פקודת השירות המשותף: ההישג והאתגר

מי שחשב שניתן להחזיר את הגלגל 15 שנה לאחור - טעה, אך עדכון הפקודה כולל הישגים חשובים. כעת הכדור בידי החיילים הדתיים. פרשנות.

שלמה פיוטרקובסקי - ערוץ 7 , כ"ד בכסלו תשע"ח

פקודת השירות המשותף: ההישג והאתגר-ערוץ 7
נקודת האל חזור מאחורינו. חיילים וחיילות 'קרקל' בעת אימון
צילום: הדס פרוש, פלאש 90

1. את התגובות לעדכון פקודת השירות המשותף במגזר הדתי אפשר לחלק לשתי קבוצות עיקריות, המברכים (ברמות התלהבות שונות) והמסתייגים.

אם צריך לתת סימנים בשתי הקבוצות הללו אפשר לעשות זאת כך. המסתייגים הם אלו המצפים מצה"ל להשיב את גלגל שילוב הנשים בתפקידי לחימה ותפקידים נוספים 15 שנה לאחור, לימי גיבוש פקודת השילוב הראוי.

המברכים הם אלו שברור להם שהגלגל של צה"ל כבר לא ישוב אחורנית, ועל כן הם מתייחסים לכל הישג בתוך המצב החדש שנוצר, שהוא לתפיסתם מציאות קיימת, כהישג חשוב בפני עצמו.

2. המחלוקת הזו בין שתי הגישות היא כמובן שאלה של הערכה מציאותית, אך למרבה הצער כל הסימנים מראים שהתהליך שעבר צה"ל בעשור האחרון איננו בר החזרה לאחור, בטח לא באבחת פקודה מטכ"לית.

מי שחושב שבן לילה ניתן להעלים את ארבעת גדודי הגנת הגבולות המעורבים, לבטל את שילוב הנשים בחילות הקרביים הלא מסתערים ולהחזיר באופן כללי את התופעה לממדים שבהם היא היתה לפני עשור וחצי, לא מכיר קודם כל את התהליכים הפנימיים שעברו על צה"ל, ומדחיק או מתעלם מתהליכים מקבילים שעברו על החברה הישראלית כולה.

3. אז מה כן ישנו בעדכון הפקודה שנחתם הלילה? 2-3 שינויים חשובים שאמורים לשפר את יכולתו של חייל דתי, ובעיקר את יכולתו של קצין דתי, לשרת בצה"ל ולהתקדם בסולם הפיקוד בלי לוותר על צו אמונתו.

השינוי המרכזי שקיים בנוסח הנוכחי של הפקודה הוא ההכרה בכך שסוגיית השירות המעורב היא עניין של אמונה, לא עניין של "פגיעה ברגשות". הדבר נכון באופן כללי והוא מחודד הרבה יותר בכל הנוגע לקצינים. בנוסח החדש ההפרדה בין המינים כלל איננה מופיעה כמטרה בפני עצמה, וגם זה שינוי חשוב, גם אם הצהרתי בעיקרו.

הפקודה מסדירה טוב הרבה יותר מבעבר את ההליך שעל קצין שמעוניין שלא לשרת ביחידה קרבית מעורבת לעבור. מעמדו של הרב הצבאי הראשי בתהליך חוזק באופן מאוד משמעותי, והנוהל שנקבע ברור הרבה יותר.

4. עם זאת, כאמור, הפקודה, גם אחרי העדכון, היא אמנם הישג גדול לקבוצת הרבנים שעמדה לאורך כל התקופה בקשר מול הפיקוד הבכיר של צה"ל ובראשו הרמטכ"ל, אבל היא בטח לא מושלמת.

השאלה הגדולה, האם התיקונים הללו ישיגו את מטרתם, מונחת בעיקר לפתחם של החיילים והקצינים הדתיים, ובמידה מסוימת גם לפתחם של רבותיהם.

הפקודה מעניקה לחייל הדתי שאמונתו אוסרת עליו לשרת במעורב זכויות מסוימות, אולם דרישת יישומן של הזכויות מוטלת על החיילים ועל הקצינים. אם חיילים, ובעיקר קצינים דתיים, יחששו לדרוש את יישומן של הפקודות, השינוי המבורך בפקודה יהפוך לאות מתה, וכל המאמצים שנעשו בנושא יירדו לטמיון.