האנדרטה שהושחתה
האנדרטה שהושחתהצילום: בי"ס שדה כפר עציון

ביער בן שמן, סמוך לאתר קברות המכבים, התגלתה האנדרטה לזכרם של חללי חטיבת קרייתי במלחמת העצמאות כשהיא מחוללת, מנותצת ועליה כתובות גרפיטי 'צבא שמד' ו'גיוס שמד'.

מי שגילה את חילול האנדרטה הם מדריכי בית ספר שדה כפר עציון שקיימו ביער השתלמות מקצועית. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מנהל בית הספר, ירון רוזנטל.

"בימים אלו אנחנו מתארגנים לטיולי משפחות בחנוכה ואחד המסלולים עובר באזור קברי המכבים ומודיעין העתיקה. מדובר באזור שבו יש הרבה מבנים מבית שני ויש הרבה לבטים לגבי המיקום המדויק של קברות המכבים ומודיעין העתיקה ואנחנו מתלבטים יחד עם המטיילים בסוגיה הזו. אחד האתרים הוא משלט 219 שבו האנדרטה לזכר הלוחמים מחטיבת קרייתי שנפלו בקרבות מלחמת העצמאות, וכשהגיעו לשם ראו שהאנדרטה חוללה".

חילול האנדרטה כולל לא רק ריסוס כתובת גראפיטי אלא גם ניתוץ ושבירה של האנדרטה עצמה "לוח השיש נעלם והאנדרטה השנייה נשברה בחלקה, ובחלקה השני נכתבו עליה כתובות הגרפיטי המוכרות מהפגנות הקיצוניים החרדים".

על הקרבות בהם נפלו הלוחמים מוסיף ומספר רוזנטל: "אלה היו הקרבות במסגרת הרחבת השליטה היהודית בשפלת יהודה ופרוזדור ירושלים. הלוחמים ישבו בעמדה וביקשו תגבורת ולא קיבלו אותה. בשלב מסוים ערביי הכפר מידייה כבשו את העמדה והרגו את כל האנשים שהיו במשלט 291 חוץ משניים שנלקחו שבויים. כוחות התגבורת הגיעו מאוחר מדי ומצאו גופות מרוטשות וגם זיהו שני שבויים מובלים לכיוון הכפר מידייה. הם פתחו באש ולא ידוע מה עלה בגורלם של השניים שהוגדרו כחללים שמקום קבורתם לא נודע".

רוזנטל מוסיף ומעיר על סיפורם של השניים כי "היו מי שהאשימו אותם בכך שהם לא נלחמו מספיק. הלך הרוח בציבור ניסה לתאר אותם כמי שלא לחמו בקרב גבורה. זה קרה להם כי הם לא לחמו בגבורה. הם הואשמו בכך כי הם לא נמנו על אצולת הפלמ"ח. אלה היו חבר'ה מבוגרים יותר מחטיבה שלא הייתה מרכזית ובעלת הערכה רבה בכוחות הביטחון של אותם ימים. באופן טבעי אמרו שהם לא לוחמים מדופלמים כמו הל"ה ונפילתם בקרב לא הייתה אחרי קרב מכובד".

על מתכונת זו של הדחקת שמם ופועלם של מי שלא היה שייך לאצולה הפלמ"חית, מתכונת שחוזרת על עצמה, הוא מציין כי "באותה תקופה מי ששולט בארץ ונותן ציונים אלו התנועות הכחולות, והרבה מהמעמסה במלחמת העצמאות שייך לעולים החדשים מארצות אירופה, כמו ברוך כוכבי, בן דודו של סבי, שנהרג בקרב במשלט סמוך. רבים מהעולים הגיעו מהאנייה ומיד התגייסו לצה"ל, וכשמדמיינים לוחמים אנחנו רואים פלמ"חניקים קיבוצניקים יפי בלורית ותואר".

באשר למשחיתי האנדרטה מקפיד רוזנטל שלא להפנות אצבע כוללנית והוא אומר: "זה יכול להיות גם חבר'ה צעירים שעשו משהו חמור שלא מעיד על משהו עמוק שקורה בחברה החרדית. מדובר במקרה קצה שלא צריך להתייחס אליו, אבל מה שכן צריך לעשות זה להוסיף אור, והאור הוא פעילות הנצחה לזכר אותם לוחמים שלא זכו לכבוד המגיע להם ולהוקרה המגיעה להם כשנפלו בקרב, וגם אחרי שבעים שנה אנדרטה לזכרם חוללה. לכן לא נילחם בחושך עם מקלות אלא בהוספת אור ונעשה פעילות זיכרון לזכרם וגם הטיולים ביער בן שמן שם נדבר גם על גבורתם של לוחמי תש"ח ולא רק על גבורת המכבים".

רוזנטל התבקש להתייחס גם לתגובת משרד הביטחון ולפיה בעקבות ההשחתה נבחנת העתקת האנדרטה ממקומה. בתגובה המלאה נאמר כי "האנדרטה המדוברת כבר הושחתה בעבר, בשל מיקומה. ישנם גורמים הטוענים כי המיקום מהווה בעיה בשל סמיכותו לקברי צדיקים, לכאורה. נציגי משרד הביטחון נפגשו עם המשפחות השכולות של הנופלים וכעת מתקיימת עבודת מטה לבחינת העתקת האנדרטה למקום אחר, ובכך להבטיח כי זכר החללים לא יחולל".

רוזנטל מגיב ואומר כי הוא "בוודאי מתנגד לפתרון הזה וחושב שכמו שאסור לנו לוותר על אנדרטאות שנהרסות על ידי צעירים ערבים כך גם אסור לוותר על אנדרטאות שנהרסות על ידי צעירים חרדים. בטוח שיש אמצעים אחרים למרות שקשה ולא ניתן לשים שומר על כל אנדרטה. הפתרון מתחיל בחינוך כמו הפתרון כמעט לכל בעיה. את משלט 219 שבו נפלו הלוחמים אי אפשר להזיז. האם מישהו חושב להזיז אנדרטה לזכר רבין אם היו פוגעים בה? ברור שזה לא הפתרון. דרושה דרך אחרת שהיא יותר קשה אבל יותר אמתית".

האנדרטה שהושחתה
האנדרטה שהושחתהצילום: בי"ס שדה כפר עציון
אתר המשלט
אתר המשלטצילום: בי"ס שדה כפר עציון