מתמטיקה
מתמטיקהצילום: istock

זו לא הפעם הראשונה שאנחנו מלווים סיפור דומה. תחרות בין בתי ספר שאותה מארגן משרד החינוך. התחרות מתבססת על התגייסות תלמידים למתן פתרונות רבים לבעיות רבות ככל הניתן באתר מיוחד שהוקם לטובת התחרות.

הבעיה היא שהאתר פתוח למתן פתרונות גם בשבת, מה שמציב את המתמודדים הדתיים, ובמקרה הזה המתמודדות, בפני משימה כמעט בלתי אפשרית.

תמר זלצמן, תלמידת כיתה ט' באולפנת אמי"ת להבה בקדומים, שיגרה יחד עם חברתה, טליה פויר, מכתב מחאה לשר החינוך, נפתלי בנט ובו היא מלינה על המציאות המפלה לדבריה בתי ספר שומרי מצוות ומונעת מהם אפשרות לנצח בתחרות.

בשיחה שקיימנו עמה מספרת תמר ביומן ערוץ 7 על היום בו סיפרה רכזת לימודי מתמטיקה באולפנה על התחרות ולאחר שהלהיבה את התלמידות חילקה לכל אחת סיסמא שעמה תוכל להיכנס לאתר התחרות, לפתור בעיות מתמטיות ולקדם את האולפנה במדרג בתי הספר המתמודדים בתחרות.

לאחר מכן שאלות התלמידות את הרכזת אם התחרות תתקיים גם בשבת, מה שיוביל לפיגור משמעותי לבתי הספר שומרי המצוות. הרכזת הבטיחה שתברר, ולאחר מכן חזרה עם תשובה מאכזבת לפיה אכן, גם בשבת תתקיים התחרות.

זלצמן תוהה כיצד יתכן שתחרות שכזו תימשך תוך פגיעה בבתי הספר הדתיים, בעיקר כאשר בראש משרד החינוך עומד שר חינוך שומר מצוות. לדבריה לאחר שהבינו שלא יוכלו לפעול לביטול ההחלטה החלו בתחרות והגיעו למקום השביעי, אך במהלך השבת האחרונה, כצפוי, התדרדר מיקומן למקום התשיעי כאשר פער גדול נפתח בין האולפנה לבתי הספר הממוקמים גבוה יותר.

כעת, היא אומרת, מנסות התלמידות לפעול מול משרד החינוך על מנת להביא להקפאת התחרות בשבת הקרובה, שכן התחרות כולה אמורה להסתיים ביום רביעי הבא. תקוותן הגדולה היא שמפיקי התחרות אף יבטלו הישגים שהתקבלו במהלך השבת האחרונה.

בדבריה מציינת זלצמן כי האולפנה שלה אינה המוסד היחיד שמתמודד עם הבעיה ואולפנות וישיבות נוספות ניצבות מול אותה בעיה. עם זאת לפי שעה לא התאגדו המוסדות שומרי המצוות למחאה משותפת.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מנהל התכנית ד"ר עופר רימון מבהיר, כי בעקבות החשש שעלה מצד בתי ספר דתיים, התלמידים לא יפגעו. בעניין זה הוא ציין, כי למשרד יש מנגנון נירמול שנותן מענה לתלמידים שלא נכנסו למערכת בשבת. יובהר עוד, כי הנושא נמצא בשיח בין מנהל החינוך הדתי לבין מנהל מדע וטכנולוגיה".