לא כולן צדקניות: אילוסטרציה
לא כולן צדקניות: אילוסטרציהצילום: iStock

כשהתקשורת מסיתה נגד הגברים ללא הפסקה, נוצרת אווירה מסוימת, של זלזול ותיעוב כלפי הגברים.

הבוקר נתקלנו בשתי עדויות של חברים בקבוצת האבות הגרושים "א' זה אבא". אחת של גבר, והשנייה של אישה שהגיבה לפוסט של הגבר.

משתיהם עולה תמונה מדכדכת-משהו של חברה שבה נשים חשות לגיטימציה גמורה לפגוע בבני הזוג שלהן, מבלי לחשוב פעמיים על אחריותן שלפי ילדיהן.

הפוסט של הגבר מתאר שיחה בין שתי נשים, על רצונה של אחת מהן להביא לסילוקו של אבא מביתו. התגובה של האישה מתעדת קשירת קשר בין אמא וביתה, להולדת ילד במרמה, מתוך מחשבה שהדבר יביא ליציבות כלכלית.

מה ניתן ללמוד מהעדויות, אם בכלל?

אם הן מייצגות מגמה רחבה, ונדמה לנו שהן אכן מייצגות, אזי כאמור, ניתן ללמוד שאנחנו חיים בדור שבו קיימת התייחסות מזלזלת כלפי גברים וקל מאוד לפגוע בהם קשות.

יתרה מכך – המשותף לשני המקרים הוא שהנשים דיברו כפי שדיברו בפרהסיה ובקול רם. כלומר, הן אפילו לא הרגישו צורך להסתיר את מעשיהן. גם זה אומר משהו.

נדגיש כמה נקודות, בתגובה לתגובות שללא ספק נקבל על הפרסום.

1. אכן, אלה רק עדויות כתובות, ללא אימות ממקור נוסף וללא תיעוד אלקטרוני כלשהו. מצד שני, הן נראות אמינות ונמסרו בתוך קבוצה סגורה, וודאי שלא נועדו לפגוע באף אדם ספציפי משום שזהותן של הנשים עליהן מדובר לא נחשפה בשום דרך.

2. לא, איננו באים לומר ששתי עדויות רנדומליות למדי מעידות על כלל הנשים. מרבית הנשים אינן תככניות מרושעות וערלות לב כפי שמצטייר מהעדויות האלה. כן, קיימת רשעות גם בצד הגברי. אולי פחות. אולי יותר. אולי אותו הדבר. אולי אחרת. ובכלל, אין מלחמה בין גברים ונשים ואסור שתהיה.

3. למה לפרסם בכלל דברים מכוערים כאלה? אך ורק מסיבה אחת. אנחנו מוקפים בפרסומים המציגים נשים כקורבנות וגברים כאלימים. זה עתה צלחנו את "חודש המאבק באלימות נגד נשים" ולקראת האביב יתרגש עלינו "חודש האישה הבינלאומי", ובין לבין אנו מקבלים מנות פמיניזם גדושות שלא זקוקות למועדים מיוחדים.

חשוב מאוד לתת תזכורת לכך שזו תמונה חלקית ומעוותת.

התקשורת המקיפה אותנו וכופה עצמה עלינו גרמה לנו לשכוח שלרשעות פנים רבים, והיא לא חייבת להתבטא דווקא באלימות פיזית. מה גם שאפילו בתחום האלימות הפיזית בתוך המשפחה, לנשים "לא חסר":

הסתה של ויצו נגד גברים:

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.