יריב אופנהיימר
יריב אופנהיימרצילום: ערוץ 20

איש השמאל יריב אופנהיימר, לשעבר מזכ''ל ארגון ''שלום עכשיו'', מתנגד להמלצת הוועדה של משרד הפנים על הקמת עיר חדשה במערב השומרון.

העיר תורכב מהישובים עץ אפרים, שערי תקווה, אורנית ואלקנה, ותאפשר לראשונה בנייה בשטחים הכלואים ביניהם שעד היום לא ניתן היה לבנות בהם בין היתר בשל שיקולים מדיניים.

אופנהיימר אמר לערוץ 7 כי מדובר ב״קומבינה פוליטית שנועדה להפוך ארבע התנחלויות קטנות לגוש אחד, הכל במטרה לסכל את הסיכוי לפתרון מדיני מול הפלסטינים״.

גם ארגון השמאל הקיצוני עדאללה הביע התנגדות לתוכנית ומסר "הרחבת תחומי השיפוט של היישובים המדוברים בבקשה זו כמוה כלקיחת נכסים של האוכלוסייה המקומית המוגנת על-ידי אמנת ז'נבה ודינים בינלאומיים נוספים".

כאמור, הוועדה שמינה מנכ''ל משרד הפנים פרסמה השבוע את המלצותיה והעבירה אותן לראשי הרשויות. משרד האוצר צפוי להשקיע במהלך כ-120 מיליון ש''ח כדי לאפשר לעיר החדשה לצמוח במהירות.

הוועדה מציינת בדוח כי המהלך צפוי לחסוך כסף רב לקופת המדינה שכן ארבע הרשויות בהן מתגוררים היום כ-22 אלף בני אדם, נאלצות להחזיק ארבע מערכות שונות למתן שירותים לתושבים וניתן לצמצם אותן למערכת אחת.

"לאור העובדה כי חוסנן הכלכלי של הרשויות המדוברות אינו גדול וכדי לנהל את ענייניהן הן נדרשות למקורות מתקציב המדינה, נראה לחברי הוועדה, כי צמצום ואיחוד תפקידים יביא למיצוי טוב יותר של התקציב הממשלתי בנקודה זו", נכתב בדוח שפרסמה הוועדה.

הקמת העיר תהיה בשורה משמעותית וצעד היסטורי, נוכח העובדה שבעשרים השנים האחרונות לא הוקמה עיר בשומרון.

יו"ר הכנסת: אין שנה מתאימה מזו להקמת עיר בשומרוןדוברות יו"ר הכנסת

השר להגנת הסביבה זאב אלקין (הליכוד) בירך אתמול על המהלך ואמר כי "הכרזה על הקמת עיר בשומרון תהיה יום חג להתיישבות ולמחנה הלאומי. לא ניתן להפריז בחשיבות הצעד הזה להתפתחות ההתיישבות ובכך למדינת ישראל.

''הקמת עיר נוספת בשומרון תחזק את מעמד ההתיישבות ביהודה ושומרון ומקדמת אסטרטגית את מפעל ההתיישבות. היום הזה ייזכר כיום בו השר אריה דרעי עשה צעד משמעותי למען חזון ההתיישבות והמחנה הלאומי ואני קורא לשר דרעי לאמץ את המלצות הוועדה ולהניע בפועל את ההכרזה על הקמת העיר החדשה בשומרון", הוסיף אלקין.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר גם הוא, ''אני מאוד שמח על ההמלצה להקים עיר חדשה בשומרון, אין שנה מתאימה מזו - 70 שנה למדינת ישראל.

"20 שנה לא נבנתה עיר חדשה ביו"ש", הזכיר אדלשטיין, ''הדבר הזה ימשוך גם זוגות צעירים, גם משפרי דיור וגם יהיה סמל להמשך ההתיישבות שלנו ביהודה ושומרון. אני סמוך ובטוח ששר הפנים, אריה דרעי, יאמץ את ההמלצות וכולנו נוכל לשמוח בשמחת התושבים".