טקס החתימה עם ארה"ב
טקס החתימה עם ארה"בצילום: דוד אזגורי, פלאש 90

הסכם תקדימי נחתם הבוקר (שני) בין משרד ראש הממשלה לממשלת ארה"ב, אשר יאפשר לחברות ישראליות להשתתף ביוזמת Power Africa.

ההסכם נחתם בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הכלכלה אלי כהן, שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, ראש מיזם Power Africa אנדרו הרשקוביץ, שגרירי מדינות אפריקה בישראל, נציגי ממשל בישראל, נציגי יוזמת Power Africa וחברות ישראליות מובילות בתחום האנרגיה.

נתניהו אמר באירוע, "זהו תענוג עבורי להיות עם כולכם הבוקר, בשותפות הגדולה הזו בין ישראל, ארה"ב ואפריקה. זוהי יוזמה שתחשמל את אפריקה. מילולית ומעשית. היא מביאה אור, ובכל פעם שאם אפריקנית תדליק את האור או את תנור החימום בשביל מים לילדיה, חלק מישראל יהיה שם".

לדבריו, "זוהי התפתחות אדירה העולה קנה אחד עם חזון שיש לי, לפיו ישראל תשוב לאפריקה ואפריקה תשוב לישראל. זו היתה שותפות נפלאה בשנות ה-60, שכעת חזרה למסלולה במלוא העוצמה. הרכבת הזו נוסעת מהר מאוד. ב-18 החודשים האחרונים ביקרתי 3 פעמים באפריקה. אני חייב לומר לחבריי האפריקנים שעברו 3 ימים מאז נפגשתי עם דיפלומטים אפריקנים ואני נעשה מסוחרר".

"זה משהו שנוצר לא רק מידידות בין ממשלות. אנו מבצעים סקרים באינטרנט, אתם יכולים לעשות זאת גם כן, זה די מבהיל. שאלנו 54 מדינות בכל היבשות: מה אתם חושבים על ישראל, האם אתם חושבים שיש לה ערכים, שהיא נכס, אתם חושבים שמדינותיכם תוכלנה להפיק תועלת מקשרים עם ישראל? אנו מקבלים תוצאות מדהימות שמשקפות את השינוי במעמדה הבינלאומי של ישראל, בגלל הנחישות הטכנולוגית שלנו לשפר את חיי האנשים בתחומים רבים כל כך. אנרגיה הוא אחד מהם, אך גם מים, חקלאות, IT, בטחון - כל האלמנטים החשובים לקיום והתפתחות חיים טובים ובטוחים", הוסיף.

יוזמת Power Africa מובלת על-ידי הסוכנות לפיתוח בינלאומי של ארה"ב (USAID) ומטרתה לחבר 60 מיליון בתי אב באפריקה לרשת החשמל ולהוסיף 30 אלף מגוואט להספק המותקן ביבשת עד 2030. במסגרת פעולות הממשלה לחיזוק הקשרים הכלכליים ושיתופי הפעולה עם מדינות אפריקה, ממשלת ישראל מצטרפת לתכנית.

בעקבות ההסכם, חברות ישראליות יוכלו לקחת חלק ביוזמת Power Africa, ויקבלו ארגז כלים מגוון לקידום פרויקטים לייצור חשמל ולחיבור הצרכנים ביבשת. בין השאר, במסגרת זו תגדל נגישות החברות לגורמי ממשל, יוענקו מענקים כספיים, יקודמו קשרים עם גורמי מימון, יינתן יעוץ מקצועי ומשפטי וייערכו סקרי היתכנות.