בתמונה קבוצתית
בתמונה קבוצתיתצילום: דן שילוח. גבעת התחמושת

50 שנה אחרי הקרב המפורסם על גבעת התחמושת במלחמת ששת הימים הגיעו השבוע כ-200 מוותיקי גדוד 66 לשחזר לראשונה את הקרב לעיני המצלמות ולספר כל אחד על צעדיו בתעלות והקרב האישי שלו ולראות בעיניהם את החידושים במרכז למורשת המערכה על ירושלים ובמוזיאון החדש.

בהנהלת מרכז המורשת מציינים כי חלק ניכר מהלוחמים שהגיעו לגבעה נמנעים מלהופיע באירועים הממלכתיים והלאומיים ולמעשה מדובר ב"מפגש הראשון של קבוצת לוחמים כה גדולה על גבעת התחמושת מאז הקרב עצמו, והפעם הראשונה מאז השחזור הצבאי המקורי, שבה הם מאפשרים זאת לעצמם בכזה היקף ועומק".

בין המשתתפים בשחזור היו החיילים הפשוטים, החובשים המעוטרים, מקבלי הצל"שים, הלומי הקרב, הפצועים, המפקדים והחברים לנשק שזוכרים את שהיה ואת שאינם עוד.

על הרגעים בהם שחזרו הלוחמים הוותיקים את הקרב ההוא מספרים בהנהלת המרכז כי היו בו "רגעי שיא מרגשים, דמעות, ויכוחים ואף התנצחויות על פרטים ודיוקים, ובה במידה חיוכים ובדיחות פנימיות ש"זר לא יבין". אחוות לוחמים של הימים ההם בזמן הזה".

על כמה מהציטוטים שנשמעו במפגש מספרים שם: אחד הלוחמים שיחזר באוזני חבריו: "חשבתי שאני האחרון שנשאר בחיים, והתלבטתי מה לעשות ללכת אחורה או קדימה. התקדמתי וראיתי שזורקים לכיווני רימונים, אבל הרימון היה חלק - לא כמו שהיו להם עם שוקולדות כאלו אתם זוכרים? אז הבנתי שאלו כוחותינו והתחלתי לצעוק להם ססמאות ידועות, כמו 'אנו אנו הפלמ"ח'. 'חוד החנית', 'אנו אנו הפלמ"ח'. אני צועק להם והם יורים, אז חשבתי שהם לא שומעים, ברגע שהיה שקט צעקתי שוב והם ירו. אז הבנתי שאלו הירדנים".

חבריו של הלוחם הגיבו בצחוק ובבדיחות העירו לו ש"אולי אלה היו חבר'ה מהאצ"ל, יקי...".

המשיך הלוחם וסיפר: "חשבתי שוב מה לעשות והסקתי שהם לא יודעים כמה אני, אז התחלתי לצעוק להם כמו שהיה כשהיינו ילדים 'Hands up'. הם לא הגיבו. אז או שהם לא יודעים אנגלית, או שהם לא רוצים להיכנע... חשבתי שאם הם לא נכנעים אולי נלך על משא ומתן, אבל לא ידעתי ערבית בעוונותיי. ידעתי רק 'מין הון?' ו'אנא עארף' ('מי כאן'? ו'אני לא יודע'), ואני צועק להם 'רוח מין הון' ו'אנא עארף' חמש פעמים. זה לא עזר..." קהל שומעיו של הלוחם נענה לו בצחוק.

כך נמשכו הסיפורים ההדדיים, השלמות המידע מלוחם אחד לחברו תוך כדי סיור במתחם הגבעה והמרכז החדש. האירוע הסתיים בהדלקת נר ראשון של חנוכה ולאחר מכן שבו הלוחמים לבתיהם, חושבים אולי על המפגש הבא.

מסיירים במתחם הגבעה
מסיירים במתחם הגבעהצילום: דן שילוח. גבעת התחמושת