בירושלים נערך אמש (רביעי) ערב הוקרה לישיבת עתניאל לרגל הוצאת ספרי ראשי הישיבה ובמלאות שלושים שנה לישיבה, ובשמה הרשמי "בית ועד הר חברון".

בחלקי הערב השונים השתתפו תלמידי ובוגרי הישיבה ובני משפחותיהם וכן רבים מהציבור הרחב. האירוע התקיים בבית שלווה בירושלים, מנכ"ל הישיבה רונן כץ אמר כי זה אך סמלי עבורו לקיים ערב הוקרה במקום מיוחד שכזה המטפל בילדים עם צרכים מיוחדים.

החלק הראשון של האירוע הוקדש לראש הישיבה הרב רא"ם הכהן ולספרו החדש שהגיע ישר מבית הדפוס "שיעורי הרב רא"ם", ועסק בלימוד הגמרא בעיון. בפאנל בו השתתפו שלושה ראשי ישיבה נוספים - הרב יעקב שפירא, הרב אליהו בלומנצוויג והרב חיים סבתו.

הפאנל ניסה לגעת ולפענח את מהותו וסיבתו של העיון הישיבתי. השאלה מתחדדת דווקא בשל הוצאת הספר החדש, כאשר לבסוף, לאחר למעלה מעשרה ספרים בהוצאת ישיבת עתניאל, יצא ספר המשקף את מה שמרחש בתוך לב הלימוד של בית המדרש – לימוד העיון.

הרב בני קלמנזון, עמיתו של הרב רא"ם הכהן לראשות הישיבה, פתח והגדיר שהחלק הזה הוא כל כך פנימי לעולם הישיבות שזר לא יבינו, ואם כן "למה זה אנוכי?" מהתשובות שנענו ברור שאין כאן באמת רק שאלה פילוסופית: איזה לימוד עדיף? האם זו אמת או הנאה? אלא השתקף הרצון לבטא את הנקודה הקיומית של החשיבה הישיבתית.

הרב יעקב שפירא שיתף בסיפור על אביו הרב הראשי לישראל הרב אברהם שפירא זצ"ל. הוא סיפר שכל יום שלישי, היום בו הועבר השיעור הכללי בישיבה, היתה בבית אווירה של "מלחמת עולם". באותו יום אביו ישב כל היום בחדר ושתה רק קפה ושוקולד, והיה מתח עצום באוויר, ואמא שלו כל פעם ניסתה להבין למה? מה באמת קורה שם? עד כדי כך הייתה חשיבות העיון בעיניו.

הרב אלעזר גולדשטיין מעיד על כך כי גם בישיבה בעתניאל הרב רא"ם נדרש לריכוז עצום לקראת שיעורי העיון שהוא מעביר. והכל נבנה ונארג מחדש ורק אז מגיעים הדברים לכדי גילוי. הרב גולדשטיין שעומד מאחרי הוצאת ספרו של הרב רא"ם מספר כי כך גם הורגש בעבודה על הספר החדש: "בהתחלה אספנו סיכומים מתלמידים שישבו בחבורה עם הרב רא"ם כל השבוע, אך היה חסר שם משהו, ובשלב השני הושבנו תלמידים שיתמללו שיעורים כללים. משם הגיעו העוצמות של הדברים, והיה ברור ההבדל בין עוצמת המחשבה והגילוי שבשיעור הכללי לבין כל שאר הרגעים. ומשם נבנה הספר".

ראשי הישיבה. הרב רא"ם הכהן והרב בני קלמנזון
ראשי הישיבה. הרב רא"ם הכהן והרב בני קלמנזוןצילום: יונה ברודר

החלק השני הוקדש לראש הישיבה הרב בני קלמנזון ולספרו החדש "סיפורים נפלאים" על סיפורי ברסלב. בפתח הדברים נשאלה על ידי ד"ר סמדר שרלו השאלה הלא פתורה בדבר היחס בין עולמות האידאלים שהיו הבסיס המרכזי של הזהות הציונות-הדתית במשך שנים, הזהות הנשענת על המקף המחבר, ציונות-דתית, תורה-עבודה, מדע-ותורה, לעומת העולם הקיומי הברסלבי, בו המבט מתמקד באדם ובמאבקיו תוך התעלמות משאלות הכלל, תוך וויתור על הרצון לשלוט בכל ולאחוז בכל. לדבריה, המבוססים על טענתו של ארתור גרין, רבי נחמן מחייב את האדם לבחור או-או, זאת בניגוד לציונות הדתית שחיפשה תמיד את ה"גם וגם". הדרך הברסבלית מחייבת לבחור לקפוץ פנימה, לוותר על הרצון להנהיג ולהוביל.

בפאנל ישבו ראשי הישיבות הרב דב זינגר והרב תמיר גרנות, שניהם יחד עם האמן חיליק פרנק והרב בני קלמנזון דיברו עמוק מבפנים (בברסלבית מצויה) שפה המבטאת את הסכמה עם התביעה הלא קלה של רב נחמן לקפוץ פנימה. זאת לצד דחיית הקריאה (שייצג אותה מורם ורבם הרב שג"ר זצ"ל) המחייבת להכריע בשאלה של או-או, כפי שאמר זאת במפורש הרב קלמנזון.

ישיבת עתניאל היא אחת מישיבות ההסדר הגדולות בישראל. בוגריה מצויים בעולמות הרוח והמעשה השונים.