ח"כ יעקב אשר
ח"כ יעקב אשר Photo by Noam Revkin Fenton/Flash90

ועדת הכלכלה התכנסה היום (ג') לדון בהצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה שנועדה להסדיר את ענף מוניות השירות וקווי השירות ככלי תחבורה ציבורית שיפעל בהליך תחרותי.

במהלך הדיון הבהיר ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) כי הסיעות החרדיות לא תאפשרנה הכללת פעילות מוניות השירות כחלק ממערך התחבורה הציבורית שתפגע בדרך זו או אחרת בקדושת השבת ובסטטוס קוו הנהוג בתחבורה הציבורית בישראל.

"מטרת הסדרת ענף מוניות השירות הינה חיזוק התחבורה הציבורית ומתן מענה אטרקטיבי יותר ונגיש יותר. כבר בשלב של הסדרת הענף צריך לקחת בחשבון את היתרונות שיש למונית שירות על פני אוטובוס ולדעת לנצל את היתרונות הללו ולהוסיף נגישות לתחנות רכבת ולמרכזי תעסוקה תוך מתן חשיבות לזמינות הקווים וסנכרון בין מוניות השירות לקווי האוטובוסים וזמני הרכבת".

עם זאת הוא הבהיר כי "אסור להפוך את זה למסלול עוקף סטטוס קווה שיפרוץ את עניין השימוש בתחבורה הציבורית בשבת. זו לא המטרה וזה לא יהיה".

בדבריו פנה ליו"ר וועדת המשנה לתח"צ ח"כ דב חנין ואמר: "אני יודע את פעולותיך ואת האכפתיות שלך לתח"צ, תחליט איזה דת חשובה לך, דת של תח"צ בה אני תומך מאוד או דת של שבירת הסטטוס קוו", אמר ח"כ אשר והוסיף כי "אם ינסו לקחת נושא חשוב כזה ולהפוך אותו למסלול עוקף סטטוס קוו כדי להרחיב תח"צ בשבת, הרפורמה לא תעבור ולא תקודם".

לפי לשכת הרב אשר, בסיכום עם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן ועם יו"ר וועדת הכלכלה ח"כ כבל, הצעת החוק תקודם רק לאחר שיוברר מעשית ומשפטית שהסטטוס קוו לא ייפגע.

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי הוא חושש שהמכרזים יגרמו לכך שחברות האוטובוסים וההסעה הגדולות להשתלט על הענף ולחסל את החברות הקטנות. הוא הוסיף כי חסרה התייחסות לסופי שבוע וחגים, אז חסרה התחבורה הציבורית יותר מימי החול.

יו"ר הוועדה ח"כ כבל (המחנה הציוני) אמר כי בכוונת הוועדה לעמוד במשימה ולסיים את הליך החקיקה עד מועד פקיעת הרישיונות, ב-31 בינואר 2018. הוא הוסיף כי "כמו ששר התחבורה הוא ה'הורדוס' של הכבישים הוא חייב עכשיו להיות ה'הורדוס' של התחבורה הציבורית, אחרת כל זה יהיה 'ברכה לבטלה'".