מי לא חולם על דג זהב שיסגור את המינוס. 'הדייג ודג הזהב'
מי לא חולם על דג זהב שיסגור את המינוס. 'הדייג ודג הזהב'צילום: יעל הרשברג נוה

אחד הביטויים המזוהים ביותר עם חנוכה, לצד "בימים ההם בזמן הזה", "סורה חושך הלאה שחור" ו"בשבילי בלי ריבה", הוא הביטוי "מחזמר לכל המשפחה".

הסיסמה הזאת, שמתנוססת על כל פרסום של מחזמר חדש לחנוכה, מצד אחד פונה לכל מי שמחפשים בילוי משפחתי לחנוכה בלי לשבור את הראש מה מתאים למי, ומצד שני לעוסה ושחוקה מכדי לספק ביטחון שבני כל הגילים יהיו מרוצים. אז לפחות לגבי המחזמר החדש של חבורת אנדרדוס, "הדייג ודג הזהב – בית הספר למשאלות", אפשר לומר שהמחזמר הוא באמת לכל המשפחה. כמעט.

נתחיל דווקא מהכמעט. הרביעייה הפופולרית, שרוב הופעותיה על הבמה וברשת מיועדות לקהל יעד מבוגר יותר, נכנסה כבר בחנוכה שעבר לתחום הילדים. מהמחזמר הקודם, "חלומות במגירה", יכלו ליהנות בקלות גם ילדים בגיל הגן. רוב הדמויות היו תמימות וידידותיות, העלילה לא הייתה מסובכת במיוחד, ולא נרשמו אירועים מפחידים מדי בתסריט. כעת, במחזמר השני, חברי אנדרדוס עולים כיתה, וכמה קטעים בהצגה יכולים לאתגר ילדים בעלי לב חלש. העלילה גם היא קצת יותר מורכבת ומפותלת מהסיפורים של הגננות, ובוודאי הרבה יותר מפותחת מאגדת "הדייג ודג הזהב" המקורית. אבל שיהיה ברור שהנקודה הזאת לשבחם של אנדרדוס, שמצליחים לספק עניין, דרמה, ואפילו קצת רוע, מה שיכול לקלוע לטעמם של ילדי בית הספר. בכל מקרה, גם מי שייבהל קצת עשוי למצוא את עצמו צוחק אפילו ברגעים הדרמטיים. ההומור המוצלח, המשחק המשובח והמוזיקה המעולה ידברו אל הילדים בכל הגילים.

מהצד השני של טווח הגילים, מבוגרים שרגילים לסבול מכל רגע של ישיבה לצד ילדיהם במופעים השונים ימצאו את עצמם לא פעם פורצים בצחוק, כך שאפשר לקבוע בהחלט שהמחזמר הוא לכל המשפחה. התסריט של אנדרדוס לא רק קורץ להורים פה ושם מאחורי גבם של הילדים, כמו שקורה גם בספרים, בסרטים ובמחזות אחרים, אלא מנהל מופע הומוריסטי ושנון למבוגרים לכל אורך המחזמר. פרט לכך, השדר הערכי שעולה מהמחזמר (באופן ברור, אבל זורם ואלגנטי ולא דידקטי ומעושה) פונה גם לקהל המבוגרים. מאחורי כל התלבושות והתפאורה עומדות דמויות ריאליות מהחיים – הרי מי מאיתנו אינו מרגיש לפעמים כמו דייג שקורע את עצמו בשביל להביא אוכל הביתה, וחולם על דג זהב שיסגור לו את המינוס בבנק.

המחזמר מיועד לא רק לכל המשפחה, אלא גם לכל משפחה ומשפחה, מכל סקטור שהוא. בצעד נועז וראוי לשבח, אנדרדוס יוצאים מחוץ למים הנוחים והבטוחים של הנישה הסרוגה, עם הצגה שלמה בלי ההומור המגזרי שכל כך מזוהה איתם. המחזמר יכול להתאים לכל הורה שבסך הכול רוצה להפגיש את ילדיו עם תרבות שפויה, ערכית ולא מלאכותית ותעשייתית, ועם זאת מקצועית, מצחיקה ומרתקת. גם מהבחינה הזאת חברי אנדרדוס ממלאים בהצלחה את דרישות הביטוי "מחזמר לכל המשפחה", ואולי גם מיישמים ביטוי אחר שמזוהה עם חנוכה – מוסיף והולך.