אורי מקלב
אורי מקלבצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון בנושא תהליך מתן הפטור משירות לבנות בשל 'הצהרות דתיות'.

המציעים, חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, מבקשים לשנות את המצב הקיים כיום ולא לאפשר לדיין להגיע למוסד הלימודים אלא לחייב את הבנות המבקשות את הפטור להגיע לבית הדין הרבני.

במשרד החינוך אמנם לא יזמו את הבקשה לשינוי המצב הקיים אך הם תומכים בו. "אנחנו מודעים לבעייתיות במצב הקיים, במסגרתו בנות מערים בהם אין בתי דין נדרשות לנסוע בכוחות עצמן מרחק גדול לבתי הדין הרבניים על מנת לחתום על ההצהרה, כך הן נאלצות להפסיד יום לימודים וכן ישנה בבתי הדין מציאות שלא תמיד היינו רוצים שהן תיחשפנה אליה", אמר בועז קולומבוס, מחמ"ד מחוז התיישבות במשרד החינוך..

לדבריו, ''פתרונות קרובים אחרים באים בחשבון כמו האפשרות של חתימה במועצות דתיות שברשויות המקומיות, אך אין מקום שהדבר יעשה בבית הספר עצמו, אנחנו חושבים שזה עלול רק לייצר יותר מתח ומורכבות. בכל מקרה היוזמה לא באה מצד משרד החינוך אך אנחנו מסכימים עם החסרונות שבמצב הקיים".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר, "נאמנים להוראתה של הרבנות הראשית ולפסיקותיהם של גדולי הרבנים לאורך השנים מערכות החינוך שלנו צריכות להכווין את הבנות לשירות לאומי ולא לשירות צבאי, ובכלל זה לסייע לבנות ככל הניתן ולחסוך להן את הטרחה הכרוכה בחיפוש אחר מי שיאמת את תצהירן מחוץ לבתי הספר.

''החתימה על התצהירים, בכדי למנוע תקלות של בנות שיגוייסו בשל טעות, הנה חלק מהשירות שעל מוסדות החינוך ומנהלת השירות הלאומי לספק לבנות הדתיות שחפצות בכך. הדרישה להוצאת ההצהרות ממוסדות החינוך היא צינית ומהווה חלק מהקמפיין שמקודם במטרה לעודד גיוס בנות דתיות לצה"ל בניגוד לעמדת רוב מניין ובניין הרבנים", הוסיף סמוטריץ'.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) טענה כי "שינוי המקום הופך לכלי משטור נגד הבנות". למבקרים הצטרפה אף ח"כ ענת ברקו (ליכוד) שתהתה, "צריך להקל על הצהרות הכזב האלה? שיגיעו ללשכות הגיוס להצהיר. תקלו על חיילי צה"ל לא על מי שמבקש פטור".

חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) השיב לטענות המציעים ואמר כי המצב הקיים הוא הנכון ביותר. "עם כל הכבוד לא תשנו פה סדרי בראשית. לא יעלה על הדעת שבנות המצהירות על פטור מטעמים שבהכרה דתית יצטרכו לעשות זאת בתוך בית הדין. זה נושא הצהרתי ולא נושא שיפוטי, מבחינה לימודית חינוכית ופרקטית יש למנוע זאת ובייחוד שבתי הדין מתנגדים לכך", אמר.

הוא הוסיף כי הטענות הללו פופוליסטיות וחסרות שחר. "זה עוד הסתה והכפשה של אותם גופים הממומנים על ידי גורמים אנטי דתיים אשר פועלים בקרב בתי ספר הממלכתי דתי ומנסים להקשות ולהתנכל לאותם בנות המנסות לממש את זכותם על פי החוק" הוסיף מקלב.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון הסכים עם דברי ח"כ מקלב וביקש ממשרד המשפטים עמדה רשמית ולהבין האם ההליך בו מעורב דיין שופט הנותן פטור הוא הליך שיפוטי או מנהלי.