עו"ד דניאל דושניצקי
עו"ד דניאל דושניצקיצילום: באדיבות המצולם

בואו נראה איך הצליחו לבלבל את כולנו בכזאת קלות. כבר לפני חודש וחצי, שבוע לפני שבכלל הונח על שולחן הכנסת "חוק ההמלצות", פורסם שהמשטרה בודקת חשדות לפלילים נגד דוד ביטן. בתזמון תמוה, שבוע לאחר מכן, התחלנו לפתע לחזות ב"תיקוני חקיקה" זריזים ובמתקפה המתוזמרת על המשטרה והפרקליטות, שכל תכליתם להסתיר מידע מהציבור בנוגע לחשדות נגד נבחריו.

כך ביקשו הם לקנות לעצמם את הזכות לטעון מעכשיו כי כל חקירה פלילית שנפתחת, כתב אישום שמוגש או הרשעה בפסק דין הם נקמה על החקיקה שהם מקדמים ושכל החלטה של המשטרה או הפרקליטות היא פוליטית או שמטרתה פגיעה במשילות. דוד ביטן נחקר? זה בגלל הצעת החוק. ראש הממשלה נחקר? זה בגלל הצעת החוק.

אך ברגע שהבינו שהם נמצאים במרוץ של מה יסתיים קודם – החקירה או החוק – הם החלו לשבור את כללי המשחק ולפעול בניגוד לתקנון הכנסת, כדי להקדים תרופה למכה. לשם כך כל האמצעים כשרים: מקדמים את החוק בבהילות ומציבים אותו בראש התור, על חשבון הצעות חוק אחרות; מעבירים את הדיון למגרש נוח, מוועדת החוקה, חוק ומשפט – שתפקידה לדון בהצעות חוק כאלו – לוועדת הפנים, שבראשה עומד ח"כ אמסלם, מגיש החוק, וכך הם שולטים בהליך החקיקה באופן מוחלט.

לכן, השאלה היחידה שעליה לא נצליח לקבל תשובה היא עיתוי חקיקת החוק והבהילות שבה מקדמים אותו, שכן המטרה ברורה: לערער את אמינות רשויות אכיפת החוק, כדי שמושחתים (לכאורה) יוכלו להישאר בעמדת כוח. וחשוב להבין, החוק יסייע ל‑200 אנשי ציבור בלבד, שדווקא לגביהם יש לציבור עניין מיוחד לקבל את העמדה של המשטרה. צודקים אלו שאומרים שהכול בחיים זה עיתוי, אבל אסור להפוך את היוצרות: החקירות קדמו לחוק, ולא להפך.

עו"ד דניאל דושניצקי

מנהל המחלקה לחקיקה ומדיניות

התנועה למען איכות השלטון בישראל