שורפים את תמונת עבאס ברצועה
שורפים את תמונת עבאס ברצועהצילום: עבד רחים קעטיב. פלאש 90

ד"ר עידו זלקוביץ', מומחה ליחסי פתח' חמאס, איש אוניברסיטת חיפה והמכללה האקדמית עמק יזרעאל, מתייחס ביומן ערוץ 7 למה שנראה כקריסת הליך הפיוס בין שני הפלגים הפלשתיניים, מהלך שהחל בקול תרועה רמה בחסות מצרית.

כבר בראשית דבריו מבהיר ד"ר זלקוביץ' כי אינו משוכנע שאכן מדובר בתהליך שקרס ואולי יש לו עוד תקווה. "אנחנו עדיין בראשיתו של תהליך ואני לא יודע אם ניתן להספיד לחלוטין את תהליך הפיוס הזה".

על מה שהגדיר כ"חוסר יכולת של שתי התנועות המרכזיות להגיע לנוסחה של פשרה", הוא אומר: "עדיין יש משתנים שונים שיכולים להביא להפסקת אש מסוימת או פשרה זמנית, אבל הפנים האמתיות של מה שכל צד חושב על השני נחשפו מחדש".

"ישנן מספר מחלוקות שלא ניתן לפתור. המחלוקת העיקרית היא הנשק הפלשתיני. פתח' רוצה לראות כוח צבאי אחד מיומן לצרכי שיטור פנים, ואילו החמאס מחזיקה בידה את נשק הטרור, או לשיטתה נשק ההתנגדות, ולא מוכנה שאיש יפרוק אותה מנשקה. הזרוע הצבאי שלה היא הנכס המרכזי שלה שמסייע לה לאכוף שלטון ברצועת עזה, ובכל פעם שהנושא הזה עולה חמאס לא מוכנה להכפיף את הנשק לשום גורם אחר, וכשמגיעים למבוי סתום מתחילות ההאשמות ההדדיות".

ומה באשר למצרים, האפוטרופוס של התהליך? "גם הכוח המצרי מוגבל ולא יכול לחולל קסמים,, אומר זלקוביץ' ומסביר: "הפיוס הזה נכפה על הרש"פ ועל אבו מאזן שלא יכול היה להתנער מהדרישה שהרש"פ תיקח לידיה את השליטה על הרצועה. סירוב היה נחשב כהפניית גב לפלשתינים ברצועה. ניהול העניינים האזרחיים ברצועה מהווים עבור אבו מאזן ככאב ראש לא קטן".

על זאת נשאל ד"ר זלקוביץ' אם לא ניתן להגיע להסדר ולפיו אבו מאזן והרש"פ ישלטו ביו"ש והחמאס ברצועה ושני הגופים ישמרו על קשר עקרוני ביניהם. "תרחיש כזה אפשרי והוא אולי הקל לביצוע, אבל יש כאן עיקרון של הריבונות. אם אבו מאזן היה מסכים לנוסחה כזו הוא היה יוצר בעיות בתוך הפתח' וחבריו לתנועה היו תוקפים את הסמכות שלו כמי שמסתפק בהצבת דגל ברצועה".

"בשנים האחרונות אנחנו נוטים לשכוח שלא כל הרצועה היא חמאס. אמנם חמאס שולטת ונבחרה באופן דמוקרטי ב-2006, אבל בגלל סבבי האלימות שכפו עלינו נוצרה תחושה שכל הרצועה זה חמאס. המציאות היא שאמנם יש לה מונופול, אבל התמיכה העממית שם בירודה ובבחירות חדשות יתכן והיו מפסידים". עוד הוא מוסיף ומעיר כי "יש ברצועה אנשי פתח' רבים שרוצים לשוב לעבודה ולהיות חלק מהעשייה הלאומית. לכן אבו מאזן לא יכול להגיע לפתרון שכזה".

מוקשים נוספים בדרכן של שתי התנועות לפיוס רואה ד"ר זלקוביץ' בהשתלבות חמאס באש"ף, הגוף שנחשב למטרייה הכוללת בתוכה את הארגונים הפלשתיניים השונים וניצב מול הקהילייה הבינלאומית ומול ישראל.

חמאס דורש את שילובו באש"ף, אך ברש"ף חוששים שכן "מתן דריסת רגל לחמאס באש"ף יאפשר לה בעתיד להשתלט על הגוף הזה מבפנים, וחמאס לא מסתיר את הכוונה הזו שלו".

"אבו מאזן והרש"פ לא מוכנים לתת להם את זה. הם זוכרים את האמירות של אנשי החמאס נגד אש"ף והתהליך המדיני מול ישראל, כך שזו מחלוקת מאוד רצינית שקשה מאוד לפתור אותה", אומר זלקוביץ' המעריך כי המצרים לא יחדלו מהפעלת לחץ על חמאס ופתח' לנוכח האינטרסים הרבים שלהם בהגעה למתווה פשרה ולנוכח המאמצים שכבר השקיעו בתהליך.

"אני מניח שהמצרים ימשיכו בלחץ על שני הצדדים להגיע לפשרה, ולכן למרות חילופי המהלומות המילוליות אנחנו לא בסופו של התהליך. למרות שאין שם אהבה ההידברות בין הניצים תימשך. יש למצרים לא מעט אינטרסים. מצרים רוצה שקט ויציבות ברצועת עזה ושלא יתפרץ משבר הומניטארי. מצרים גם רוצה לקטוע את הקשרים בין חמאס לארגונים סלפים מיליטנטיים בחצי האי סיני, קשרים שמזינים את הזרוע הצבאית של חמאס. אני לא רואה את המצרים מרימים ידיים נוכח האינטרסים ולנוכח הפעלת כל משקלם על התהליך".

לקראת תום דבריו מזהיר ומתריע ד"ר זלקוביץ' מהשלכות ההתבטאויות החמאסיות סביב ירושלים. להערכתו התבטאויות אלה העולות בימים האחרונים נועדו לקרוא תיגר כלפי הרש"פ, להוכיח את חולשתה וכדי לעודד "מפגעים בודדים" לנקוט ביוזמות טרור ולהשיב את החמאס אל תמונת השיח הפלשתיני.