השמן למנורת בית המקדש כבר כמעט מוכן

טקס סיכום הפעילות להפקת שמן למנורת המקדש התקיים ברובע היהודי בירושלים. לא רק הפקת השמן מחייבת כללים, גם הכנת הכד.

שמעון כהן - ערוץ 7 , ב' בטבת תשע"ח

כהנים בטקס השמן
כהנים בטקס השמן
צילום: מרדכי פרסוף. המדרשה לידע המקדש

ברובע היהודי בירושלים התקיים אתמול מעמד סיכום הפעילות להפקת השמן למנורת המקדש.

על האירוע סיפר ביומן ערוץ 7 פרופ' הלל וייס, יו"ר עמותת 'המקדש בציון' היוזמת תרגולי מקדש לאורך כל ימות השנה ובין השאר עומדת מאחורי האירוע הזה.

"במשך עונת המסיק התקיימו מסיקים בטהרה לשם הפקת שמן זית זך כתית למאור, כמובא במסכת מנחות. בין השאר קיימת רשת ישיבות חרדיות שנמצאת בביתר בעלת אוריינטציה לאומית וציונית קיימה מטעם עצמה תרגול חשוב.

''ראש הישיבה (הרב אברהם צווייג) הופיע בכנס שקיימנו באוניברסיטת בר אילן והציג את ההישגים המדהימים של הישיבה וממנו קיבלנו אתמול את שמן הזית הזך כדי לצקת אותו בכד שנעשה בטהרה על פי הוראות הרב אריאל עזריה על ידי הכדרית איילת יורב מעפרה".

על כד השמן מספר פרופ' וייס כי על חותמו נכתב שמו של הכהן המנחה את התרגולים, הרב ברוך בן הרב מאיר כהנא הי"ד, "הוא שהנחה את התרגול. השמן ניצוק לתוך הכד ונחתם והוא שמור ונצור במדרשה לידע המקדש".

"בנוסף תורגלה הקטרת הקטורת במזבח עולה וגם סימנו את עניין מתנות הנשיאים ומשמעותן לגבי הבית השלישי, כלומר מדובר בהכנות הנלמדות מהסיכום של התורה, המשנה הגמרא וחז"ל והיישום האקטואלי", אומר וייס המציין כי את האירוע כולו פתח הרב ישראל אריאל "וכך אנחנו מתקדמים משנה לשנה. כל שנה לומדים וגם וטועים ומשפרים".

במעמד המדובר השתתפו כמאה משתתפים, ולהערכתו של פרופ' וייס הגורם למספר הנמוך יחסית הוא הפרסום הדל שהיה לאירוע ולשעה הלא נוחה שבה בוצע האירוע, שעה חמש אחר הצהריים בה רבים מעדיפים להיות במעמד הדלקת נרות בבית.

עם זאת, ההתעניינות הבינלאומית באירוע שכזה חורגת הרבה מעבר למספר נמוך של אנשים. "הכמות לא משנה. יש אתרים באנגלית, לצערי חלקם קשורים לדת אויבת, שמפרסמים כל דבר שנוגע למקדש בגלל השגעונות שלהם, אבל זה יוצר פרסום עולמי בגלל חשיבות התרגול ולא בגלל הכמות שהגיעה לאירוע".

בדבריו מציין וייס את תפיסתו לפיה המזור לכל צרותיו של הדור יחל, כמו בדור ששוחרר מעולו של סנחריב בגלל שמנו של חזקיהו, כאשר יעסקו בדיני טומאה וטהרה, "אם הדור רוצה להציל את עצמו מכל הטומאות צריך לעסוק בטומאה וטהרה, לא באופן פתטי אלא באופן צנוע".

בהמשך דבריו הוא מתאר את הכללים עליהם היה לשמור בעת הכנת השמן וקטיף הזיתים, ובהמשך ההקפדה על טהרתו של הכד אליו ניצוק השמן ומסתבר שגם להכנת הכד יש כללים מדויקים. "הכד נעשה כמו תנור של עכנאי טבעות טבעות וכך הוא בתנור, כאשר האישה במצב שהיא יכולה לטפל בדברים האלה כדי שהכד יישמר בטהרה.

''בשעת המזיגה לא מוזגים את השמן הטהור תחת גג או באוהל ויש דיני טהרה נוספים ואין עניין של משא והיסט. אלו נושאים שחשוב לעורר אותם, הם אקטואליים ואת זה אנחנו עושים", הוא אומר ומעיר כי "היה לנו גם בציר יין בטהרה במושב שובה שבנגב, אנחנו עושים עיסות בטהרה וגם את השמן, כלומר דגנך תירושך ויצהרך בטהרה. בכך אפשר לשנות את כל המציאות היהודית עברית בארץ ישראל".

על כל אלה נשאל פרופ' וייס כיצד הוא מתמודד בעולם האקדמיה בו הוא חי עם ספקנים וציניקנים שמטיחים בו את חוסר האמון והזלזול שלהם בפעילותו זו. לדבריו לא פעם מתגלות הפתעות במקומות שונים ובזמנים שונים. הוא מספר כי בתחילה היה רצון לקיים את כנס השמן באוניברסיטת אריאל אך הדבר לא הסתייע והאירוע התקיים באוניברסיטת בר אילן ושם הופתע לראות היענות לא צפויה.

"היה כנס אדיר ואכן היו קשיים, אבל פרופסורים ממכון וולקני ומומחים מבתי בד הגיעו לבר אילן ונשאבו לעניין. איכות השמן וההפקה הם פרמטרים מדעיים, אבל מעבר לכך הם גם שיתפו פעולה בנושא המנורה כי השמן צריך לזוב ללא לחץ. שמן רגיל נטחן בריחיים או בשיטות שונות אחרות של לחץ, אבל אנחנו לא יכולים להפיק כך את השמן והם נתנו שיטות שונות לכך שההפקה תהיה יעילה.

''זה מצריך שיתוף פעולה, כולל עם אדם ערבי שהוא ראש ענף הזית בקרן הקיימת. ישבנו יחד לדון בכך והוא נרשם לדבר בכנס. בסופו של דבר ההרצאה לא יצאה לפועל, אבל ההפתעות מגיעות מכל הכיוונים. אנשים מכוחותינו מתגלים כפחדנים ומסוייטים ואחרים כמו פרופ' זוהר עמר מנווה צוף ופרופ' כסליו הישיש מפתיעים".