מופע מגוון על שלבים שונים בחיים. 'אי הבנות'
מופע מגוון על שלבים שונים בחיים. 'אי הבנות'צילום: דנה כספי

עד לפני כמה שנים הדעה הרווחת הייתה שלציבור הדתי אין חוש הומור.

אחר כך התגלה שיש לו, אבל רק כזה שיכול לרדת על אלוקים ועל המצוות. כי אם לא שוחטים פרות קדושות אז מה כן? כשגדלנו עוד קצת, הגיעו לתחום חבר'ה שהראו לנו שסטנד-אפ יכול להיות קורע אבל גם מכבד את קודשי ישראל.

צוחקים עלינו ואיתנו, אבל בגבולות. ובכל זאת, בכל התהליך עדיין היה חסר דבר, או ליתר דיוק – מגדר מסוים. הנשים למה? אולי כי האישה הן האדם האחראי והרציני בבית, אולי סתם כי הדלתות נפתחות למגדר הזה באיחור. כך או כך, אחרי ערב כזה של 'אי הבנות', אפשר להגיד בוודאות שגם הוואקום הזה מתחיל להתמלא. לאט אבל בטוח.

אור רייכרט הפיק בשבוע שעבר את פסטיבל הביצה להומור יהודי. שבוע שכולו הומור ברחבי העיר-שלא-קורה-בה-כלום, פתח תקווה. בתוך ההפנינג הססגוני הזה הוא החליט להעלות ערב של מופע סטנד-אפ של נשים לנשים. כדי למלא ערב שכזה הוא היה צריך לתור אחרי נשות מקצוע בתחום, מה שלא היה פשוט. בסופו של דבר נולד מופע מגוון שכלל שתי סטנדאפיסטיות מתחילות ושתיים מנוסות. כל אחת נמצאת בשלב קצת אחר בחיים, מה שיצר עושר של בדיחות ונקודות מבט.

תמר ממט חוותה רווקות מאוחרת ונישאה לפני כמה שבועות. היא עשתה מהצעות הדייטים המגוחכות צימעס, וקרעה את כולן מצחוק. היה מעניין לראות את החוויות הלא פשוטות האלה שאנחנו רגילים לבכות אותן, בצורת בדיחות. רעיה כהן, שמוכרת לרבים בזכות סרטוני הפייסבוק שלה, דיברה ישר ללב שלי כשהתחננה לפני הקב"ה שיעשה משהו עם הבוקר הזה שאולי נברא בטעות. הניה שוחט, סטנדאפיסטית מקצועית וסופר מצחיקה, הביאה איתה גם ארומה מיוחדת של מגזר קצת אחר. את המופע חתמה צופיה לקס הנהדרת, אם לתשעה ילדים, שדיברה על הכביסה הלא מקופלת שיש לכולנו, בלי קשר למספר הילדים. היא חתמה בקטע על מקווה, שבסופו היה צריך לגרד את הקהל מהרצפה.

יעל שושני, אשת מקצוע מעולה בתחום האימון לשמחת חיים ויוגה צחוק, התאימה פחות למרקם ולקצב של הערב, אבל העניקה בתחילתו כמה עצות טובות להתמודדות עם מריבות בתוך הבית. אם יש כמה משפחות שעברו את יום שישי שעבר טוב יותר, תדעו בזכות מי זה היה.

'אי הבנות' הוא התחלה, הוא פוטנציאל. הנשים, במיוחד החדשות, התרגשו מאוד ולפעמים שכחו את הפאנצ'ים. הן עמדו על הבמה עם דף מנחה. הקהל היה סלחן, מעודד ואוהד, ובא על שכרו בסופו של דבר בצורת כאב בטן רציני וכיווץ שרירי הפנים. לחלק מהמופיעות יש עוד עבודה לעשות על דיוק הבדיחות, על חידוד הפאנצ'ים ועל צורת עמידה בפני הקהל. אבל כן, יש כאן בשורה טובה מאוד לציבור הדתי. המופע ימשיך לרוץ ברחבי הארץ והוא מומלץ ביותר, במיוחד אם תיעשה כאן עבודת שפשוף קלה.