מחאת משפחת תמם נגד אל מידאן
מחאת משפחת תמם נגד אל מידאןצילום: יוסי צור

בחודש הבא צפויה להתקבל ההכרעה בבג"ץ אודות עתידו של תיאטרון אל מידאן הערבי בחיפה.

מדובר בתיאטרון שבו מתקיימות הצגות המפארות את המאבק הפלשתיני בישראל, ובין השאר העלתה הצגה המתבססת על כתביו של המחבל רוצחו של החייל משה תמם הי"ד, אך האם יתכן שלמרות ההחלטה שעדיין לא התקבלה ולמרות התנגדותה של השרה רגב לתקצב את התיאטרון, תקציב מעיריית חיפה יאושר?

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס שי בלומנטל, חבר מועצת עיריית חיפה מטעם 'הבית היהודי', להיתכנות מימונו של התיאטרון על ידי העירייה. "לצערי עיריית חיפה חושבת שהתיאטרון זכאי לקבל תמיכה עירונית", הוא אומר ומזכיר כי במשך שנים לא מעטות קיבל התיאטרון תיקצוב מהעירייה עד לחשיפת ההצגה המפארת את דמותו של רוצחו של משה תמם ז"ל.

"עצרנו את התמיכות, אבל בהוראה של בית המשפט חויבנו לשלם. מאז בכל שנה אנחנו מנסים לעצור את התמיכות. הטיעון שלנו הוא שכל עוד משרד התרבות, שאמון על תמיכות לתיאטרונים, לא אמר שניתן לתקצב את התיאטרון גם עיריית חיפה לא צריכה לתת לו תמיכה".

בלומנטל מחדד ומוסיף: "מדובר בתיאטרון שהקשר בינו לבין תרבות הוא מאוד רופף. עיקר הפעילות שם היא השכרה לגופים שהואשמו בעבר בפעולות טרור למיניהם ואישים מטעם פועלים שם".

מחר (שלישי) יתקיים דיון במועצת העיר אודות תקצוב התיאטרון לאחר שאישור לתקצוב כבר התקבל בוועדת התמיכות. "בוועדת התמיכות לא היה לנו רוב", אומר בלומנטל ומוסיף: "אני מקווה שבמועצת העיר, עם הנציגות של כל המפלגות הציוניות נבהיר את החשיבות במניעת מתן תמיכה למי שתומך בטרור".

בלומנטל מדגיש כי עמדתו אינה נוגעת בהכרח להכרעת בג"ץ הממוקדת במשרד התרבות ולא בעירייה, אלא מדובר באמירה עקרונית. "אנחנו טוענים שמבחינה עקרונית עירייה לא צריכה לתמוך בתיאטרון תומך טרור".

לזאת הוא מוסיף ומציין כי אין לו כל התנגדות לפעילות תרבותית אמתית ערבית בעיר. "יש תיאטרון ערבי בבית הגפן עם הצגות ראויות בערבית לציבור הערבי ואנחנו תומכים בו. העניין הוא שתיאטרון אל מידאן כמעט ולא עוסק בתיאטרון אלא בכינוסים פוליטיים".

באשר לסיכויי ההצבעה במועצת העיר, בלומנטל אינו מווכן להתחייב. לדבריו ההבטחות שניתנות לו בעל פה עלולות בהחלט להתפוגג ברגעי המבחן. "חלק גדול מהחברים בשיחות אישיות מביעים הסכמה ותמיכה, אבל את התוצאות נראה רק מחר. אני לא מתרשם מהבטחות. מחר נראה מי בעד מדינת ישראל ולמי יש שיקולים אחרים".

כשנשאל אם החשש לפגיעה מצד הקול הערבי בבחירות המתקרבות הוא שמניע את החברים להשתמט מלהצביע נגד העברת התקציב, משיב בלומנטל ואומר: "אני לא יודע עד כמה הנושא האלקטוראלי הוא המכריע, אבל אין ספק שיש חשש ממאבק ברור. צריך לזכור שלא הכול פוליטיקה. צריך לשמור על הכבוד הציוני במדינת ישראל ולא לתת תמיכה לגופים שפוגעים במדינה".