שודד עתיקות שנתפס בחרבת דבורה
שודד עתיקות שנתפס בחרבת דבורהצילום: ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות

שישה שודדי עתיקות ערבים נתפסו הלילה (רביעי) "על חם" בשתי זירות שונות באזור הצפון.

חוליה של שודדי עתיקות ביצעה חפירה לא חוקית בתוך מערת קבורה בת כ-2,000 שנה בהר חזון שליד הכפר מעאר. במקום מוכרים מספר אתרי עתיקות מהתקופה הרומית – המאה ה-1 לספירה. אתרים קדומים אלה כוללים מחצבות, מערות, וכן מתחם תעשייה שזוהה בעבר כמרכז לייצור רעפים של הלגיון השישי הרומי.

באירוע תפסו פקחי היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות ושוטרי משטרת כרמיאל חשוד אחד, תושב מעאר, בשנות ה-20 לחייו. שני חשודים נוספים נמלטו ונעשים ניסיונות לאתרם.

בחקירתו הציג החשוד טיעון מקורי, וסיפר ש"הגענו לכאן בכלל כדי לצור דורבנים". החשוד הובא להארכת מעצר בבית המשפט השלום בעכו.

שודד עתיקות שנתפס בהר חזון
שודד עתיקות שנתפס בהר חזוןצילום: ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות

בשעה 1:30 הלילה תפסו פקחי היחידה למניעת שוד בצפון, יחד עם שוטרי יחידת המתמיד של הגליל התחתון, חוליה של חמישה חשודים במערכת מסתור קדומה בחורבת דבורה, הסמוכה לכפר דבוריה.

שלושה מהחשודים נתפסו בתוך המערה המסועפת, כשהם חופרים והורסים עתיקות, ושני התצפיתנים, שאמורים היו להתריע מפני הגעת שוטרים, נתפסו מחוצה לה.

לדברי ניר דיסטלפלד, פקח היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות באזור הצפון, "סיפורי עם לא מבוססים על אוצרות שהוטמנו כאן בעבר, מביאים לכאן פעם אחר פעם, שודדי עתיקות שמחפשים התעשרות זריזה על חשבון הרס המורשת של כולנו. ראשיתו של אתר העתיקות חרבת דבורה בתקופת הברונזה הקדומה 1 - לפני יותר מ- 5,000 שנה, והוא היה מיושב בתקופות הפרסית, ההלניסטית, הרומית הביזנטית והממלוכית. החשודים עוכבו בתחנת משטרת טבריה, נחקרו ושוחררו בערבות.

לדברי דיסטלפלד, "עצוב שבצע הכסף מעביר אנשים על דעתם. החפירות הלא חוקיות באתרים הארכיאולוגיים גורמות להרס בלתי הפיך של אתרי מורשת, וחקר ההיסטוריה של כולנו נפגע לתמיד".