רכבת העמק
רכבת העמקצילום: חברת נתיבי ישראל

בשלושת החודשים הראשונים להפעלת קו רכבת הגליל, בוצעו בו מעל לחצי מיליון נסיעות, כך מפרסמת הבוקר (רביעי) רכבת ישראל.

בין התאריכים 20.9 ל-1.12, עלו בתחנת אחיהוד 29,015 נוסעים, ובתחנת כרמיאל 226,175 נוסעים.

באותם חודשים ירדו בתחנת אחיהוד 25,532 נוסעים, ובתחנת כרמיאל 189,609 נוסעים. בשקלול חודש דצמבר, אשר מתאפיין במספר נסיעות גבוה בשל חנוכה, מספר הנוסעים בתחנות עבר את רף חצי המיליון.

רף הנסיעות ברכבת העמק, אשר נחנכה באוקטובר 2016, עבר לאחרונה את רף ה-2 מיליון נסיעות. כאשר בתחנת יוקנעם-כפר יהושוע עברו מאז תחילת הפעלת הקו ועד היום 383,789 נוסעים, בתחנת מגדל העמק כפר ברוך עברו 301,583 נוסעים, בתחנת עפולה עברו 850,517 נוסעים ובתחנת בית שאן עברו 563,418 נוסעים. סה"כ מאז חניכתו, עברו בתחנות קו העמק כ-2,099,308 נוסעים.

רכבת הגליל, המחברת בין הגליל ליישובי החוף, חיפה, מרכז הארץ ודרומה, מהווה חוליה מרכזית בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, אשר תחנוך במהלך השנה הקרובה את הקו המהיר לי-ם, הקו החשמלי הראשון בישראל, ואת רכבת השרון (531). במהלך השנה תפתח רכבת ישראל תחנות רבות, וביניהן תחנת מזכרת בתיה, קריית מלאכי-יואב, תחנת האומה ע"ש יצחק נבון (בעומק של 70 מטרים-העמוקה ביותר בישראל), ותחנת רעננה מערב.

תוואי המסילה, אשר תוכנן ונבנה על ידי נתיבי ישראל, באורך של כ-23 ק"מ כולל מנהרות באורך של כ-4.7 ק"מ (שתי מנהרות נפרדות לכל מסילה) ושתי תחנות נוסעים חדשות: כרמיאל ואחיהוד.

רכבת העמק, הוקמה על תוואי רכבת העמק ההיסטורית, בעלות של כ- 4 מיליארד שקלים, במטרה להעניק מענה מסילתי מהיר ובטוח בין חיפה ויישובי עמק יזרעאל, למען תושבי האזור ולצורך שינוע מטענים מנמל חיפה מזרחה.

במסגרת הפרויקט הוקמו 60 ק"מ של מסילת רכבת המתפצלת מתחנת לב המפרץ, ליד צומת הצ'ק פוסט, מזרחה ועוברת בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים. הקו ממשיך לאזור צומת התשבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם ישירות לבית שאן. על פי התכניות העתידיות, המסילה תוארך בעתיד עד מעבר הגבול בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) ותתחבר לרשת הרכבות הירדנית .

לאורך הקו נבנו 26 גשרים, באורך כולל של 5.5 קילומטרים, נחצבו 3 מנהרות תת-קרקעיות, באורך כולל של כקילומטר, והוקמו מעברים חקלאיים, גשרים להולכי רגל, מחלפים, הפרדות מפלסיות ועוד.

במסגרת העבודות הושקע מאמץ רב בשמירה על הסביבה ועל ערכי הטבע והנוף. אלפי פקעות ומעל 600 עצים, חלקם בני מאות שנים, הועתקו ונטעו מחדש. ערוצי הנחלים החוצים את התוואי הוסדרו, ביניהם נחל חרוד ששוקם וחודשה בו זרימת המים.

מרכבת ישראל נמסר כי "אנו שמחים לראות שתושבי הצפון מצביעים ברגליים ועושים שימוש רב בקווים החדשים. רכבת הגליל ורכבת העמק הינן שלב נוסף לקראת הדור הבא של רכבת ישראל. כבר בעתיד הקרוב, הרכבת תעניק שרות לקהלים חדשים, במקומות חדשים, ביותר רכבות וליותר יעדים. אנו גאים בהצלחת רכבת הגליל והעמק, ובהגשמת חזון רכבת ישראל כחברה עסקית-חברתית".