אורי מקלב
אורי מקלבצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת חוקה, חוק והמשפט של הכנסת דנה בחוק העמותות המבקש להקל על בעלי העמותות את ההתנהלות הבירוקרטית הסבוכה הקיימת מול רשם העמותות.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) דחה את עמדת הפקידות ממשרדי הממשלה הרלוונטיים שביקשו להקשות על בעלי העמותות באמצעות דרישת דוחות מילוליים ממנהלי העמותות ולא להסתפק בדו"ח מלולי של המנהל הכללי של העמותה, דבר אשר עשוי היה להכביד על בעלי העמותות תוך חשש לפרטיות עובדי העמותות.

"זכותם של העובדים לשמש כשכירים בעמותות מבלי לפגוע בפרטיותם וכמו כל שכיר במשק או במשרדי הממשלה", אמר מקלב.

לדבריו, אין מקום להחמיר עם בעלי העמותות. "צריך להקל את הבירוקרטיה ולפשט את התהליכים. העמותות תורמות לחברה ולעיתים אף עומדות במקום הממשלה בדברים רבים. עודף הבקרה יפגע מאוד במוטיבציה של האנשים לפעול ולעשות למען הכלל והפרט.

במהלך הדיון דרשו אנשי הפקידות לחייב לפרסם את שמות התורמים לעמותות. מקבל הבהיר כי פרסום שמות התורמים יגרום לצמצום התרומות בהיקף ניכר. "יש לתת חופשיות לבעלי העמותות ועל המדינה לוודא שכל הדיווחים הינם האמתיים. מעבר לכך הדבר פוגע בפעילות הוולונטרית ופגיעה בתורמים", אמר.

כיום רשומות בישראל כארבעים אלף עמותות, כאשר מתוכן כעשרים אלף עמותות פעילות. בין העמותות הפעילות כשלושה עשר אלף מקבלות אישור ניהול ספרים תקין, וכששת אלפים עמותות זכאיות שהתרומות להן ייחשבו לזיכוי ממס הכנסה עבור תורמיהן בשווי של %35 מהתרומה.