טקס הענקת השטר
טקס הענקת השטרצילום: יוסי זמיר

יו"ר הקרן הקיימת לישראל, דניאל עטר, העניק היום (רביעי) לאנשי גוש עציון את שטר רישום הקרקעות בטאבו. משמעותו של השטר היא הכרה רשמית של מדינת ישראל בבעלות הקרן הקיימת לישראל על אדמות כפר עציון.

האירוע מתקיים 100 שנה לאחר שקק״ל רכשה את האדמות באזור, 70 שנה אחרי שאדמות אלו נכבשו במלחמת העצמאות, ובמלאת 50 שנה להתיישבות היהודית בכפר עציון.

במהלך האירוע החגיגי אמרה שרת המשפטים אילת שקד (הבית היהודי) כי "רישומן של אדמות כפר עציון כאדמות הקרן הקיימת לישראל הוא צעד חשוב, סמלי מאוד ומעשי מאוד, להמשך אחיזתנו בגוש עציון ובארץ ישראל.

"כולנו היינו שמחים, כמובן, לו היה המהלך מושלם הרבה קודם, אך אין עיתוי הולם וראוי יותר לכך מאשר במלאת יובל לשובנו אל הגוש, אל הכפר, לִירושלים רָבָּתִי.

"אני מלאת תקווה, שלא ירחק היום, ונצליח לקדם צעד נוסף של ביטוי לשייכות הזו: להחיל את הריבונות הישראלית המלאה על כל שטחי גוש עציון, כמו גם על מעלה אדומים ושטחי C״, הוסיפה שקד.

יו״ר קק״ל דניאל עטר הודה כי ״כאיש תנועת העבודה, מכיר אני את הקשר ההדוק והשורשי של תנועת העבודה ומנהיגיה לגוש עציון. הזכרתי זאת לא פעם ואזכיר גם כעת, דווקא משום שיש לא מעט אנשים במחנה שלי שבחסות הזמן שעבר מנסים לטשטש אותו ואולי אף מתביישים בו.

"אני גאה בקשר הזה ולא מתבייש להגיד את זה", הוסיף עטר, ''הנהלת קק״ל יחד עם עובדיה המסורים תמשיך לשתף פעולה עם המפעל הציוני במדינת ישראל. נמשיך בפועלנו למען החינוך הציוני, ההתיישבות, צמצום הפערים בחברה הישראלית, קידום הפריפריה וכל מה שיבטיח את חוסנה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית בעל צביון יהודי".

ח״כ שולי מועלם (הבית היהודי), תושבת גוש עציון בעצמה, אמרה כי ״19 שנים לאחר נפילת גוש עציון, כפר עציון היה היישוב הראשון שהוקם במרחבי יהודה ושומרון, והיה ראש החץ להתיישבות. החלום להאחז כאן מחדש בוצע בשיתוף פעולה מלא עם קק"ל. החזרת קרקעות כפר עציון לטאבו תהיה בבחינת מוסיף והולך לכל ההתיישבות ולהחלת ריבונות ביהודה ושומרון וגוש עציון תחילה״.

ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ (הבית היהודי) סיפר כי ״ב-1967 שבו יתומי כפר עציון אל ההר ואל האדמות שהיו שייכות לקק"ל לפני מלחמת העצמאות והפריחו שוב את המקום. מאז ועד היום, נציגי הכפר ביקשו לקדם הכרה מחודשת בבעלות הפרטית של קק"ל על השטח, ובאישור כי הקרקע שייכת להם.

''לאחר יובל של עבודה קשה, אשר כללה הליכים בירוקרטים מורכבים, הצליחה קק"ל בראשות היו"ר דניאל עטר, ובתמיכת שרת המשפטים, ח"כ אילת שקד, לעגן בטאבו את רישום מאות הדונמים הממוקמים בליבה הפועם של גוש עציון, כקרקע פרטית בבעלות הקרן״, אמר סמוטריץ'.

ח״כ לאה פדידה מהמחנה הציוני אמרה בטקס החגיגי כי ״הסיפור של כפר עציון הוא לא רק סיפור של נחישות ואהבה למולדת, אלא גם סיפור של דרך אחרת. דרך שבה יש אהבה למולדת, אמונה בצדקת הדרך וחזון. דרך שאותה אנחנו, חברות וחברי הכנסת והציבור כולו צריכים לאמץ למציאות היומיומית. דרך שאם נלך בה נוכל לאחד בין כל חלקי החברה הישראלית ולהפוך את המקום הזה למקום טוב יותר״.

אמיתי פורת, מזכ״ל הקיבוץ הדתי ובנו של הרב חנן פורת - בן כפר עציון ומכובשי ההר, אמר כי "העיסוק בגאולת קרקעות לצרכי התיישבות, תפקידה ההיסטורי של קק"ל, חי כאן לעינינו בצורה יוצאת דופן בשנת 2017, שנת היובל לשיבה לכפר עציון. חשוב שכולם ידעו שבלי קק''ל, בלי העיסוק בגאולת הקרקע לא היתה התיישבות. זה נכון מאז הקימו את קק"ל ב-1901 וזה נכון גם היום".