מלון דיפלומט. למצולמים אין קשר לידיעה
מלון דיפלומט. למצולמים אין קשר לידיעהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כ-500 קשישים-עולים מתגוררים במלון דיפלומט בדרום-מזרח ירושלים, אליו צפויה לעבור השגרירות האמריקנית.

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) שיזמה דיון בנושא בוועדת הקליטה של הכנסת, סיפרה כי הממשל האמריקני קנה לאחרונה את מבנה המלון.

לדבריה, במקום גרים כ-500 עולים-קשישים, וכל ארבע שנים הם מתבקשים לחתום על חוזה שכירות חדש, "וכעת הודיעו להם כי המקום נמכר לממשלת ארה"ב, ובשנתיים הקרובות המקום יפונה מדייריו. ראוי שהקשישים, שכל חייהם גרו בבירה, יקבלו דיור חילופי בעיר. חובה לפזר במהרה את אי-הודאות".

יו"ר ועדת הקליטה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד), הדגיש כי "ההתקדמות בהעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, כשהמיקום המיועד הוא מלון דיפלומט, מחייב את עיריית ירושלים ומשרד הקליטה להיות ערוכים למציאת פתרון לעולים-הקשישים המתגוררים בו. אסור להיתפס לא מוכנים, להתראה בזמן קצר".

לדברי אלכס קושניר, מנכ"ל משרד הקליטה, "עד היום לא קרה ולו מקרה אחד של קשיש שנאלץ לעזוב מקבץ-דיור בלי שנמצא לו פתרון הולם. אנחנו עובדים יחד עם כל המשרדים בזמן הקרוב, ואף קשיש לא יישאר בלי פתרון בירושלים. מדובר בחוזה מסחרי ובעניינים רגישים, וככל שידברו פחות בנושא – כן ייטב גם למציאת הפתרון וגם לרוגע של הקשישים.

''שרת הקליטה סופה לנדבר ביקרה לאחרונה במקום, והבטיחה כי לכולם יימצא פתרון בירושלים. לפני כשנה שכרנו כ-1500 יחידות דיור לקשישים עולים והכנסנו כ-2,000 עולים קשישים למקבצי-דיור", סיפר המנכ''ל.

ח''כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הדגיש את מחויבותו של משרד הקליטה למציאת פתרון לעולים, והאשים את סבטלובה בפופוליזם זול ובדאגה לעצמה, "את מבלבלת בשכל, מדברת מכוער לעובד-מדינה, לא מקשיבה לתשובותיו ומקשיבה לעצמך בלבד".

יוגב דרש ממנכ"ל משרד הקליטה לתאם את כל צעדיו עם העירייה, וידווח לוועדה בתוך שלושה חודשים.

מרינה קונצביה, חברת מועצת העיר ירושלים ואחראית העלייה והקליטה, השיבה כי דאגותיה של סבטלובה היא הן ענייניות ולא פוליטיות, וחזרה על התחייבות ראש העיר כי לעולים יימצא פתרון-דיור בעיר.

רחל פוסטולובסקי, מאגף הרווחה בעירייה, הדגישה את החרדה והמועקה בה מצויים הדיירים, בעיקר בגלל גילם המתקדם ואי-הודאות, ואילו פיני גלינקביץ, מנהל רשות הקליטה בעיר, טען כי "להיערך לפתרון לכל משפחיה ומשפחה זה תהליך ארוך וממושך, אין מקומות-דיור אפשריים בעיר - ואנחנו כבר באיחור של שנתיים".