הרב שטיינמן זצ''ל
הרב שטיינמן זצ''לצילום: יעקב כהן, פלאש 90

מנהיג הזרם החרדי-ליטאי הרב אהרון לייב שטיינמן, נפטר הבוקר (שלישי) בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק.

הלווייתו של הרב שטיינמן תיערך בשעה 12 בצהריים. מסע ההלוויה ייצא מביתו של הרב ברחוב חזון איש 5 בבני ברק לכיוון בית העלמין חזון איש, שם ייטמן הרב. מאות אלפי בני אדם צפויים להשתתף בהלוויה והמשטרה נערכת בכוחות גדולים.

בשעות האחרונות לחייו הרב עבר החייאה על ידי הצוות הרפואי. מנהל בית החולים הפרופ' מוטי רביד המטפל ברב, הבהיר מוקדם יותר כי מצבו קריטי וכי מבחינה רפואית "כבר אין מה לעשות", כלשונו.

בתחילת החודש שעבר אושפז הרב שטיינמן, בן 104, למשך שבוע בבית החולים שבסיומו שוחרר לביתו תחת השגחה של רופאו האישי. בהמשך חלה הידרדרות במצבו והוא אושפז שוב במחלקת טיפול נמרץ.

הרב שטיינמן נחשב למנהיג הזרם החרדי-ליטאי מאז הלך לעולמו הרב יוסף שלום אלישיב. הרב שטיינמן הוא נשיא מועצת גדולי התורה של תנועת דגל התורה.

הרב שטיינמן נולד בשנת 1913 בעיירה קמניץ שבבלארוס. הוא למד בתלמוד תורה מקומי בעיר הוריו, בריסק, וכבר בגיל 11 או 12 התקבל ללימודים בישיבה ונחשב ל"עילוי".

הרב שטיינמן היה חניך ישיבות ליטא בין שתי מלחמות העולם. בשנות העשרים המוקדמות שלו התמנה לראשונה כר"מ, ומאז לימד תורה במשך כשמונים שנה, בישיבות בשווייץ ובישראל.

מעורבותו הציבורית החלה בשנות ה-60, אז עסק בעיקר בעידוד פתיחת כוללי אברכים בישראל. הוא שימש כיועץ ומורה דרך מרכזי בנושאי חינוך בציבור הליטאי. עם הקמת מועצת גדולי התורה של דגל התורה בסוף שנות ה-80 הצטרף למועצה, ומאז התרחבה השפעתו הציבורית.

מאז פטירת הרב שך בשנת 2001 עמד לצד הרב יוסף שלום אלישיב בהנהגת הציבור הליטאי.

לאחר פטירת הרב אלישיב, הנהיג הרב שטיינמן את הממסד הליטאי הוותיק ונחשב לסמכות הרוחנית העליונה של מפלגת דגל התורה, ביטאונה יתד נאמן, וכן מוסדות החינוך והישיבות הליטאיות הקשורים למפלגה זו.

הרב שטיינמן יזם את הקמתם של ישיבות וכוללי אברכים בישראל ומחוצה לה ושימש נשיא ופטרון של חלקם. הוא עמד בראש כולל פוניבז', בראשות ישיבות "גאון יעקב" ו"ארחות תורה". עד ראשית המאה ה-21 כיהן גם כראש ישיבת פוניבז' לצעירים.

הרב שטיינמן כתב כשלושים ספרים, בהם סדרת ספרי אילת השחר על התלמוד הבבלי ועל התורה.