הפגנה שאין צודקת ממנה. תושבי דרום ת"א בהפגנה נגד ביתה של נאור
הפגנה שאין צודקת ממנה. תושבי דרום ת"א בהפגנה נגד ביתה של נאורצילום: חזקי ברוך

1

בימין האידיאולוגי בכלל ובציונות הדתית בפרט מתנהלת בשבועות האחרונים מלחמה עזה בתוך הנגמ"ש.

מצד אחד אלה הסבורים כי על הסרוגים לצרף את קולם למחאת "מושחתים נמאסתם" נגד נתניהו ומקורביו הנחקרים, ומאידך אלה שתוקפים את הראשונים בעוצמה רבה ומתגייסים להגנתו של ראש הממשלה.

לטעמי, אלו ואלו טועים. מי שצודקים ביחסם לנושא הם נציגי הציונות הדתית בכנסת, אנשי הבית היהודי, שמצד אחד אינם מצטרפים למחאה נגד נתניהו, ומצד שני גם לא מתנדבים לשכב בשבילו על הגדר. הם תומכים בהמשך קיומה של ממשלת נתניהו ולא פועלים להפלתו, ומצד שני בוחנים באופן ענייני את האמצעים ולא מתנדבים להעביר כל יוזמת חקיקה שנועדה להעניק לו חסינות.

השתתפותו של הרב יובל שרלו בהפגנת רוטשילד במוצ"ש האחרון לא הצליחה לסחוף אחריה את הקהל הסרוג. אז בימים האחרונים יש מי שמנסים לארגן הפגנה נפרדת בירושלים, שבה הציבור הדתי-לאומי יביע את מחאתו נגד השחיתות, במנותק כביכול מהאינטרסים והמטרות הפוליטיות שעומדות מאחורי הפגנות השמאל ברוטשילד. בין מארגני ההפגנה בירושלים והמצטרפים אליה יש מי שבמודע ובמוצהר רוצים להפיל את נתניהו כאן ועכשיו. מבחינת חלקם, שחיתותו של נתניהו כבר הוכחה מכל מה שפורסם והודלף עד היום, ואין צורך לחכות למסקנות מערכת המשפט. אחרים מאסו בו, במדיניותו, בהתבטאויותיו, בהתנהלותו ובתקופת שלטונו הארוכה. מבחינתם השאלה האם נעברו עבירות פליליות היא משנית בחשיבותה, כשם שמארגני הפגנות רוטשילד, שרוצים להדיח את ראש הממשלה מסיבות אינטרסנטיות ואידיאולוגיות, משתמשים בחשדות הפליליים כתירוץ. הדברים הבאים לא מופנים אל אלה. הם מופנים אל מי שאינם קוראים כרגע להפלת נתניהו, אבל מעוניינים בהפגנה שתבטא אמירה מוסרית עקרונית ולפיה הציונות הדתית בכללותה והם באופן אישי סולדים ומתנערים משחיתות שלטונית.

2

הדבר הראשון שיש לומר הוא שהשתתפות הציבור הדתי-לאומי בהפגנה נגד שחיתות שלטונית לא יכולה להישאר ברמת האמירה המוסרית העקרונית.

מחשבה כזאת היא תמימות במקרה הטוב והיתממות במקרה הרע. אין ספק שהשתתפות כזאת תתפרש, ותוצג בתקשורת, כהצטרפות של הציבור הדתי-לאומי לדרישה להתפטרותו של ראש הממשלה. בכל מקרה, ייעשה בה שימוש כדי לחזק את הדרישה הזאת. היא תעצים את גל ההאשמות ההדדיות בתוך הימין האידיאולוגי, ותרחיב את הסדק שכבר התחיל להיווצר בקרב הגרעין הקשה של תומכי המחנה הלאומי.

בניגוד לסיסמאות שמלוות את ההפגנות, הן לא נועדו לתמוך בפעולות רשויות אכיפת החוק אלא לייתר אותן. כזכור, אלדד יניב וחבריו, אנשים פוליטיים מובהקים, התחילו את דרכם בהפגנות שערורייתיות בפתח תקווה, שבלי כל בסיס הטילו דופי ביושרו ובשיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, וביקשו להכריח אותו לפעול בהתאם לציפיותיהם. אבל עקרונות שלטון החוק והמשפט כוללים בין השאר גם את העיקרון שנקרא חזקת החפות. אין מקום להחליט שנתניהו הוא עבריין פלילי על סמך פרסומים בתקשורת והדלפות אסורות מחקירות משטרה.

יש מי שסבורים שנתניהו חייב ללכת הביתה משום שהוא נהנתן שצורך סיגרים ושמפניה, ומשום שקיבל מתנות יקרות מבעלי הון. אכן מדובר במידות רעות הראויות לביקורת. אבל כל עוד לא מדובר בעבירה פלילית, ואת זה יחליט רק בית המשפט, משקלן של המידות הרעות הללו נתון לשיקול דעתו של הבוחר. והבוחר מביא בחשבון עוד כמה נתונים, למשל השקפת עולמו ומדיניותו של המועמד בנושאים מרכזיים, וכישורי הממשל שלו. או למשל, מי המועמדים האלטרנטיביים ומה צפויה להיות מדיניותם. כזכור, הציונות הדתית תמכה בנתניהו מול פרס בבחירות 96' גם לאחר שהוא הודה בפומבי בניאוף. לכן צודק נפתלי בנט כשהוא אומר שבגלל סיגרים לא נפיל ממשלה שבסך הכול מתנהלת טוב. בוודאי לא כשהאלטרנטיבה האפשרית היא יאיר לפיד או אבי גבאי, אנשים שמחויבים לשמאל ושכישוריהם וניסיונם המוכחים לא מתחילים להתקרב לאלה של נתניהו. כמובן שאם לטובות ההנאה הללו ניתנה תמורה שלטונית אסורה של הטבות לעסקיהם של בעלי ההון, אזי מדובר בעבירת שוחד. ואת זה צריך לומר בית המשפט, או לכל הפחות היועץ המשפטי לממשלה. לא אלדד יניב ומני נפתלי, אפילו לא המשטרה.

3

מכיוון שאנשים בוגרים וחושבים צריכים לקחת בחשבון את מלוא ההשלכות של מעשיהם, אני מציע שנחשוב גם על האפשרות שהפגנות מימין ידחקו את נתניהו לעשות כמעשה שרון.

כזכור, ראש הממשלה אריאל שרון היה שקוע עד צוואר בחקירות פליליות כאשר החליט לשבור חזק שמאלה ולצאת עם תוכנית ההתנתקות מעזה. ההסבר ההגיוני לתפנית החדה הזאת נוסח על ידי צבי הנדל וחודד על ידי יוסי שריד: עומק העקירה כעומק החקירה. ואכן, מאותו רגע זכה שרון לתמיכה וסליחה מלאה מהשמאל. התקשורת איתרגה אותו, חלקה אפילו במוצהר, בלי בושה. מערכת המשפט נקטה סחבת ולבסוף סגרה את התיקים נגדו.

נתניהו לא עשה עד כה כמעשה שרון. אסטרטגיית ההישרדות שלו נשענת על הגרעין הקשה של תומכיו בימין. אבל אנשים שהיו עד כה חלק מהגרעין הזה עלולים לדחוף אותו אל זרועות הסלחנות הצבועה והמושחתת של השמאל. אנשי השמאל נרתמו בעבר לאתרג את שרון לאחר שהפך למוציא לפועל של שאיפותיהם, ונתניהו בייאושו, אם ירגיש נטוש על ידי הימין האידיאולוגי, עלול גם הוא לנסות לקבל מהם את אותה חסינות. אז קודם שאלדד יניב וחבריו יוכיחו שהם לא יחדלו מלרדוף את נתניהו "המושחת" רגע לאחר שהוא יודיע על עקירת יישובים או מאחזים או חתירה בכל הכוח למדינה פלשתינית. כי על פי איך שהם נהגו כלפי אריאל שרון, שנוא נפשם שהפך במחי התנתקות לגיבורם, אין סיבה להאמין שהפעם הם ינהגו אחרת. הציונות הדתית לא צריכה להיות האידיוט השימושי של השמאל, לנטוש את נתניהו בשם טוהר המידות רק כדי לגלות שבמו ידיה דחפה אותו לזרועות השמאל, שמוכן למרק כל עוון ושחיתות "למען השלום".

גם מבחינה פוליטית, אסור לציונות הדתית להיות אחראית להפלת נתניהו בנסיבות הללו, לא ברמה העובדתית ולא ברמת הנראות. הברית הפוליטית בין הציבור הדתי-לאומי לציבור מצביעי הליכוד היא נכס אסטרטגי שצריך סיבה טובה מאוד כדי להרוס אותו. אם נתניהו צריך ליפול, שתפיל אותו מערכת המשפט או חבריו למפלגה אם וכאשר יגיעו למסקנה שהוא מפיל אותם יחד איתו. לא אנחנו. ואם כבר להפיל את נתניהו, יש הרבה מאוד סיבות לעשות זאת על רקע אידיאולוגי, בגלל מעשיו ובגלל מחדליו. לא על רקע חשדות שחקירתם לא הסתיימה, ולא בשיתוף פעולה עם השמאל.

4

אם אתם רוצים לגלות אזרחות טובה ולהשתתף בהפגנה שאין צודקת ממנה, צאו והצטרפו במוצ"ש להפגנות של תושבי דרום תל אביב נגד בג"ץ.

מהלכיהם האימפריאליסטיים והחמדניים של שופטי בג"ץ, שחומסים לעצמם עוד ועוד סמכויות שהציבור ונבחריו מעולם לא התכוונו לתת להם, הם עוול גדול הרבה יותר מכל מה שמאשימים בו את נתניהו. בכוח אותן סמכויות גזולות, שופטי בג"ץ כופים את השקפת עולמם ומקבלים החלטות שערוריות ומקוממות, שכובלות את ידי נבחרי הציבור ומסבות סבל עצום לאזרחים רבים. הם מפריעים לכל ניסיון של ממשלות ישראל להרחיק רבבות מסתננים מאפריקה, שהפכו את חייהם של תושבי דרום תל אביב לגיהינום. הם משבשים את הרתעת הטרור בהגבלות קשות שהטילו על הרס בתיהם של מחבלים רוצחים. והם פוגעים בתקוותן הנואשת של משפחות שכולות, באמצעות האיסור שהטילו על החזקת גופות מחבלים לצורך החזרת גופות חיילינו.

ההפגנות נגד נתניהו הן מיותרות, כי המשטרה והפרקליטות בלאו הכי הופכות כל אבן בבדיקת החשדות. אבל כאשר שופטי בג"ץ חומסים סמכויות ומעוותים דין, אין מי שישפוט אותם מלבד קול זעקתו של הציבור. הפגנות נגד שחיתות ראש הממשלה הן מפגן מוסריות מתפנק ומתהדר שלעת הזאת הוא גם מיותר וגם מסוכן. הפגנות נגד שופטי בג"ץ הן חיוניות להצלת הדמוקרטיה, המדינה והחברה הישראלית.

לתגובות: [email protected]