מסורת חדשה ביריחו
מסורת חדשה ביריחוצילום: דובר צה"ל

בראיון ליומן ערוץ 7 סיפר קצין הגמ"ר של חטיבת הבקעה והעמקים, רס"ן אילן מרנדיץ', על הקשר ההדוק בין ההתיישבות היהודית במרחב הבקעה לבין כוחות צה"ל במקום.

זאת בין השאר בעקבות כניסתם אתמול של עשרות תושבים מהבקעה ובראשם ראש המועצה דוד אלחיאני, וקציני צה"ל לבית הכנסת 'שלום על ישראל' ביריחו.

רס"ן מרנדיץ' מציין כי הכניסה לבית הכנסת העתיק נועדה להוות "ראשיתה של מסורת שאנחנו רוצים להניע כאן בחטיבת העמקים, מסורת של הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת 'שלום על ישראל' בראשות המח"ט ובשיתוף ראשי המועצות מגילות, בקעת הירדן, מעלה אפרים, עמק המעיינות ועמק הירדן".

בדבריו מציין רס"ן מרנדיץ' כי כניסות לבית הכנסת מתרחשות באופן תדיר מדי שבוע לצורכי תפילה וביקור והדברים תלויים בהערכות המצב הביטחוניות. מרנדיץ' נשאל על האופן בו מתנהלת המערכת הצבאית מול הגורמים הפלשתיניים על מנת לאשר אירוע מעין זה, בעיקר כאשר לא מדובר בביקור בעלמא אלא בקיומו של טקס דתי.

על שמירת בית הכנסת הכולל בתוכו פסיפס עתיק בשגרה על ידי הפלשתינים הוא אומר: "בסך הכול המקום שמור ונעול ומטופח. שומרים על המקום".

בהתייחסו לפעילות הגמ"ר בתפר שבין ההתיישבות היהודית והכפרים הבדואים והפלשתינים הוא אומר: "ההגמ"ר זה מקצוע שהמטרה במשימות שלנו היא לעזור למפקדים בגזרות להיות בקשר יומיומי עם ראשי המועצות וראשי הישובים, והמשימה היא לשמור על מרקם חיים תקין. זו משימת העל שלנו. משם זה מתחיל. חוץ מביטחון ותחושת ביטחון שאנחנו צריכים לספק בגזרה לתושבים, אנחנו מקיימים מפגשים ואירועים משותפים. הקשר הזה חשוב גם לנו כצבא וגם להתיישבות".

על חיכוכים שעליהם דווח באחרונה, אם בכפר ברדלה שבו נגנבו מיליוני קוב מים מקידוחים שנועדו לשטחי החקלאות היהודיים, ואם בישוב משכיות שם, כך דווח, רועים בדואים מתקרבים בעידודם של ארגונים שונים אל גדר הישוב ורועים את עדריהם באדמות חקלאיות של הישוב הוא אומר: "בחיכוך הזה המטרה שלנו היא לשמור על מרקם חיים תקין, ולהסביר למי שלא צריך במקום שהוא לא צריך להיות, שזה לא מקומו.

''אלו נושאים עדינים ולפעמים צריך להיות חכם יותר מצודק. בעידן האינטרנט כל אחד יכול לבדוק שייכות של קרקע. המטרה שלנו היא לספק ביטחון ומי שפוגע בביטחון לא יהיה איתנו. יש הרבה פעילויות. בברדלה יש ניתוק של גניבות מים, מה שקורה בעיקר בקיץ, מה שמשפיע על הישובים ובסיסי צה"ל בסביבה. זה לוקח הרבה זמן להתעסק עם זה. אנחנו גם לא יכולים לשים חייל או שומר על כל קידוח ועל כל צינור, אבל כשגונבים מנתקים. לגבי הרועים, אנחנו מסבירים ומתמודדים ומי שפוגע בביטחון לא בבית ספרנו".

לקראת סוף הדברים קרא רס"ן מרנדיץ' לציבור הרחב להגיע ולטייל באזור לאחר תיאומים נדרשים מול צה"ל שמשתדל לאפשר כל טיול בהתאם לתקופה, "המטרה שלנו היא שאזרחים מכל המדינה ותיירים יבואו לראות את חבל הארץ היפה הזה".