סיור הועדה בבית שמש
סיור הועדה בבית שמשצילום: ללא

הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת סיירה הבוקר (ראשון) בבית שמש והביעה מחאתה על שלטי ההדרה המוצבים בפתח השכונות בהן מתגוררת אוכלוסיה חרדית-קיצונית.

לפני כשבועיים פסק בית המשפט העליון כי תפקידה של עיריית בית שמש להסיר את השלטים. בשבוע שעבר הגיעו עובדי העירייה לשכונה בגיבוי משטרת בית שמש והסירה את השלטים אולם השלטים נתלו בשנית. ביום רביעי האחרון שבה העיריה והסירה את השלטים בחסות החשכה.

במהלך סוף השבוע האחרון ניסה ח"כ ישראל אייכלר לבטל את הסיור בטענה כי מדובר בפרובוקציה. במסגרת מאמציו הוא פנה ליו"ר הכנסת בדירשה לבטל את הסיור. אולם הוא התקיים כמתוכנן.

מלבד חברי הוועדה לביקור הוזמנו גם נציגים של משרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים, המשרד לשוויון חברתי , פרקליטות המדינה, עיריית בית שמש, המרכז הרפורמי לדת ומדינה.

את פניה של הוועדה קיבלו שלטים נוסח "נא לעבור רק בלבוש צנוע", "גברים בצד ימין של המדרגות ונשים בצד שמאל". במהלך הביקור נרשמו עימותים מילוליים עם תושבים בשכונה שלא ראו בעין יפה את סיור הוועדה בשכונה.

יו"ר הוועדה ח"כ סלימאן אמרה בפתח הסיור כי "חשוב לי לומר שאנחנו לא כאן כדי להתריס או לעורר פרובוקציות. אם יהיו כאלה בדרך הן לא יהיו מצידנו. אנחנו כאן כי אנחנו עושות את המוטל עלינו, מגיעות למקומות בהם נשים הודיעו לנו שהן מרגישות מקופחות, שהן עוברות דיכוי והדרה".

לכלל נשות בית שמש אמרה כי "אם זו ההתנגדות שאנחנו ספגנו רק כי ביקשנו להגיע לסיור לימודי ממלכתי, אני רק יכולה לתאר לעצמי מה אתן עוברות כבר שנים. אנחנו כאן כדי שתדעו שאתן לא לבד".

ח”כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) שהשתתפה בסיור אמרה כי "עיריית בית שמש צריכה לעשות הרבה יותר כדי שכל תושבי ותושבות העיר יוכלו לחיות בשלום ולעבור בעיר בלי להיות חשופים להתנכלויות. העירייה חילקה 700 דו"חות, אך ממה ששמענו מתושבי ותושבות העיר ומהארגונים, אף אחד מהדו"חות לא שולם. לא מתבצעת אכיפה".

עוד הוסיפה כי "ההדרה הפושעת ממנה סובלות נשות העיר, ונשים בכל מקום בישראל, חייבת להיפסק. בית שמש שייכת לכולם, ולאף איש אין זכות לנהוג אחרת. אל לנו להסתפק בדרישה הזאת. נפעל לשם כך. זהו תפקידנו כמחוקקות, וכבנות אדם. אני קוראת לעירייה לעשות יותר, ולשר הפנים להתערב בדחיפות".