ההכרה שנתן תוכל להיות המפתח גם להורדתה מהפרק של תוכנית המדינה הפלשתינית. טראמפ
ההכרה שנתן תוכל להיות המפתח גם להורדתה מהפרק של תוכנית המדינה הפלשתינית. טראמפצילום: Jonathan Ernst, רויטרס

זמן קצר אחרי שציינו בעולם הערבי בעצב ובזעם 100 שנה להצהרת בלפור ו-70 שנה לאישור תכנית החלוקה (כ"ט בנובמבר) "נפלה" עליהם גם הצהרת טראמפ.

הצהרת בלפור נתפסה בעיני העולם הערבי כבגידה של בריטניה, המעצמה הבכירה אז, בשַריף חֻסֵין שהתכתב עם הנציב מקמהון על הקמת מדינה ערבית גדולה.

על תגובות הערבים להצהרת טראמפ ניתן היה לקרוא בהרחבה בתקשורת, אך כאן תוכלו לקבל הצצה למה שהתרחש השבוע ברשתות החברתיות בעולם הערבי. קצת סדר והרבה קריקטורות.

התיוגים #القدس_عاصمة_فلسطين (ירושלים בירת פלסטין) או #القدس_عاصمه_فلسطين_الابديه (ירושלים היא בירת פלסטין הנצחית) חזקים ברשתות החברתיות עכשיו. לדוגמא, בקריקטורה הבאה –

אנו רואים בקריקטורה של עַלַאא' א-לַקְטַה העזתי שעלתה בעמוד של Pal.Info.Center ‏(‎המזוהה עם חמא"ס) שכותרתה "כעס ערבי", משאית עמוסה בלייקים, עליה האותיות ע.ר.ב. המשאית פורקת את ה"לייקים" על כיפת הסלע ומסגד אל-אקצא – המסמלים את ירושלים.

בקריקטורה נוספת בעמוד של Pal.Info.Center, מאת מאהר אל-חאג', אנו רואים את דונלד טראמפ עטור בכיפה ופאות, תוקע בשופר שמוציא מתוכו מגיני דוד. כתגובה אנו רואים ברקע את כיפת הסלע המסמלת את ירושלים – בוכה. בצד שמאל אנו רואים צריח מוסלמי ולידו כנסייה נוצרית, אומרים כל אחד בנפרד - "ירושלים ערבית".

בקריקטורה של קרלוס לטוף הברזילאי, הידוע באנטישמיות שלו, שפורסמה בעמוד של "שהאב" - סוכנות הידיעות העזתית-חמאסית, אנו רואים ג'ריקן של דלק שמבעיר את ירושלים. על הג'ריקן כתוב "ירושלים בירת ישראל", כיתוב שיוצא מפיו של דונלד טראמפ, שנראה כדוד המלך עם דגל ישראל, עלים לראשו ומנגן בנבל.

דמות האמא הפלסטינית, דמות שהקריקטוריסט לטוף מרבה להשתמש בהקשר הישראלי-פלסטיני, מכה על ישבנו של טראמפ ואומרת "ירושלים בירת פלסטין".

בקריקטורה של מֻחַמַּד ת'לאבּ אנו רואים איש אומר " כן לשחרור אלקודס!" ויורה בתותח סמלים של תגובות ברשתות חברתיות: ציוץ בטוויטר, לאהוב, לרטווט (שיתוף בטוויטר) ושיתוף בוואטסאפ. אנו רואים גם את היוטוב, סנאפצ'ט, אינסטגרם ונוספים שמוכנים לירי הבא.

בקריקטורה של עַלַאא' א-לַקְטַה העזתי שפרסמה "שהאב", בה אנחנו רואים יד עם דגל ארצות הברית ומגן דוד עליה שמנסה לעבור קו אדום לכיוון כיפת הסלע ומסגד אלאקצא ונחתכת. כתוב "ירושלים קו אדום"

אסיים בביקורת מתוחכמת על העולם הערבי. מֻחַמַּד עבד אל-לטיף, קריקטוריסט בעיתון הקטרי אל-ראיה (תרגום: הדגל), מקשר בין ההצהרה של טראמפ לבין החרם הערבי על קטר. במרכז האיור אנו רואים את חנדלה (תעתיק מדויק: חנט'לה) - דמות מפורסמת של הקריקטוריסט נאג'י אל-עלי של ילד פליט יחף, בבגדים בלויים ונטול פנים, שהפכה עם השנים לסמל לזהות ולהתנגדות הפלסטינית. חנדלה מושך שני בגדים ערבים (הירוק כנראה מסמל את סעודיה, האדום את איחוד האמירויות הערביות). לאחד הוא אומר "תגידו לישראל" ולשני " תְּלַמֵּד את ישראל".

זהו משחק מילים על שני שירים שנכתבו לאחרונה נגד הנסיכות הקטרית על רקע המתיחות בין קטר לסעודיה, מצרים, בחרין ואיחוד האמירויות הערביות. שיר אחד נקרא "תגידו לקטר" והשני נקרא "תְּלַמֵּד את קטר (לקח)". הקריקטורה כמובן מבקרת את מדינות ערב (בעיקר סעודיה ובעלות בריתה) שמתעסקות בסכסוכים בין ערביים במקום לסייע לפלסטינים.

וזו רק טעימה.

מה הקריקטורה שהכי התחברתם אליה או הכי כעסתם עליה?__________________________________________________________

הכותב הוא מרצה ומומחה למזרח תיכון ואיסלאם "חלון למזרח התיכון המתחדש".