ג'אז, בלוז, חנוכה.
ג'אז, בלוז, חנוכה.פלאש 90

אינסטרומנטלי | Eyal Vilner & Big Band| הנרות הללו

קפצו מאה שנה אחורה, אל חלונות בתיה הצפופים של ניו אורלינס, מהם בוקעים בשעת ערב אורות קטנים ומרצדים של חנוכיות צבעוניות וברחובות הקרירים עשרות חצוצרנים ומוזיקאים מנגנים את אווירת החג.

ככה, פחות או יותר, תרגישו כשתאזינו לאלבום האי.פי (והשלישי של הלהקה) של 'ביג בנד' האמריקאים והעומד בראש הלהקה – הישראלי לשעבר אייל וילנר.

השבוע משחררים וילנר והלהקה את גרסת הג'אז ההומוריסטית והכיפית שלהם לשיר 'הנרות הללו' שכבר זכה לאלף ביצועים, אך אף אחד אינו משעשע כמו זה.

אם תנברו בערוץ של המוזיקאי תמצאו גם את 'מעוז צור' בגרסת 'סווינג', 'סביבון' המסתובב בקצב ה'סמבה', 'מעוז צור' בגרסה חדשה ו'מי ימלל' בעיבוד משוגע כשהנגנים מניו יורק (ובעיקר הנשפן הפותח) מצליחים לשלב נגיעות מדבריות וים תיכוניות, וזה, אני מזכיר, בלי עוד, בלי קאנון ובלי כינור. אמנות:

חדשיר | משה סטורך | על הנסים

עוד אחד שלקח את הפלייליסט החנוכתי צליל אחד קדימה הוא הזמר האמריקאי-יהודי משה סטרוך, שהקליט בגרסה ביתית אך מצוינת את 'על הנסים'.

סטרוך וארבעת חבריו מבלבלים אותנו לרגע בזמן הזה עם הימים ההם של אלביס פרסלי ו'האיש בשחור' - ג'וני קאש (שהלחן החדש של סטרוך דומה באופן חמוד ללהיט שלו, 'Folsom Prison Blues'), אמני ה'רוקבילי' (הלחם של 'רוק' עם 'הילבילי' – מוזיקת קאנטרי), הסוגה שכבשה את אמריקה משנות החמישים ועד היום.

הקול של סטרוך חורך, מבולבל ומעומעם בדיוק כמו שצריך, האלתורים המהפנטים של הנגנים המוכשרים, הצחקוקים ברקע, ההמהומים של החברים והחיוכים שעפים בקליפ מזרימים את אווירת החג המושלמת עם שמחה אמתית והמון כיף.

גרסת כיסוי | עידו פורטל ואלון הלל | שבחי מעוז

אחרי שהפלגנו את אוזנינו אל מעבר לים, נסיים עם סגסוגת מוזיקלית מקומית:

עידו פורטל שלא מפסיק ליצור אלבום אחרי אלבום, שיר אחרי שיר, חוזר עם גרסת כיסוי המעובדת, ביחד עם אלון בלל, בגרסת גילוי כוונות מחודשת לשירה הישן והמפורסם של נעמי שמר.

'מעוז צור ישועתי' הוא מבצר, מתוך מערכת 'קו ברלב' שנפלה במלחמת יום הכיפורים, כך על פי שמר, שכתבה את הפיוט בעקבות ביקור באחד המעוזים שבו הדליקו חיילים חנוכיית פגזים.

איכשהו הקול הכה מיוחד של פורטל מחזיר קדושה לשיר הלא דתי, נותן טהרה בשילוב מקצבים חדשים ובהתפרעות פסנתרנית משובחת של אחיה אשר הכהן אלורו, ומאיר בנרות החנוכה את המילים החדשות, מגרש את החושך.