ניקי היילי
ניקי הייליצילום: רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם דנה הערב (שני) בהצעת ההחלטה המצרית המבקשת לשלול את ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל ודורשת למנוע הכרות בינלאומיות נוספות.

ההצבעה קובעה כי "כל החלטה בינלאומית שמשנה את המצב הקיים בירושלים תהא בלתי חוקית ותבוטל לאלתר".

הדיון נפתח בנאום של שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקלואי מלדנוב שטען כי ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל, גרמה למתיחות משמעותית שאי אפשר להתעלם ממנה.

הוא ניצל את הבמה גם כדי למתוח ביקורת נגד ישראל על אי יישום החלטה 2334 שהתקבלה בשלהי כהונת הנשיא אובמה, לפיה "ההתנחלויות בלתי חוקיות".

את הנאום הנגדי נשאה שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי. היא אמרה שההחלטה שלא להטיל וטו בנושא ההתנחלויות היתה טעות אמריקנית איומה, כלשונה. "יש ממשל חדש ואם היינו מצביעים היום על אותה החלטה - היה מוטל וטו. מדובר בהחלטה 2334 שהיא עצמה מהווה מכשול קשה לשלום".

על בסיס הדברים מעריכים באו"ם כי האמריקנים לא יאפשרו להצעה המצרית לזכות באישור.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מתח גם הוא ביקורת קשה על ההצעה במהלך הדיון.

"חברי מועצת הביטחון יכולים להצביע עוד מאות פעמים כדי לגנות את נוכחותנו בירושלים, אך ההיסטוריה לא תשתנה. בימים אלה כשהעם היהודי חוגג את חג החנוכה המסמל את הקשר הנצחי לירושלים יש מי שחושב שהוא יכול לשכתב את ההיסטוריה", דברי דנון.

הוא הוסיף כי "לכל מדינה יש את הזכות הבסיסית לקבוע את בירתה, אך כשהנושא מגיע לישראל יש מי שחושב שהוא יכול להטיל ספק בהחלטותינו. אנחנו מודים לארצות הברית על עמידתה האיתנה לצד מדינת ישראל ולצד האמת המוסרית".