיין נותרה לי משימה חשובה להשלמת חיי. עדיין לא החזרתי לחיילים האמריקאים שהצילו את חיי באותם ימים קשים", הוסיף.